Edit: nyt HSL on näköjään muuttanut laskutapaa.
Pöytäkirjassa sanotaan, että kustannusten lasku johtuu sekä kilpailutetun liikenteen alemmasta kustannustasosta, että liikennetarjontaan tehdyistä muutoksista. Täytyypä myöhemmin laskea, mikä tarjoushintojen osuus tuosta muutoksesta on.
No niin.
Kohteessa 263 kilpailutuksen vuosisuoritteet olivat 2898076 km, 187084 h ja 12445 ap. Nobinan voittohinta oli 11232336 e/v. Laskin vertailuhinnat kolmella eri vaihtoehdolla, koska kohteessa on kolmen nykyisen kohteen liikennettä. Todellisuus on siis jossakin niiden välimaastossa.
Linjan 14 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (0,969 e/km, 39,960 e/h ja 158,171 e/ap) 12202050 e/v. Hinta laski 969714 e/v eli 7,95%.
Linjan 39 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (1,044 e/km, 38,418 e/h ja 171,213 e/ap) 12347342 e/v. Hinta laski 1111406 e/v eli 9,00%.
Linjan 40 nykyisen sopimuksen telien yksikköhinnoilla (0,790 e/km, 39,946 e/h ja 167,791 e/ap) 11850909 e/v. Hinta laski 618573 e/v eli 5,22%.
Kohteessa 264 kilpailutuksen vuosisuoritteet olivat 2055571 km, 129301 h ja 9020 ap. Nobinan voittohinta oli 6878014 e/v. Tässäkin laskin vertailuhinnat kolmella eri vaihtoehdolla:
Linjan 14 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,673 e/km, 39,690 e/h ja 140,325 e/ap) 7781079,34 e/v. Hinta laski 903065 e/v eli 11,61%.
Linjan 37 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,659 e/km, 38,418 e/h ja 157,776 e/ap) 7745238,76 e/v. Hinta laski 867225 e/v eli 11,20%.
Linjojen 41 ja 42 nykyisen sopimuksen A2:ien yksikköhinnoilla (0,825 e/km, 39,364 e/h ja 165,788 e/ap) 8281050,38 e/v. Hinta laski 1403036 e/v eli 16,94%.