HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Sitä en vieläkään ymmärrä, miten 18 siellä Ulvilantiellä kieppuu jatkossa. Osaisiko joku selittää?

Tulkitsisin siten, että keskustasta tullessaan kiertää Ulvilantien vastapäivään ja päättää matkansa ostarin päättärille. Paluusuunnassa 18 lähtee kiertämään Ulvilantien myötäpäivään. Se ei siis kulkisi Huopalahdentien ja ostarin välistä lyhyttä pätkää lainkaan, vaan se viiva kuuluu vain 18N:lle (ja sekin vain suunnassa Huopalahdentie -> ostari).
 
Tulkitsisin siten, että keskustasta tullessaan kiertää Ulvilantien vastapäivään ja päättää matkansa ostarin päättärille. Paluusuunnassa 18 lähtee kiertämään Ulvilantien myötäpäivään. Se ei siis kulkisi Huopalahdentien ja ostarin välistä lyhyttä pätkää lainkaan, vaan se viiva kuuluu vain 18N:lle (ja sekin vain suunnassa Huopalahdentie -> ostari).
Muakin askarruttaa, että missä se käännös päätepysäkillä paluusuuntaan tehdään? Munkkivuoren ostarin edessäkö? Vaikea uskoa, kun muutkin bussilinjat (57, 58) saatiin sieltä pois; liian ahdasta,
 
Nelosen yöliikenteen lakkautus tuottaa 11 000 euroa säästöä eli pikkuhiluja. Minusta on outoa, että tuollaista yritetään, kun siinä kuitenkin muutetaan kulkutottumuksia ja tehdään linjastosta sekavampaa. Kyllä siitä nyt alle tonnin kuussa voi maksaa, että tottumukset pysyvät nykyisinä ja linjasto selkeänä. Lisäksi taulukossa esitetyt matkustajamäärät eivät ole ollenkaan pieniä, kun vertaa monen bussilinjan päiväajan matkustajamääriin.

Omituisinta on, että nelosen yöliikenne lakkautetaan myös viikonloppuöiltä. Vaunut ovat silloin hyvin kuormittuneita linjan kaikilla osilla ja Manskulla mennään useimmiten seisomalastissa. HSL lakkauttaa siis palvelua, jolle on erinomaisesti kysyntää. Arkiöidenkin vähäiset matkustajamäärät ovat varsin suhteellinen käsite. Esim. pyhäaamuisin ei nelosella ole juurikaan enempää matkustajia ja silti liikennettä pyöritetään yhdellä vuorolla enemmän. No pianhan näissä säästötalkoissa 18N voidaan pistää kulkemaan muinakin hiljaisina liikennöintiaikoina ja saadaan näin matkustustottumukset entistäkin sekaisemmiksi.
 
Eikö suunnitelman linjoja 16 ja 17 voisi yhdistää yhdeksi ma-su klo 6-22 kulkevaksi linjaksi Punavuori-Kamppi-Kaivokatu-Kaisaniemenkatu-Unioninkatu-Pohjoisranta-Sörnäisten rantatie-(16:n suunniteltu reitti)? Tällöin koko linjan h55 korvaamista raitiolinjoin voitaisiin tosissaan harkita jo lähivuosina ja Kauppatorin h16-yhteys säilyisi.
 
Ihmettelen kun 39 aiotaan tasata A-junien kanssa Pitäjänmäellä maanantaista LAUANTAIHIN. A-junien vuorovälihän on lauantaisin (valitettavasti) vain 30 min., vai onko jollain tietoa, että vuoroja tullaan lisäämään?
 
Nelosen yöliikenteen lakkautus tuottaa 11 000 euroa säästöä eli pikkuhiluja. Minusta on outoa, että tuollaista yritetään, kun siinä kuitenkin muutetaan kulkutottumuksia ja tehdään linjastosta sekavampaa. Kyllä siitä nyt alle tonnin kuussa voi maksaa, että tottumukset pysyvät nykyisinä ja linjasto selkeänä. Lisäksi taulukossa esitetyt matkustajamäärät eivät ole ollenkaan pieniä, kun vertaa monen bussilinjan päiväajan matkustajamääriin.

Muutaman kympin päivässä siis. Niin pieni raha, että kannattaisi myös laskea potentiaaliset lipputulojen menetykset. Nelosen yöratikka voisi olla HSL:lle jopa hyvä bisnes, jos liikennöintiä ennemminkin laajennettaisiin aamuyöhön. Säästöä tulisi siitä, kun muut yöbussit nopeutuvat.

Jos nyt lasketaan kuten muutenkin näitä selvityksiä tehdessä, niin huomioidahan pitäisi, että 18N on ratikkaa hitaampi rahastuksen takia. Onko sen vaikutusta liikennöintikustannuksiin huomioitu? (En nyt jaksanut selvityksen selitysosia lukea. Saattaa olla mainittukin siellä.)

Toivotaan että saadaan Soininvaara yönelosen asialle.

Näyttäisi muuten, että länsimetron aloittaessa Kaivokatu on kokonaan busseista vapaa, paitsi kunnes 18N ja 39N aloittavat.
 
Muutaman kympin päivässä siis. Niin pieni raha, että kannattaisi myös laskea potentiaaliset lipputulojen menetykset. Nelosen yöratikka voisi olla HSL:lle jopa hyvä bisnes, jos liikennöintiä ennemminkin laajennettaisiin aamuyöhön. Säästöä tulisi siitä, kun muut yöbussit nopeutuvat.

Jos nyt lasketaan kuten muutenkin näitä selvityksiä tehdessä, niin huomioidahan pitäisi, että 18N on ratikkaa hitaampi rahastuksen takia. Onko sen vaikutusta liikennöintikustannuksiin huomioitu? (En nyt jaksanut selvityksen selitysosia lukea. Saattaa olla mainittukin siellä.)

Toivotaan että saadaan Soininvaara yönelosen asialle.

Näyttäisi muuten, että länsimetron aloittaessa Kaivokatu on kokonaan busseista vapaa, paitsi kunnes 18N ja 39N aloittavat.

Laskeppas sillä tavalla että ratikassa tosi harva ostaa yötaksalipun ja bussissa taas kaikkien on pakko ostaa? Siinähän tulee mukavat lipputulot raitiovaunuun verrattuna.
 
Miksi ratikassa tosi harva ostaisi yötaksalipun?

Kuinka moni ostaa ylipäätänsä lipun ratikassa lipun? Pummilla menijät on juuri sitä ikäryhmää jotka käy viikonloppu öisin jossain baareissa, discoissa jne. Bussissa on pakko ostaa koska kuljettaja ei päästä muuten sinua sisälle. Ja jos oletetaan että jokaikinen ostaisi kuljettajalta lipun (ellei osta arvolippua tai omista yötaksa-aikaan toimivaa kausilippua) niin ei se rahastus yhtään siitä nopeutuisi on se bussi tai ratikka.
 
Kuinka moni ostaa ylipäätänsä lipun ratikassa lipun? Pummilla menijät on juuri sitä ikäryhmää jotka käy viikonloppu öisin jossain baareissa, discoissa jne. Bussissa on pakko ostaa koska kuljettaja ei päästä muuten sinua sisälle. Ja jos oletetaan että jokaikinen ostaisi kuljettajalta lipun (ellei osta arvolippua tai omista yötaksa-aikaan toimivaa kausilippua) niin ei se rahastus yhtään siitä nopeutuisi on se bussi tai ratikka.

Oletus ratikoiden myöhäisliikenteelle toki on, että rahastus hoidetaan asiallisesti. Ennen aamuyön taksan alkamista avorahastus toimii kuten muutenkin. Kun aamuyön taksa alkaa, voidaan siirtyä myös kuljettajarahastukseen. Lasipalatsille voi vaikka palkata yhden henkilön rahastamaan takaovelle. Avorahastuksen nopeuttava vaikutus toimii silti edelleen suurimman osan aikaa ja siltä osin kuin nelonen nytkin ajaa. Kun puhuin ratikoiden liikenteen laajentamisesta, tarkoitus ei ollut sitä perustella avorahastuksen nopeudella. Avorahastuksen nopeutus on kuitenkin tärkeä syy säilyttää vähintään nykytilanne.

On myös kyseenalaisen yleistävää sanoa, että baareissa kävijät olisivat pummilla matkustajia.
 
Vastauksen mukaan itse asiassa lupasivat ottaa ehdotuksen huomioon 5-vuotissuunnitelmassa, tiedä sitten miksi silloin eivät kiinnostuneet, mutta nyt sitten muuttivat.

Saatoit vastata kysymykseen:

Taidan itse olla niitä harvoja, jotka siitä porukasta eivät työllistyneet joukkoliikenteen ammattilaiseksi.

Laajemmin tietysti liittyy siihen, että HSL:ssä halutaan siirtää yön ja aamuyön liikenteet samaan konseptiin, mihin 106N sopii. Jos käytettäisiin edelleen erillisiä aamuölinjoja, linjaversioiden määrä kasvaisi.

---------- Viesti lisätty kello 11:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:10 ----------

Matkustajan valittavaksi jäisi, että haluaako 10 minuuttia hitaamman 195N:n joka vie 500 metriä lähemmäs.

Otaniemen grilli on kuitenkin ostarilla, joten varmasti moni matkustaja haluaakin kulkea yöllä sitä kautta ;)
 
Kommentoin suunnitelmaa Kulosaaren osalta

Linja 16 uudessa suunnitelmassa on tarkoitettu ilmeisesti lakkautettavan linjan 11 jonkinlaiseksi mummovuoroksi. Nyt linja sahaa saarta edestakaisin.

Itse ajattaisin linjan pitkin Itäväylää aina Tupasaaren liittymään ja siitä reittiä Risto Rytin tie - Kulosaarentie - Marsalkantie - Mustikkamaanpolku - Korkeasaaren lipputerminaali Mustikkamaalla. Paluureitillä liittyminen Itäväylälle Kipparlahdessa. Tämä lyhentäisi ajokilometreja ja vähentäisi turhaa ajoa Kulosaaren koulujen läheisyydessä.

Linja 81 on suunniteltu jatkettavaksi Kulosaaren metroasemalle. Paluulenkki menisi takaisin Kyösti Kallion tietä. Kyösti Kallion tie on asuntokatu, jonka varressa on paljon asukaspysäköintiä.

Kyösti Kallion tie 1: Ala-asteen koulu parakeissa ja kouluun paljon pieniä lapsia ylittämässä Kyösti Kallion tietä, tielle avautuvat koulun ruokalan huoltoliikenteen lastauslaiturit. Lisäksi koulurakennuksen, joka on suunniteltu tiehen kiinni, rakennustyöt alkavat pian. Tämä tuo paljon lastausta ja purkua odottavia kuorma-autoja kadulle.

Kyösti Kallion tie 2: Ostari. Kauppojen huoltoliikenne tulee aamuisin katkaisemaan kadun kun useampi jakeluauto purkaa kuormaansa kahteen ruokakauppaan (Alepa, Anton Anton). Lisäksi kirjastoauto pysähtyy kohdalle iltaisin.

Kyösti Kallion tie 3: Ruotsinkielinen vanhainkoti, paljon parveilevia rollaattorimummoja välillä Alepa - Vanhainkoti.

Kyösti Kallion tie 4: Vastapäätä liikenne Kirkon parkkipaikalle

Kyösti Kallion tie 6: asukaspysäköintiä kummankin puolen katua ja autotalleja kadulle

Kyösti Kallion tie 8 / 5 paha mutka alarinteeseen. Bussille vaikea ajettava kolaripesä.

Muutosesitys: 81 voi ajaa Kulosaareen Svinhuvudintietä, mutta paluu tapahtuisi reittiä Ståhlbergintie - Kulosaarentie - Risto Rytintie. Näin ei syntyisi turhia joukkoliikennekatuja ja riskiä lasten jäämisestä autojen alle. Kärsimme jo valtavasti rattijuopon kuoliaaksi ajamasta ala-asteen oppilaan poismenosta. Koko yhteisömme suree.
 
Onkohan ajatus ollut juuri se, että bussit tuodaan lähelle kouluja, että oppilaat pääsevät niillä kouluun hyvin? En tiedä, miten koulupiirijako Kuliksessa ja ympäristössä menee.
 
Onkohan ajatus ollut juuri se, että bussit tuodaan lähelle kouluja, että oppilaat pääsevät niillä kouluun hyvin? En tiedä, miten koulupiirijako Kuliksessa ja ympäristössä menee.

Suomenkielisellä ala-asteella, jota siis h81 koskee, oppilaat ovat saarelta. Kaksikielisen luokan oppilaat tuodaan autoilla tai he kävelevät metrolta, Itäväylältä tai Kulosaarentien pysäkeiltä. Kaksikielisen Kulosaaren yhteiskoulun / International Schoolin oppilaat liikkuvat metrolla tai tulevat Itäväylää pitkin liikennöivillä busseilla. Ruotsinkielisen ala-asteen oppilaista en tiedä, mutta olen nähnyt aamuisin, että vanhemmat tuovat lapsia kouluun autoillaan. Ruotsinkielisen lukion oppilaat tulevat metrolla tai Itäväylän pysäkeiltä.

Oppilaat pääsevät jo nyt tarpeeksi hyvin kouluihinsa ilman mitään uudistusta. Liika liikenne Kulosaaren keskustassa häiritsee paitsi ostoskeskuksen pysäköintiä ja tavarantoimituksia, myös on uhka alakoululaisille, jotka kävelevät kouluunsa.
 
En purematta niele, että Kulosaaren suomenkieliseen kouluun ei tule (/tulisi) opiskelijoita Herttoniemen ja Laajasalon suunnalta. Helsingissä on kuitenkin erittäin joustava lähikoulun valinta.

Lisäksi linja-auto on tilastoja katsoessa epätodennäköisin kuolinsyy liikenteessä. Ei tarvita montaakaan poisjäävää autokyytiä, että bussi olisi nettoturvallisuutta.
 
Takaisin
Ylös