HSL:n liikennöintisuunnitelma 2021-2022

Eikös Malminkartanoon pääse yöllä junalla? Alue on sen verran pieni, että asemalta kävelee hyvin lähes joka paikkaan.

Junaliikenne taidetaan jatkaa 8/2021 kulkemaan 1.30 asti jokapäivä. Esimerkiksi baarissa kävijät / muut esim yö työssä olevat, 03.00 aikaan lähtevät joutuisivat kävelemään Malminkartanontieltä Renginpolulle tai päinvastasesti on 900m lähimmälle pysäkille. Jo pelkästään Malminkartanon toisesta päädystä (parivaljakontie) lähimmälle pysäkille (Puustellintie) matka on jo 1.3km kun nykyisin bussi kulkee 200-500m päässä. Noilla 900m ja 1.3km matkoilla ei hirveesti houkuttele ihmisiä julkiseen liikenteeseen ainakaan tuona 1.30-05.00 välisenä aikana.
 
Surkeaksi menee raitioliikenteen kesän vuorovälit, nelosella ja kympilläkin joka päivä 12 minuuttia.

On fantastista nähdä, että HSL laissa määriteltynä viranomaisena kantaa tällä tavoin vastuunsa siitä, että turvavälien pitäminen onnistuu viranomaisohjeiden mukaisesti myös joukkoliikenteessä.
 
Tuolla ensimmäisen sivun linkin sivulla lukee: "Raitioliikenteessä jatkuvat vuoden 2020 syysliikenteessä aloittamamme sopeutustoimet. Supistamme tarjontaa ruuhka-ajan ulkopuolella iltaisin. Varaudumme toteuttamaan pieniä kustannussäästöjä kesän ja syksyn 2021 liikenteessä."

Nelosen ja kympin ruuhka-ajan tai kesäliikenteen supistuksista ei mainittu sanaakaan, vaikka ne ovat merkittäviä muutoksia. Nythän suunnitelmaa ei voi enää edes kommentoida.
 
Mitkähän on runkolinjojen 20 ja 30 vuorovälit öisin? Linjalla 20 on aamuyön vuoroväliksi merkitty 30 minuuttia, mutta toisaalta liikennöintiaika-sarakkeessa ilmoitetaan, että liikenne päättyy jo klo 23 (!). Eli onko Topeliuksenkadun ja Huopalahdentien ränni klo 23 jälkeen puolen tunnin vuorovälin varassa ja liikennöinti koko Munkkivuoreen päättyy jo klo 23? Melkoista tämä maailman paras joukkoliikenne.
 
Mitkähän on runkolinjojen 20 ja 30 vuorovälit öisin? Linjalla 20 on aamuyön vuoroväliksi merkitty 30 minuuttia, mutta toisaalta liikennöintiaika-sarakkeessa ilmoitetaan, että liikenne päättyy jo klo 23 (!). Eli onko Topeliuksenkadun ja Huopalahdentien ränni klo 23 jälkeen puolen tunnin vuorovälin varassa ja liikennöinti koko Munkkivuoreen päättyy jo klo 23? Melkoista tämä maailman paras joukkoliikenne.

30 ja 37 pitää Topeliuksenkatua pystyssä 15min vuorovälillä n. 1.30 asti (todennäkösesti epäsäännölisellä vuorovälillä), Huopalahdentie jää sitten 30 varaan 23 jälkeen. HSL ajattelee kun 40 ja 200 kulkee manskulla niin nämä palvelevat ihmisiä sitten 5km säteellä reitiltä.
 
30 ja 37 pitää Topeliuksenkatua pystyssä 15min vuorovälillä n. 1.30 asti (todennäkösesti epäsäännölisellä vuorovälillä), Huopalahdentie jää sitten 30 varaan 23 jälkeen. HSL ajattelee kun 40 ja 200 kulkee manskulla niin nämä palvelevat ihmisiä sitten 5km säteellä reitiltä.

Ilmeisesti taulukossa on kuitenkin virhe. Esittelytekstissä suunnitelman sivulla 36 todetaan, että runkolinjoja 20 ja 30 liikennöidään arkiöinä klo 2 asti ja viikonloppuisin läpi yön.
 
Useimpien Helsingin sisäisten linjojen vuoroväli yöllä näkyy muuttuvan 30:ksi minuutiksi idässäkin. Esim. 92N, 94N, 95N ja 97N liikennöivät nyt n. 40, viikonloppuisin n. 20 minuutin välein. Ensi elokuusta kaikkina öinä vuoroväli on 30 min. 90N ja 96N jatkavat tiheämpinä. 40 väli yöllä tulee olemaan peräti 15 minuuttia.
 
20 ja 30 tuo yhdessä 15 minuutin yöliikenteen vuorovälin Topeliuksenkadulle ja Huopalahdentielle. Munkkiniemen yöliikenne heikkenee, koska linjalle 20 ei tule erillistä yöversiota, joka kulkisi Puistotienkautta. Uuden 20 vuorovälit on lauantaina ja sunnuntaina 15 minuuttia eli hiukan parannusta nykyisen 18 viikonloppuliikenteeseen (20 min vuoroväli).
 
Ihmetyttää kyllä edelleen, että kasvavalta alueelta Kuninkaantammelta viedään suora yhteys kantakaupunkialueelle. Vaikka 52 tulee kulkemaan tiuhaan niin aina on vaihto edessä ja kuinkahan sujuvasti ne toimivat? Yöllä pääsee suoraan keskustasta mutta vuoroväli nykyisen 20 minuutin sijasta tunti.
 
Ihmetyttää kyllä edelleen, että kasvavalta alueelta Kuninkaantammelta viedään suora yhteys kantakaupunkialueelle. Vaikka 52 tulee kulkemaan tiuhaan niin aina on vaihto edessä ja kuinkahan sujuvasti ne toimivat? Yöllä pääsee suoraan keskustasta mutta vuoroväli nykyisen 20 minuutin sijasta tunti.

Helsingin ja YTV välithän ovat kaikkea muuta kuin lämpimät, ja lunta tulee tupaan varmaan tästäkin. Helsinki varmasti haluaisi mainostella näitä uusia alueita hyvän joukkoliikenteen alueina, mikä menee vähän vaikeaksi, kun YTV käyttää ydinosaamistaan eli suunnittelee taloudellisesti optimoituja peltobusseja pakkokäyttäjille. Noh, ans kattoo miten käy.
 
Useimpien Helsingin sisäisten linjojen vuoroväli yöllä näkyy muuttuvan 30:ksi minuutiksi idässäkin. Esim. 92N, 94N, 95N ja 97N liikennöivät nyt n. 40, viikonloppuisin n. 20 minuutin välein. Ensi elokuusta kaikkina öinä vuoroväli on 30 min. 90N ja 96N jatkavat tiheämpinä. 40 väli yöllä tulee olemaan peräti 15 minuuttia.

Toi linjan 40 vuoroväli on hyvin ymmärrettävä, sillä tällä hetkellä 40 ja 43 menevät tahdistetusti, kumpikin 20 minuutin välein. Arkisin noin klo 2.00 asti, ja viikonloppuisin noin klo 5.00 asti.
 
Helsingin ja YTV välithän ovat kaikkea muuta kuin lämpimät, ja lunta tulee tupaan varmaan tästäkin. Helsinki varmasti haluaisi mainostella näitä uusia alueita hyvän joukkoliikenteen alueina, mikä menee vähän vaikeaksi, kun YTV käyttää ydinosaamistaan eli suunnittelee taloudellisesti optimoituja peltobusseja pakkokäyttäjille. Noh, ans kattoo miten käy.

Tarkoittanet YTV.llä HSL:ää?
 
Tarkoittanet YTV.llä HSL:ää?

Siinähän se ongelman ydin onkin, kun ovat aikalailla synonyymejä ja Helsinkiä niin sanotusti viilattiin aika pahasti linssiin silloin aikanaan, kun HKL-Suy lakkautettiin. Ei tuo nykyinen lafka eroa muinaisesta YTV:stä muutoin kuin nimensä perusteella. No, ehkä siten se eroaa, että YTV:stä oli Helsingille vähemmän haittaa silloin ennen.

Ei se HKL:n suunnitteluyksikkökään ainakaan raitiovaunujen ystäviltä viittä tähteä saanut, mutta tämä nykyinen HSL-touhu on jotain aivan ala-arvoista suunnilleen joka rintamalla.
 
Joo, HSLllä on väärät kannustimet linjastoon ja liikennöintiin ja se sitten näkyy niin, että ajetaan puolen tunnin vuorovälillä spagettilinjoja pitkin periferioita niin että saadaan maantieteellistä kattavuutta.

Budjetti ja liikenteen järjestäminen pitäisi sitoa jotenkin linjakohtaisesti jyvitettyihin lipputuloihin, että hommaan tulisi jokin tolkku. Nyt kun pääosa lipputuloista tulee kauden myynnistä, niin hsllle on se ja sama miten niitä linjoja järjestää ja ajaa. Yksittäisissä tapauksissa on ihan sama ajaa linjaa, jolla ei ole matkustajia kuin linjaa, jolla on matkustajia. Eli esim karsia neloselta pari vuoroa tunnissa ja ajaa niiden sijaan maaseudulla tyhjää tilataksia muutaman kerran tuntiin. Kumpikin kustantaa osapuilleen saman ja tulopuolella ei näy riittäävästi, kun munkkalaiset eivät parin karsitun vuoron takia jätä kauttaan ostamatta. Siinä saa sitten värikynäjannut sommitella kauniita kuvioita kartoille ilman mitään tulosvastuuta.
 
Ihmetyttää kyllä edelleen, että kasvavalta alueelta Kuninkaantammelta viedään suora yhteys kantakaupunkialueelle. Vaikka 52 tulee kulkemaan tiuhaan niin aina on vaihto edessä ja kuinkahan sujuvasti ne toimivat? Yöllä pääsee suoraan keskustasta mutta vuoroväli nykyisen 20 minuutin sijasta tunti.

Vuosi piti olla väliä ennen kuin 431 rupeaa kulkemaan siellä eritasoliittymän kautta. Mitä nyt katselin Väylän dioja, niin näyttäisi ettei rakentaminenkaan ala vasta kuin 2022, myöhäisintään 2023, ilman edes varmaa valmistumisaikaa. HSL on ainakin blogivastausten perusteella sulkenut pois linjan ajamisen Hakuninmaan läpi kunnes liittymä on valmis, koska ajo-aika kasvaisi 5min ja "siihen tarvittaisiin enemmän kuskeja ja busseja". Saa nähdä onko vuoden päästä linjalla yhtään tiheämpi vuoroväli, kun 10min vuorovälin ajattaminen on ylitarjontaa -siis ilman koronasäästöjäkin- vielä vuosikymmenen Kivistön rakentumisvauhdin puolesta, ilman kulkua Kuninkaantammen kautta. Jos raha ei riitä kuskien ja bussien lisäämiseen vastaamaan pidempää kierrosaikaa, niin harvempi vuoroväli olisi parempi kuin Kuninkaantammen ohittaminen vuosiksi.

66:n jatkaminen torjuttiiin väitteellä, ettei taidemaalarinkadun lähtöpysäkki riitä useammalle linjalle. 43 tosin käy nytkin kääntämässä Vaskivuorentien liikenneympyrässä, eli ei se olisi kova lisäkustannus, jos lähdön odotus toiseen suuntaan tapahtuisi Volvon pihassa tai Vetotien päässä lähtöpysäkin sijasta. Joka toinen 66:n Kuninkaantammeen hiljentäisi suoran linjan vaatijoita kovasti.
 
Takaisin
Ylös