HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

E-junan tihennyt varmasti parantaisi Espoon autoilun vähentämistä....
Totta. Ja jos on pienikään mahdollisuus sille, että ei mahdu kyytiin, niin moni varmistelee ja menee autolla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Lisäksi, liikennöintisuunnitelmassa sanotaan, että "rantaradan kuormitetuin osuus" on Helsinki-Leppävaara. Kuka kuitenkaan valitsee hitaan A:n, jos on mahdollista matkustaa paljon nopeammalla U:lla tai E:llä?
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi, liikennöintisuunnitelmassa sanotaan, että "rantaradan kuormitetuin osuus" on Helsinki-Leppävaara. Kuka kuitenkaan valitsee hitaan A:n, jos on mahdollista matkustaa paljon nopeammalla U:lla tai E:llä?
Paljon ihmisiä. E- ja U-junat kulkevat yhdessä vain 4 kertaa/tunnissa, mutta A-juna kulkee 6 kertaa tunnissa, eli 50% enemmän. Jos ei kerkee E/U-junalle, A-juna voi olla seuraavaksi nopein yhteys. A-juna on vain 2 minuuttia hitaammin Leppävaarasta Huopalahteen ja 2 minuuttia hitaammin sieltä Helsinkiin.
 
Ruuhka-aikana Jumbon ja Itäkeskuksen välillä on usein niin täyttä, ettei mahdu istumaankaan (A2-tyypin linja-autolla).
Olispa 43 paikkaiset autot vielä, eikä vain 32 paikkaisia.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Totta. Ja jos on pienikään mahdollisuus sille, että ei mahdu kyytiin, niin moni varmistelee ja menee autolla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Lisäksi, liikennöintisuunnitelmassa sanotaan, että "rantaradan kuormitetuin osuus" on Helsinki-Leppävaara. Kuka kuitenkaan valitsee hitaan A:n, jos on mahdollista matkustaa paljon nopeammalla U:lla tai E:llä?
puhumattakaan Y-junasta. Y on LPV asti turvokissa, toki senkin jälkeen EPO ihan kiitettävä määrä poistuu junasta.
 
Viimeksi muokattu:
561 ja 562 on A2 linjoja joten paikkavaatimus on muistaakseni 39.
Olispa 43 paikkaiset autot vielä, eikä vain 32 paikkaisia.
Ruuhka-aikana Jumbon ja Itäkeskuksen välillä on usein niin täyttä, ettei mahdu istumaankaan (A2-tyypin linja-autolla).
39 paikkaa on vaatimus. Erityisesti arkipäivien kalustovaatimukset vain tuntuvat noilla linjoilla todella järjettömiltä. Viikonloppuihin kyllä saadaan C-vuoroja- ja kalustoa noille linjoille vaikka muille jakaa vieläpä siten, että auto on ehkä kolmanneksen täynnä. Arjen ruuhka-aikoina sitten taas klaustrofobistellaan jossain VDL:n etuosassa seisten. Toki kalustoa on rajallisesti, mutta kai sieltä nyt jokunen vapaa telikin löytyisi.
 
Viimeksi muokattu:
181K loppuu, korvataan 912K:lla. Uusi variantti 182K Siuntio - Pikkala - Kirkkonummi

Tästä toisaan jäi mainitsematta, linja 905 (Pikkala - Kirkkonummi), joka onkin kokonaan uusi.


Liikennöintisuunnitelmassa ei olekkaan summattuna automääriä suoritetaulukon lopussa, mutta laskin että määrät olisivat A1: 265 A2: 331 C: 403 D: 41 MiniB: 45. eli 1070 täysikokoista bussia ja 1115 kaikkiaan. Vastaavat määrät edellisen vuoden suunnitelmassa olivat 203/398/403/71/45/1068/1103

Joissain kohdissa olen saattanut joutua laksemaan mukaan yölinjan automäärän, kun ei ole ollut selvää oliko kyseessä paketissa muuten olemattomattomien autojen mukaanlaskenta, joka ei kasvata autojen kokonaismäärä vai oliko jonkin päivälinjan autot jostain syystä yölinjan kohdalla. Ainakin 78:n suoritteet ovat näyttäneet päätyneen 77N:n riville. Viime vuonna 52-57 paketin kaksiakseliset olivat listattuna A2:na vaikka sopimuksessa on vain A1:stä ja C:tä, mikä selittää ainakin osan noin isosta erosta viime vuoteen. Heti näiden jälkeen on tosiaan mainittu neljä A2:sta linjalle 53, mutta toisesta paketista ja epäilen, että kyseessä on oikeasti linja 212, joka olisi muuten tuossa paketissa.

Muuta suoritteista huomattua on, että 600:lle on merkitty yksi teli lisää vaikka niveliä on edellen kaksi. Arkipäivän kilometrimäärä on silti sama ja tuntimääräkään ei kasva kuin kymmenisellä minuutilla päivää kohden.

Löysin tällaisen kuljettajaohjeen.

Osa liikennöintisuunnitelman muutoksista, pääasiassa kesäkuussa tapahtuvat muutokset, ovat tosiaan jo kuljettajaohjessa. Eli ainakin osa Siuntion muutoksista ja nuo linjat 183 ja 184.


Muuta uutta kuljettajaohjeesta ovat 3.3. alkaen 74B ja 75B, Puistolan aseamalta Heikinlaaksoon. Niillä on lähes identtinen reitti muuten, mutta lähtö ja päätepysäkit ovat peruslinjojen vastaavat ja 75B kulkee vain Heikinlaakson suuntaan. Saa nähdä ovatko lisäliikennettä jotain tapahtumaa varten vai mitä, mutta 74B on merkitty erikseen, kun linja ei muuten muutu 3.3. ja se jatkuu vuoteen 2051 asti (eli loppumisaikaa ei ole erikseen määritelty). 75B:llä se on taas merkitty peruslinjan yhteyteen vain Hakaniemen katkon ensimmäisen vaiheeseen. Reittioppaassa ne eivät vielä ole vaikka muuten maaliskuulle on jo aikatauluja.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä toisaan jäi mainitsematta, linja 905 (Pikkala - Kirkkonummi), joka onkin kokonaan uusi.


Liikennöintisuunnitelmassa ei olekkaan summattuna automääriä suoritetaulukon lopussa, mutta laskin että määrät olisivat A1: 265 A2: 331 C: 403 D: 41 MiniB: 45. eli 1070 täysikokoista bussia ja 1115 kaikkiaan. Vastaavat määrät edellisen vuoden suunnitelmassa olivat 203/398/403/71/45/1068/1103

Joissain kohdissa olen saattanut joutua laksemaan mukaan yölinjan automäärän, kun ei ole ollut selvää oliko kyseessä paketissa muuten olemattomattomien autojen mukaanlaskenta, joka ei kasvata autojen kokonaismäärä vai oliko jonkin päivälinjan autot jostain syystä yölinjan kohdalla. Ainakin 78:n suoritteet ovat näyttäneet päätyneen 77N:n riville. Viime vuonna 52-57 paketin kaksiakseliset olivat listattuna A2:na vaikka sopimuksessa on vain A1:stä ja C:tä, mikä selittää ainakin osan noin isosta erosta viime vuoteen. Heti näiden jälkeen on tosiaan mainittu neljä A2:sta linjalle 53, mutta toisesta paketista ja epäilen, että kyseessä on oikeasti linja 212, joka olisi muuten tuossa paketissa.

Muuta suoritteista huomattua on, että 600:lle on merkitty yksi teli lisää vaikka niveliä on edellen kaksi. Arkipäivän kilometrimäärä on silti sama ja tuntimääräkään ei kasva kuin kymmenisellä minuutilla päivää kohden.



Osa liikennöintisuunnitelman muutoksista, pääasiassa kesäkuussa tapahtuvat muutokset, ovat tosiaan jo kuljettajaohjessa. Eli ainakin osa Siuntion muutoksista ja nuo linjat 183 ja 184.


Muuta uutta kuljettajaohjeesta ovat 3.3. alkaen 74B ja 75B, Puistolan aseamalta Heikinlaaksoon. Niillä on lähes identtinen reitti muuten, mutta lähtö ja päätepysäkit ovat peruslinjojen vastaavat ja 75B kulkee vain Heikinlaakson suuntaan. Saa nähdä ovatko lisäliikennettä jotain tapahtumaa varten vai mitä, mutta 74B on merkitty erikseen, kun linja ei muuten muutu 3.3. ja se jatkuu vuoteen 2051 asti (eli loppumisaikaa ei ole erikseen määritelty). 75B:llä se on taas merkitty peruslinjan yhteyteen vain Hakaniemen katkon ensimmäisen vaiheeseen. Reittioppaassa ne eivät vielä ole vaikka muuten maaliskuulle on jo aikatauluja.
Onko tosta 905:sta yhteys 912:een ja vica versa
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ja tietääkö joku että mille liikennöitsijöille / paketteihin noi linjat menee
 
Viimeksi muokattu:
Sekä tämän vuoden, että edellisen taulukossa on tosiaan Harri Vuolteella vain A1:stä pakujen lisäksi. Se taitaa olla virhe, kun kilpailutuksessa lukee A2 ja ei kai sinne olisi Suburbaneita hankittu jos olisi pienemmällä pärjännyt. Mutta tosiaan eivät tule olemaan pakulinjoja.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Liikennöintisuunnitelmassa ei olekkaan summattuna automääriä suoritetaulukon lopussa, mutta laskin että määrät olisivat A1: 265 A2: 331 C: 403 D: 41 MiniB: 45. eli 1070 täysikokoista bussia ja 1115 kaikkiaan. Vastaavat määrät edellisen vuoden suunnitelmassa olivat 203/398/403/71/45/1068/1103

Virheistä puheenollen; tämän vuoden nivelissä pitäisi olla 71 ja viime vuoden teleissä 382
 
Viimeksi muokattu:
Isoja muutoksia Espoon yölinjastoon:
  • Uudet yölinjat 102N (Kamppi-Lauttasaari-Otaniemi-Tapiola) ja 202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara) korvaavat 108N:n
Linjaa 202N ei ole vedetty Otaniemessä sieltä, missä on Servin mökki -niminen juhlatila ja asuntoja, eli mistä kysyntä tulee pääasiassa yöllä. Pitääkin antaa palautetta, sillä voi olla, että suunnittelija ei ole vain huomannut asiaa.
  • 114N reittimuutos, 134N loppuu, korvaa 125N:ää Ruomelantiellä, joka siirtyy Olarinkadulle.
134N korvataan pääasiassa linjalla 530. Huono suuntaus minusta, koska siitä pitää käytännössä vaihtaa toiseen bussiin, jos haluaa keskustaan, ja liikenne on keskustakeskeistä yöllä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Näkeekö suunnittelijat mitään pysäkkikohtaisia nousuja nykyään vai perustuuko pelkästään kartan perusteella kysynnän arviointiin?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
134N korvataan pääasiassa linjalla 530. Huono suuntaus minusta, koska siitä pitää käytännössä vaihtaa toiseen bussiin, jos haluaa keskustaan, ja liikenne on keskustakeskeistä yöllä.
Eikö se kuitenkin pääasiassa korvata linjoilla 118N ja 125N? Finnoontien varressa on öisin 530:n varassa muutama pysäkki, jotka eivät ole ihan noiden linjojen pysäkkien vieressä, mutta ei tuolla asutulla alueella näyttäisi pahemmin tulevan yli kilometrin etäisyyksiä Kampista lähtevän linjan pysäkille. Finnoontien varren pelloillahan ei asu ketään.
 
Takaisin
Ylös