HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Eikö se kuitenkin pääasiassa korvata linjoilla 118N ja 125N? Finnoontien varressa on öisin 530:n varassa muutama pysäkki, jotka eivät ole ihan noiden linjojen pysäkkien vieressä, mutta ei tuolla asutulla alueella näyttäisi pahemmin tulevan yli kilometrin etäisyyksiä Kampista lähtevän linjan pysäkille. Finnoontien varren pelloillahan ei asu ketään.
Kantokaski ja Puolarmäki- nimisillä pysäkeillä ei edes 530 pysähdy. Noilta pysäkeiltä ei kulje jatkossa mikään öisin. Eli palvelu käytännössä huononee. Ja nekin pysäkit, joilla 530 pysähtyy, joutuu vaihtamaan. 530 ei myöskään ole mikään yölinja, vaan se ajaa vain noin kello kahteen asti. 125N ajaa harvoin, samoin 118N. Eli vaihtoaikakin on siinä sitten keskellä yötä pitkä vaihtaessa 530 -> 125N.
 
Viimeksi muokattu:
No, kaikki yöliikenne liikennöidaan puoli tuntien vuorovälillä.
Totta. Mutta lähes kaikki yölinjat suuntautuu keskustaan. 530 ei. Tarkoitan siis sitä, että vaihtaessa joudut odottamaan, mutta kun yhteys on vaihdoton, voit kävellä pysäkille sellaisella aikataululla, ettei ole tarvetta odotella puolta tuntia.
520 ja 530 ajoi 20 minuutin välein öisin viime elokuun asti.
Muuten, miksiköhän vuoroväli piteni? Olikohan jotenkin liian vähän matkustajia...
 
Viimeksi muokattu:
Muuten, miksiköhän vuoroväli piteni? Olikohan jotenkin liian vähän matkustajia...
Ei ole yhtään matkustajia linjalla 530 mihinkään vuorokauden aikaan ja linjalla 520 oli liia vähän yöllä. Oli enintään 5 matkustajia jokaisella bussilla milloin tahansa. Sitten on hyvä tapaa säästää.
 
Linjaa 202N ei ole vedetty Otaniemessä sieltä, missä on Servin mökki -niminen juhlatila ja asuntoja, eli mistä kysyntä tulee pääasiassa yöllä. Pitääkin antaa palautetta, sillä voi olla, että suunnittelija ei ole vain huomannut asiaa.
Teekkarin roolissa totean, että suurin tarve on arkiyön busseille. Smökkibileet sekä muut teekkareiden yöaktiviteetit painottuvat ma-to iltoihin ja öihin. Otaniemessä on yllättävän hiljaista viikonloppuisin. Ja tuo metroaseman pysäkin kautta ajaminen on ihan riittävää, sillä pitäähän päivälläkin kävellä metrolle, spåralle, 510:lle ja 52:lle.
 
Teekkarin roolissa totean, että suurin tarve on arkiyön busseille. Smökkibileet sekä muut teekkareiden yöaktiviteetit painottuvat ma-to iltoihin ja öihin. Otaniemessä on yllättävän hiljaista viikonloppuisin. Ja tuo metroaseman pysäkin kautta ajaminen on ihan riittävää, sillä pitäähän päivälläkin kävellä metrolle, spåralle, 510:lle ja 52:lle.

Mielenkiintoista! Yleisesti ottaen opiskelijajärjestöjen tapahtumat taitaa olla jakautuneet tasaisesti kaikille viikonpäiville. Mutta näkisin silti, että asutuksen takia 202N kannattaa vetää Teekkarikylän kautta eli nykyisen 108N reittiä Kauppakorkeakoululle asti, josta käännytään seuraamaan Raide-Jokerin kiskoja länteen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Eikö se kuitenkin pääasiassa korvata linjoilla 118N ja 125N? Finnoontien varressa on öisin 530:n varassa muutama pysäkki, jotka eivät ole ihan noiden linjojen pysäkkien vieressä, mutta ei tuolla asutulla alueella näyttäisi pahemmin tulevan yli kilometrin etäisyyksiä Kampista lähtevän linjan pysäkille. Finnoontien varren pelloillahan ei asu ketään.

Osoitteeseen Kalliohaanpää 10 Finnoontien peltojen pohjoispuolella tulee 1.9 km kävelyä. Peltojen eteläpuolella osoitteeseen Kaskipuunkaari 9 tulee 1.2 km kävelyä. Öisin on sinänsä kovin vähän matkustajia omakotitaloalueille, mutta silloin kun omakotitaloalueille järjestetään palvelua, voihan sen silti järjestää matkustajia parhaiten palvelevalla tavalla.

Suurin hyöty linjan 134N säilyttämisestä nykyisellään ja linjan 530 yöliikenteen lakkauttamisesta olisi se, että Helsingin keskustasta Espoon keskukseen menisi enemmän yöbusseja. Tuota arvostetaan yöaikaan enemmän kuin sitä, että on poikittainen yhteys Myyrmäkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden liikennöintisuunnitelman luonnos on hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025254-2

Listaan tähän merkittävimmät muutokset.

  • 37 ja 59 Naapuripellontielle 2025 aikana(piti tapahtua jo kahtena edellisenä talvena)
  • Uusi 66K Vanhan Maunulan kautta Maunulan peruskoulun väistötilaan siirtymisen takia
  • Pohjois-Espoon linjastotarkastelu: Päätös kevään aikana
  • 166 ja 167 pois Lasihytistä kulkemaan suoraan Hansatietä
  • Uudet variantit 174Z Veikkola-Matinkylä ja 175K (Luoman kautta) 901B (Gesterbynkaari - Hirssala)
  • 181K loppuu, korvataan 912K:lla. Uusi variantti 182K Siuntio - Pikkala - Kirkkonummi
  • Uudet linjat 183 ja 184 korvaamaan siirtyvää Y-vuoroa keskipäivältä
  • 614K klo 18-22 kulkemaan Tasetien kautta. 614 ja 617 vuoroväli harvenee 30 minuuttiin
  • 968 Hyrylä - Ruskeala - Pajala
  • Useita reittimuutoksia Siuntion linjoille 912-916

Isoja muutoksia Espoon yölinjastoon:
  • Uudet yölinjat 102N (Kamppi-Lauttasaari-Otaniemi-Tapiola) ja 202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara) korvaavat 108N:n
  • 235N jaetaan 227N:ksi ja 235N:ksi
  • 118N Kuurinniityn kautta, Kauniaisissa korvaa 114N reittimuutos, 134N loppuu, korvaa 125N:ää Ruomelantiellä, joka siirtyy Olarinkadulle.
  • 165N Martinsillantien kautta, 146N loppuu, 173N Höyrylaivantien kautta
  • 510 liikennöintiaikoja laajennetaan

Isompien projektien vaikutuksia:
  • Vartiokylänlahden sillan katkos, 99V korvaa
  • Rantaradan 5 viikon katkos kesällä 2025, Katkon aikana myös U-junia Helsinki-Leppävaara 20min välein
  • Pitkäsillan ratikkakatko, Aleksis kiven kadun työmaa
  • Linnanrakentiajantien katutyöt kesästä 2025 alkaen
  • Mäkelänkadun perusparannus syksystä 2025 alkaen. Ei mainintaa raitioliikenteen vaikutuksista
  • Vantaan ratikan työmaa, IKP-junilla harvennetu vuoroväli 23.6.-27.7.2025. Bussiterminaali kiinni alkuvuodesta 2026 alkaen. Lähtöpysäkit kahdessa paikassa Ratatien varressa. Kielotie kiinni vuoden 2026 aikana kahdessa vaiheessa
  • Sellon ja Leppävaaran terminaalin rakennuistyöt aikaisintaan vuodesta 2025 lähtien

Vuorovälitihennyksiä:
  • A-junalle 10min vuoroväli lauantiaisin
  • Y-junalle vuoropari lisää arkisin
  • 4 ja 10 7,5min vuorovälillä Mannerheimintien 2. vaiheen valmistuttua
  • TTS:ssä olleet 23 ja 63, 69 ja 77, 80 ja 82
  • 71 ruuhkavuoroväli 6-7minuuttiin
  • 962:lle "Kohdistettu" viikonloppuliikenne
Kiva liikennöintisuunnitelma! Jotenkin tuo 174Z vaikuttaa kivalta ja mielenkiintoiselta.
 
Eihän edes normaalia 174:jää ole olemassa. Vähän outoa että tulee tuollainen. Mutta joo, mielenkiintoista.
Z-kirjain viittaa moottoritietä pitkin kulkevaan linjaan Matinkylän ja Kirkkonummen välillä, joten selkeyden vuoksi on hyvä, että kaikki moottoritielinjat käyttävät Z-kirjainta. 174Z:lle ei tosiaan tule kuin yksi lähtö päivässä (ja vain yhteen suuntaan), joten se on joka tapauksessa hieman erillään. Syy uudelle linjalle on alkupään koululaisyhteys, joka yhdistetään nykyiseen 171Z:n lähtöön Kirkonkylällä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Korjaus: linjaa ei yhdistetä Kirkonkylällä vaan Gesterbyssä kulkien suoraan Tolsan kautta kohti Matinkylää.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös