HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Kauniaisissa on yöliikenteen osalta ensi talvikaudella pelkästään L-juna ja yhtä kaupungin alueella olevaa pysäkkiä (Fasaaninpolku) palveleva 114N. Olisi voinut vaikka tehdä pienen piston Kauniaistentien pysäkeillä Ka1730/Ka1731.

Pelkkä L-junakin riittäisi. Kauniaisissa ei ole öisin paljon kysyntää kun suurin osa väestöstä on yli viisikymppisiä ja nuoriso kulkee traktorimönkijöillä.
 
102N tulee Lauttasaareen 112N:n rinnalle, mutta Reittioppaassa syysaikataulujen kohdalla ei ole laisinkaan 21N:n tietoja. Missään ei ole ilmoitettu, että kyseinen linja lopetettaisiin. Ei kai sitä vähin äänin lopeteta?
Vaikea uskoa. 102N ja 112N eivät kuitenkaan palvele Vattuniemeä, Isokaarta tai Katajaharjun päätä. Kieltämättä tosin hieman erikoista, ettei 21N:n aikatauluja löydy.
 
Oliko näin että 202N kulkee vain viikonloppuöisin? Otaniemessä kyllä on yöelämää, mutta ei viikonloppuisin, opiskelijabileet ja kaikki muukin virallinen ja vähemmän virallinen toiminta painottuu pääasiassa ma-to iltoihin ja öihin. Viikonloppuisin ollaan siellä missä muukin kansa, kantakaupungissa.

202N taitaa siis pääasiassa korvata Stadista Espooseen 108N palvelun itäisessä Tapiolassa sekä Kuusi- ja Lehtisaaressa. Huomionarvoista on myös se, että linja ei aja Teekkarikylän kautta missä kaikki illanviettopaikat ja asunnot ovat, vaan ajetaan Vuorimiehentien ja Tekniikkatien kautta, joiden varrella kaikki öisin tyhjillään olevat koulu- ja toimistorakennukset sijaitsevat.
Myös Otaniemessä on yöllä elämää viikonloppuöisin ja su - ma yönä.
 
Vaikea uskoa. 102N ja 112N eivät kuitenkaan palvele Vattuniemeä, Isokaarta tai Katajaharjun päätä. Kieltämättä tosin hieman erikoista, ettei 21N:n aikatauluja löydy.

Isokaarelle ja Katajaharjun päähän yöliikenne voisi ehkä loppua, jos katsottaisiin että riittävän palvelutason tarjoaa 102N ja 112N yhteensä neljä kertaa tunnissa, ja Isokaaren itäosaan myös 21.
 
Takaisin
Ylös