HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 52/2020

Kohteen 266 voittaja PL

HSL:n hallituksen pöytäkirjasta ei selviä, kuka tuli toiseksi, mutta toiseksi tulleen tarjous oli 65 626,52 € / v halvempi kuin voittanut Pohjolan Liikenteen tarjous, eroa 1,06 pistettä. Kalustopisteitä PL sai 4,44 toiseksi tullutta enemmän.
 
Pöytäkirjasta selviää myös, että tällä kertaa kiinnostus oli vilkasta. Sipooseen tuli 6 tarjousta (PL, Nobina, HelB, TLL, Nurmijärven Linja ja Taksikuljetus, joista tosin kaksi viimeisintä hylättiin, koska eri kalustotyypeille vaaditut suoritevaatimukset eivät täyttyneet) ja Tuusulaan 5 (Taksikuljetus, Reissu Ruoti, Kymen Charterline, Nikkanen ja Nurmijärven Linja). Hintataso laski taas ropisten: Sipoossa 15,9% ja Tuusulassa 7,0%.

PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.
 
Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.

Ovatkohan ne vanhanmallisia Ivecoja?
 
Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

Nuo neljä ovat EEV-päästötasoa, joten luultavasti niitä käytetään ruuhkavuoroissa koululaislinjoilla. Porvooseen ajetaan todennäköisesti telisähköbusseilla.

EEV:t menevät lyhyille kierroille ja vara-autoina. Porvooseen ajetaan sekä pätkillä että pitkillä, riippuen vuorosta ja päivistä, kuten nykyiselläänkin.

Sinänsä erikoista että EEV autoja. Luulisi et olisi fiksumpaa käyttää nykyistä Sipoon kalustoa vielä, mutta VDL:t ja 247 on tietääkseni euro6:ia. Olisivat valmiiksi tupla-koneilla ja piirtureilla varustettuja, jolloin ei tarvitsisi niistä huolehtia eikä miettiä mitä autoa voi millekkin linjalle laittaa. Toki eihän mikään kiellä käyttämästä paremman päästöluokituksen ajoneuvoja.

Taitavat viimeiset korkeat autot HSL:n tilaamassa liikenteessä olla kesän jälkeen sitten ohi. Nykyisellään vielä voi Sipoon seudulla bongata Flyerit #8, #77, #80 ja #86 sekä Omniexpressin #75.
 
Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

Nykyisellään vielä voi Sipoon seudulla bongata Flyerit #8, #77, #80 ja #86 sekä Omniexpressin #75.

Myös autot 76 ja 78 ovat olleet tutkan mukaan tässä kuussa ajossa Sipoossa, ovatko ne poistuneet?
 
Vs: Sipoon bussiliikenne sähköistyy

Myös autot 76 ja 78 ovat olleet tutkan mukaan tässä kuussa ajossa Sipoossa, ovatko ne poistuneet?

75 tullut 78 tilalle. 76 taisi olla vain lainassa hetkisen, ei kuulu ollenkaan Sipoon vakiokalustoon. 75:n pitäisi olla loppu sopimuksen ajan ajossa.
 
PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.

Herää kysymys, onko tämä tehokasta resurssien käyttöä. Rahat ei kuitenkaan tule seinästä, vaan liikenne jatkuisi samalla kalustolla, oltaisiin vuorojen määrää voitu lisätä. Kumpi on lopulta järkevämpää: harvoin tyhjänä kulkeva sähköbussi vai täytenä kulkeva dieselbussi?
 
Rahat ei kuitenkaan tule seinästä, vaan liikenne jatkuisi samalla kalustolla, oltaisiin vuorojen määrää voitu lisätä.

Tällä kertaa tästä on jotakin vertailuaineistoa, kun PL voitti kalustopisteillä ja kakkoseksi tulleen kalustopisteistä päätellen siinä tarjouksessa uutta kalustoa olisi ollut selvästi vähemmän. Hintaeroa on 62 626,52 e vuodessa eli 1,3%. Tuolla hintaerolla ei saisi vielä kokonaista uutta autopäivää vuoden ajaksi niin että sillä autolla olisi järkevä määrää lähtöjä, mutta jokusen lisälähdön jo liikenteessä oleville autoille olisi saanut (jolloin ne olisi kuitenkin mennyt sellaiseen kellonaikaan, ettei Sipoossa oikein ole kysyntää, koska siellä kysyntä on niin keskittynyt koulu- ja työmatkaliikenteeseen). Ja onhan sähköbussien päästövähennyksilla myös arvonsa.

Oma huomioni kohdistui lähinnä siihen, että näköjään PL ainakin oli laskenut, että myös lyhyisiin ruuhkavuoroihin kannattaa hankkia uusia sähköbusseja. Joistakin aiemmista kilpailuista on voinut jo päätellä, että sähköbussien alhaiset käyttökustannukset vähintäänkin kompensoivat niiden suuremman hankintahinnan. Mitä lyhyempi vuoro, sitä vähemmän käyttökustannusten alenemasta saadaan hyötyä, joten rajan voisi olettaa tulevan vastaan jossakin kohtaa. Tietysti jos sähköbussien akut ei riitä koko päivää pitkissä vuoroissa, voi olla järkevää hankkia sähköbusseja myös lyhyisiin vuoroihin, jolloin autokiertoja muuttamalla saadaankin akut riittämään koko päivän tai järjestettyä lataustaukoja ruuhkien väliin.
 
Sähköbussi on pääomakustannuksiltaan selvästi kalliimpi kuin dieseli, mutta korot ovat nollassa joten niitä saa edullisesti velaksi.

Vastaavasti dieseli vaatii enemmän huoltoa ja kalliimpaa polttoainetta toimiakseen, joten sen juoksevat käyttökustannukset ovat kalliimmat. (Sähköisessä voimalinjassa on radikaalisti vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottorissaa, joten säännöllistä/odotettavaa huoltoa tarvitaan vähemmän ja toimenpiteet ovat yksinkertaisempia.)

Kun vastakkain on (halpa) velkaraha ja (kallis) huolto ja bensa, en yhtään ihmettelisi jos sähköautot aidosti voittavat dieselit tyypillisen kilpailutuskauden pituisessa hintavertailussa.
 
Hyvä analyysi Kuukangolta, kiitos. On epäintuitiivista, että kannattaisi hankkia noin paljon uutta kalustoa, mutta noin vaikuttaisi todella olevan.
 
PL:lle tulee kyllä paljon uusia sähköbusseja Sipooseen, jopa suhteellisen lyhyisiin ruuhkavuoroihin.

Osa näistä uusista voisi olla nykyisiä Keravan ja Leppävaaran autoja. Sopimuksen alkaessa autot jo 250-300tkm ajettuja. Sähköautojen ollessa kyseessä tärkeämpi mittari taitaa olla lataussyklien määrä.
 
Takaisin
Ylös