Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,257
HSL:n liikennöintisuunnitelman vuosille 2023 - 2024 luonnos on netissä HSL:n hallituksen 24.1.2023 kokouksen esityslista-aineistossa. Ko. dokumentti on liki 100-sivuinen pdf kaikkine liitteineen.
Yksittäisiä poimintoja asiasta:
- Lähijuna- ja metroliikenteeseen ei ole suunnitteilla merkittäviä muutoksia. Lähijunaliikenteessä Espoon kaupunkiradan rakentaminen sekä Tikkurilan vaihdetyöt aiheuttavat liikennöintisuunnitelmakaudella poikkeuksia liikennöintiin.
- Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei ole suunnitteilla muutoksia.
- Raitioliikenteessä merkittävimmät muutokset liittyvät valmistuvien uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Muutokset tapahtuvat rakennustöiden valmistuttua arviolta syksyllä 2023. Jätkäsaaressa otetaan käyttöön uusi Melkinlaiturin silmukka, jolloin linjan 8 reitti voidaan jatkaa Tahitinkadulle asti. Muutos tuo lisätarjontaa rakentuvalle asuinalueelle. Pasilassa otetaan käyttöön Asemapäällikönkadun kaksisuuntainen rataosuus, jolloin linjat 7 ja 9 alkavat liikennöidä molempiin suuntiin Asemapäällikönkatua. Samassa yhteydessä linjan 2 päätepysäkki siirtyy Pasilan asemalta Messukeskukselle. Uusi yöraitiolinja 9N korvaa bussilinjan 23N tarjoten viikonloppuöisin yhteyden Helsingin keskustasta päiväsaikaankin raitioliikenteellä palveltaville alueille Jätkäsaareen, Kallioon, Pasilaan ja Ilmalaan.
- Raitiolinjan 7 reitti jatketaan Pasilasta Meilahden sairaalan päätepysäkille. Linjan 7 muutos oli tarkoitus toteuttaa jo syksyllä 2022, mutta Meilahden päätepysäkki tarvittiin väliaikaisesti linjan 3 käyttöön ja linjan 3 Kuusitien päätepysäkki linjan 10 käyttöön Korppaanmäentien työmaan takia. Raitioliikenteen muutokset selkeyttävät linjastoa ja parantavat raitioliikenteen houkuttelevuutta ja mahdollistavat matkustajamäärien kasvattamisen.
- Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakennustyöt ovat valmistumassa siten, että pikaraitiotie 550:n liikennöinti voi olla mahdollista aloittaa syksyn 2023 aikana, mikäli vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat. Liikennöinnin alkuvaiheessa pikaraitiotien liikennettä varaudutaan täydentämään runkobussilinjalla 550X reitillä Itäkeskus–Keilaniemi, koska pikaraitiolinjaa 550 joudutaan alkuvaiheessa liikennöimään harvennetulla vuorovälillä. Raide-Jokerin odotetaan tuovan merkittävästi lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja osaltaan tukevan strategista tavoitetta matkustajamäärien kasvattamisesta.
- Bussiliikenteen muutokset liittyvät pääosin runkolinjojen 520 ja 530 käyttöönottoon sekä Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman mukaisten muutosten toteuttamiseen. Lisäksi Laajasalossa toteutetaan linjastomuutoksia, jotka liittyvät Kruunusiltojen raitiotien rakentamisen aiheuttamiin järjestelyihin sekä alueen rakentamisen etenemiseen ja asukasmäärän kasvuun. Laajasalon bussiliikenteen muutokset pohjautuvat HSL:n hallituksen 13.9.2022 (§ 89) hyväksymään Laajasalon linjastosuunnitelmaan, jossa kuvatuista muutoksista osa on mahdollista toteuttaa jo ennen raitiotien käyttöönottoa. Laajasalon linjastosuunnitelmalla on tavoiteltu kustannustehokasta ja matkustajien tarpeita vastaavaa linjastoa.
Esityslistan tätä aihetta koskeva kohta liitteineen löytyy täältä.
Yksittäisiä poimintoja asiasta:
- Lähijuna- ja metroliikenteeseen ei ole suunnitteilla merkittäviä muutoksia. Lähijunaliikenteessä Espoon kaupunkiradan rakentaminen sekä Tikkurilan vaihdetyöt aiheuttavat liikennöintisuunnitelmakaudella poikkeuksia liikennöintiin.
- Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei ole suunnitteilla muutoksia.
- Raitioliikenteessä merkittävimmät muutokset liittyvät valmistuvien uusien rataosuuksien käyttöönottoon. Muutokset tapahtuvat rakennustöiden valmistuttua arviolta syksyllä 2023. Jätkäsaaressa otetaan käyttöön uusi Melkinlaiturin silmukka, jolloin linjan 8 reitti voidaan jatkaa Tahitinkadulle asti. Muutos tuo lisätarjontaa rakentuvalle asuinalueelle. Pasilassa otetaan käyttöön Asemapäällikönkadun kaksisuuntainen rataosuus, jolloin linjat 7 ja 9 alkavat liikennöidä molempiin suuntiin Asemapäällikönkatua. Samassa yhteydessä linjan 2 päätepysäkki siirtyy Pasilan asemalta Messukeskukselle. Uusi yöraitiolinja 9N korvaa bussilinjan 23N tarjoten viikonloppuöisin yhteyden Helsingin keskustasta päiväsaikaankin raitioliikenteellä palveltaville alueille Jätkäsaareen, Kallioon, Pasilaan ja Ilmalaan.
- Raitiolinjan 7 reitti jatketaan Pasilasta Meilahden sairaalan päätepysäkille. Linjan 7 muutos oli tarkoitus toteuttaa jo syksyllä 2022, mutta Meilahden päätepysäkki tarvittiin väliaikaisesti linjan 3 käyttöön ja linjan 3 Kuusitien päätepysäkki linjan 10 käyttöön Korppaanmäentien työmaan takia. Raitioliikenteen muutokset selkeyttävät linjastoa ja parantavat raitioliikenteen houkuttelevuutta ja mahdollistavat matkustajamäärien kasvattamisen.
- Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakennustyöt ovat valmistumassa siten, että pikaraitiotie 550:n liikennöinti voi olla mahdollista aloittaa syksyn 2023 aikana, mikäli vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat. Liikennöinnin alkuvaiheessa pikaraitiotien liikennettä varaudutaan täydentämään runkobussilinjalla 550X reitillä Itäkeskus–Keilaniemi, koska pikaraitiolinjaa 550 joudutaan alkuvaiheessa liikennöimään harvennetulla vuorovälillä. Raide-Jokerin odotetaan tuovan merkittävästi lisää matkustajia joukkoliikenteeseen ja osaltaan tukevan strategista tavoitetta matkustajamäärien kasvattamisesta.
- Bussiliikenteen muutokset liittyvät pääosin runkolinjojen 520 ja 530 käyttöönottoon sekä Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman mukaisten muutosten toteuttamiseen. Lisäksi Laajasalossa toteutetaan linjastomuutoksia, jotka liittyvät Kruunusiltojen raitiotien rakentamisen aiheuttamiin järjestelyihin sekä alueen rakentamisen etenemiseen ja asukasmäärän kasvuun. Laajasalon bussiliikenteen muutokset pohjautuvat HSL:n hallituksen 13.9.2022 (§ 89) hyväksymään Laajasalon linjastosuunnitelmaan, jossa kuvatuista muutoksista osa on mahdollista toteuttaa jo ennen raitiotien käyttöönottoa. Laajasalon linjastosuunnitelmalla on tavoiteltu kustannustehokasta ja matkustajien tarpeita vastaavaa linjastoa.
Esityslistan tätä aihetta koskeva kohta liitteineen löytyy täältä.