Talviaikatauluihin siirryttäessä Malmin alueen pienkalustolinjojen lähdöistä leikataan 50% pois jolloin nykyinen tunnin vuoroväli muuttuu kahdeksi tunniksi.
Haagan alueen pienkalustolinjoissa samainen vähennys linjoille 31, 32 sekä 36 jolloin vuoroväli n. 2h.
Tuon linjaston kanssa olisi kyllä kirveellä töitä. Jokainen noista linjoista palvelee jotain pientä aluetta, jossa on suhteellisen paljon asukkaita suhteellisen kaukana bussipysäkistä, ja yhteyksiä, jotka olisi hyvä olla olemassa mutta joita mikään bussilinja ei muodosta, mutta myös alueita ja yhteyksiä joille on vain vähän kysyntää.
Esimerkiksi 36 on ilmeisesti suhteellisen täynnä Vähäntuvantien kohdalla, ja siellä onkin kerrostaloasutusta, josta on puolisen kilometriä bussipysäkille. Tällöin kyytiin saatettaisiin saada hyvinkin kyytiin terveitä, mutta mukavuudenhaluisia ihmisiä, ja joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi, jos vuoroväli olisi nykyistä tiheämpi. 36 tarjoaa myös tuolta alueelta yhteyden Kannelmäen Prismalle sellaisilta pysäkeiltä, jotka eivät ole Kehä I vieressä (553) tai Pitäjänmäentiellä (54, 553K).
2 h vuoroväli taas jättää kyytiin vain ihmiset, joilla on jokin terveydellinen ongelma ja joilla ei ole varaa taksiin. Toisaalta tällaisia matkustajia varten tarvitaan hyvin koukeroista linjaa, joka tarjoaa suoria yhteyksiä matka-ajan kustannuksella, esimerkiksi 36 länsipäästä Pirkkolan uimahallille, jonne 36 lopulta päättyy, vaikka matkaan päästä päähän meneekin noin tunti.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:34 ----------
Itseäni mietityttää, onko metroliikenteelle miten iso riski, jos yhteys varikolle liikennöintialueelta on poikki yhdeksän päivää? Vanha siltahan puretaan, joten yhteys on konkreettisestikin poikki.
Niin, kun kesällä 2012 Englantilaiskallion tilalle siirrettiin silta Kalasataman metroaseman itäpuolella, metroa ei liikennöity Ruoholahden ja Kalasataman välillä, vaikka tämä olisi ollut mahdollista.