HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51B/2020

Meinaan siis kohtaa, jossa sanotaan, että uusissa busseissa tulee olemaan vähintään viisi lastenvaunupaikkaa, eikä se kai onnistu ilman, että on takaovellakin yksi, jolloin sielläkin pitäisi olla kaksoisovi.

Viisi lastenvaunupaikkaa on nivelissä minimivaatimuksena: kolme paikkaa keskiovella ja kaksi paikkaa nivelen jälkeen olevalla ovella.
 
Mitkähän ovat uudet vuorovälit tulevilla runkolinjoilla 20 ja 30? Nykyinen 18 on ajanut arkisin lähes koko päivän 10 minuutin välein. Tuollaiselle palvelutasolle saa jatkossa varmaan sanoa hyvästit..
 
Mitkähän ovat uudet vuorovälit tulevilla runkolinjoilla 20 ja 30? Nykyinen 18 on ajanut arkisin lähes koko päivän 10 minuutin välein. Tuollaiselle palvelutasolle saa jatkossa varmaan sanoa hyvästit..

Tämä kokous on ajalta ennen koronaleikkauksia http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020609-5 , mutta silloin sanottiin. Linjojen yhteisellä osuudella vuoroväli n. 5-10 minuuttia ja yksittäisillä osuuksia n. 8-20 minuuttia.
 
Sopimusteknisesti ratkaisu ilman takimmaisia ovia on varmasti ok, mutta mitä hyötyä täysmataluudesta sitten on ilman takaylityksellä olevia reilunkokoisia ovia, vielä kun puhutaan avorahastusliikenteestä? Toki 1+2+2 on sentään aika lailla parempi kuin se, mitä nyt nähdään nykyisillä runkolinjoilla (500, 510, 550, 560 ja ihan pian 200), mutta olisi kuvitellut siirryttävän oikeasti yhdellä kertaa nimenomaan siihen, mitä avorahastuksen suhteen on odoteltu vuosia. Toisaalta jos takaovettomuudella saadaan edes lähelle 50 istumapaikkaa, niin kompromissi on ehkä laajemmin hyväksyttävissä.
 
Nyt kun Nobina voitti nää molemmat kohteet, niin vois sanoa että se on Nobinaa kohtaan reilu peli, kun nehän hävisivät melkein kaikki Hakunilan varikon linjat Helbille. Ja nää linjathan, jotka Nobina voitti, niin ovat kaikki Helbin nykyisiä linjoja, joten täähän oli aika reilu peli sekä Helbille että Nobinalle.
 
Voitko linkata tuon sähkeen?

Nobina tuskin on vielä tilannut busseja, joten vielähän ei voi tietää, millaiset bussit liikenteeseen oikeasti tulee. Ruotsissa ja Norjassa Nobina on mieltynyt BYD:n sähköbusseihin ja Nobinalla on BYD:n sähköniveliä sekä takaovella että ilman.

BYDin sähkönivel on kyl ihan komean näköinen peli. Ja jos ne kerrankin sopii erinomaisesti Ruotsiin ja Norjaan, niin eiköhän ne silloin sovi yhtä hyvin tännekin. Ja onko mitään tietoa siitä että tarvitaanko tähän sopimukseen noiden uusien sähkönivelten lisäks myös joku käytetty dieselnivel varaniveleksi, jota käytettäisiin mahdollisesti myös harjoitusautona, kun Nobina joutuu perehdyttämään kuljettajia nivelbussin hallintaan? uskon että Ruotsista löytyy runsaasti käyettyjä, hyvänkuntoisia niveliä, jotka sopisivat mainiosti edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin.
 
BYDin sähkönivel on kyl ihan komean näköinen peli. Ja jos ne kerrankin sopii erinomaisesti Ruotsiin ja Norjaan, niin eiköhän ne silloin sovi yhtä hyvin tännekin. Ja onko mitään tietoa siitä että tarvitaanko tähän sopimukseen noiden uusien sähkönivelten lisäks myös joku käytetty dieselnivel varaniveleksi, jota käytettäisiin mahdollisesti myös harjoitusautona, kun Nobina joutuu perehdyttämään kuljettajia nivelbussin hallintaan? uskon että Ruotsista löytyy runsaasti käyettyjä, hyvänkuntoisia niveliä, jotka sopisivat mainiosti edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin.

Eiköhän tuolle automäärälle tarvita vara-autoiksi ihan sähköniveliä.
 
Varmaan siksi koska viime kilpailussa tuli niin iso voitto että nyt oli varaa hävitä. Automäärissä HelB jää silti voitolle vaikka menetti nämä linjat.

Kyllä, koska investointitarve Ojangon sopimukseen on todella suuri, jätti HelB tarkoituksella tarjoamatta tähän.
 
Edit: nyt HSL on näköjään muuttanut laskutapaa. Pöytäkirjassa sanotaan, että kustannusten lasku johtuu sekä kilpailutetun liikenteen alemmasta kustannustasosta, että liikennetarjontaan tehdyistä muutoksista. Täytyypä myöhemmin laskea, mikä tarjoushintojen osuus tuosta muutoksesta on.
No niin.

Kohteessa 263 kilpailutuksen vuosisuoritteet olivat 2898076 km, 187084 h ja 12445 ap. Nobinan voittohinta oli 11232336 e/v. Laskin vertailuhinnat kolmella eri vaihtoehdolla, koska kohteessa on kolmen nykyisen kohteen liikennettä. Todellisuus on siis jossakin niiden välimaastossa.
Linjan 14 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (0,969 e/km, 39,960 e/h ja 158,171 e/ap) 12202050 e/v. Hinta laski 969714 e/v eli 7,95%.
Linjan 39 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (1,044 e/km, 38,418 e/h ja 171,213 e/ap) 12347342 e/v. Hinta laski 1111406 e/v eli 9,00%.
Linjan 40 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (0,790 e/km, 39,946 e/h ja 167,791 e/ap) 11850909 e/v. Hinta laski 618573 e/v eli 5,22%.

Kohteessa 264 kilpailutuksen vuosisuoritteet olivat 2055571 km, 129301 h ja 9020 ap. Nobinan voittohinta oli 6878014 e/v. Tässäkin laskin vertailuhinnat kolmella eri vaihtoehdolla:
Linjan 14 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,673 e/km, 39,690 e/h ja 140,325 e/ap) 7781079,34 e/v. Hinta laski 903065 e/v eli 11,61%.
Linjan 37 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,659 e/km, 38,418 e/h ja 157,776 e/ap) 7745238,76 e/v. Hinta laski 867225 e/v eli 11,20%.
Linjojen 41 ja 42 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,825 e/km, 39,364 e/h ja 165,788 e/ap) 8281050,38 e/v. Hinta laski 1403036 e/v eli 16,94%.
 
Tarkoitetaanko tuossa kohdetta 263 tarkistelevassa kohdassa linjalla 14 oikeasti linjaa 18?

EDIT: Ehkä ei sittenkään.
 
Pitkään ehti HelB/HKL/STA liikennöidä näitä linjoja ja sinäänsä sääli että menetti nämä mutta ymmärrettävää kun tarjoustakaan ei ole kerran jätetty. Nobina näyttää valloittavan sisäisiä linjoja menetettyään noita pidempiä seutulinjoja. Toivottavasti palvelutaso säilyisi sekä että linjalle tarkoitetut bussit on sopimuksen mukaisia.
 
Onko jotain syytä epäillä etteivät yllämainitsemasi asiat toteutuisi?

Mitä nyt olen lueskellut tällä foorumilla, että Nobinalla on tapana olla hieman aikatauluista myöhässä. Linjoilla 71 & 78 ei ole ollut viimeaikoina sopimuksen mukaista kalustoa niin kuin ei myöskään ole ollut linjoilla 562 ja 79 pitkään aikaan.
 
Takaisin
Ylös