HSL:n mobiilisovellus

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,264
Vaikka sovellus ei toimikaan optimaalisesti, niin eikö lähtökohta sen käytössä ole nimenomaan se, että lippu on valmiiksi ostettuna kulkuvälineeseen astuttaessa

Jos bussi on lähdössä 2 min etuajassa? Joku kohtuus kai sentään pitää matkustajan valmistautumisessakin olla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos bussi on lähdössä 2 min etuajassa? Joku kohtuus kai sentään pitää matkustajan valmistautumisessakin olla.

Eikös nuo välipysäkkien ajat ole arvioita. Sitten jos bussi on lähtenyt päätepysäkiltä tai ajantasauspysäkiltä ennen pysäkin kellonaikaa se on ollut etuajassa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos bussi on lähdössä 2 min etuajassa? Joku kohtuus kai sentään pitää matkustajan valmistautumisessakin olla.

Kyllähän matkustajan odotetaan olevan välipysäkilläkin hyvissä ajoin, jos hän haluaa varmasti ehtiä bussiin. Aikatauluissa on vain arvioidut odotusajat ja bussi voi ihan hyvin mennä noin ajoissa ohi. Jos matkustaja ei ole pysäkillä silloin, ei hänellä ole mitään syytä valittaa siitä, että myöhästyi bussista. Olettaen tietenkin, että kyseessä ei ole ajantasauspysäkki tai lähtöpysäkki (ja että aiemmilla ajantasauspysäkeillä ja päättärillä pysäkeillä on noudatettu tarkkoja lähtöaikoja tai oltu myöhässä). Jos oletetaan, että vaikka puolellakin linjan pysäkeistä nousee kyytiin mobiililippulaisia ja joka pysäkillä jollain lippu lataa ikuisuuden, pysyykö bussi enää aikataulussa, jos tällainen odottelu hyväksytään?

Lisäksi tietysti reaaliaikainen aikataulutieto on jo melko laajasti saatavilla, sekä monilta pysäkeiltä että mobiilista, jolloin bussin voi tarkistaa olevan ajallaan jo matkalla pysäkille. Itse olen usein toiminut noin käyttämästäni lipputyypistä riippumatta.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Vaikka sovellus ei toimikaan optimaalisesti, niin eikö lähtökohta sen käytössä ole nimenomaan se, että lippu on valmiiksi ostettuna kulkuvälineeseen astuttaessa ja Asian voi toki ilmaista kohteliaastikin, mutta itse olen kyllä ymmärtänyt niin, että asiakkaan oletetaan huomiovan sovelluksen käytön hitaus.

Jos minut on esim. opiskelijana pakotettu käyttämään tuota hidasta sovellusta, jota en haluaisi käyttää, niin ei ole todellakaan velvollisuuteni avata sovellusta ennen bussiin nousua. Sovelluksen kehittäjillä on vastuu kehittää se avautumaan nopeammin mikäli ei haluta viivytyksiä.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos minut on esim. opiskelijana pakotettu käyttämään tuota hidasta sovellusta, jota en haluaisi käyttää, niin ei ole todellakaan velvollisuuteni avata sovellusta ennen bussiin nousua. Sovelluksen kehittäjillä on vastuu kehittää se avautumaan nopeammin mikäli ei haluta viivytyksiä.

Käytin sovellusta aiemmin. Välillä lipun lataus oli uskomattoman hidasta. Kuskit yleensä päästivät eteenpäin kun sanoin että lippu on mutta lataa sitä. Nyt matkakortti käytössä eikä tarvitse stressata toimiiko lippu, jääkö lataamaan tai onko kännyn akku lopussa.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos minut on esim. opiskelijana pakotettu käyttämään tuota hidasta sovellusta, jota en haluaisi käyttää, niin ei ole todellakaan velvollisuuteni avata sovellusta ennen bussiin nousua. Sovelluksen kehittäjillä on vastuu kehittää se avautumaan nopeammin mikäli ei haluta viivytyksiä.
Kyllä se on velvollisuutesi, lukee ehdoissakin. Itse useimmiten etenkin Helsingin puolella keskustaan mennessä pyydän poistumaan autosta ja tulemaan seuraavalla, jossei lippua ole auki. Busseja menee parin minuutin välein, joten turha hidastaa toisten matkaa sen vuoksi. Lisäksi osa hitaista avautumista johtuu ihan vaan hitaasta puhelimesta. Puhelimia kun on laidasta laitaan, budjetti malleista aina huippuihin.v

Jos bussi on lähdössä 2 min etuajassa? Joku kohtuus kai sentään pitää matkustajan valmistautumisessakin olla.

Eikö aikoinaan automaatista sekä mobiilisti ostettuihin lippuihin saanut joku 10min enemmän vaihtoaikaa juuri sen vuoksi kun pitää ostaa ns. etukäteen se lippu ennen kulkuneuvon lähtöä. Nykyisin toki taitaa olla sama vaihtoaika kaikilla ostotavoilla.

Aikatauluissa on vain arvioidut odotusajat ja bussi voi ihan hyvin mennä noin ajoissa ohi. Jos matkustaja ei ole pysäkillä silloin, ei hänellä ole mitään syytä valittaa siitä, että myöhästyi bussista. Olettaen tietenkin, että kyseessä ei ole ajantasauspysäkki tai lähtöpysäkki (ja että aiemmilla ajantasauspysäkeillä ja päättärillä pysäkeillä on noudatettu tarkkoja lähtöaikoja tai oltu myöhässä). Jos oletetaan, että vaikka puolellakin linjan pysäkeistä nousee kyytiin mobiililippulaisia ja joka pysäkillä jollain lippu lataa ikuisuuden, pysyykö bussi enää aikataulussa, jos tällainen odottelu hyväksytään?

Ja nuo arvioidut ajat voivat välillä heittää todellakin paljon. Saatat olla yhdessä vaiheessa 4 minuuttiakin etuajassa ja hetken kuluttua oletkin 2 myöhässä. Täällä Sipoon suunnalla hyvinkin yleistä.
Omalla kohdalla käynyt noin että useammalta pysäkiltä peräkkäin nousi matkustajia kyytiin, joilla ei ollut lippua edes valmiina. Oltiin aika roimasti aikataulussa myöhässä kun odoteltiin. Pidemmältä tulleet matkustajat ei oikein hyvällä katsoneet tätä toilailua.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Kyllä se on velvollisuutesi, lukee ehdoissakin. Itse useimmiten etenkin Helsingin puolella keskustaan mennessä pyydän poistumaan autosta ja tulemaan seuraavalla, jossei lippua ole auki. Busseja menee parin minuutin välein, joten turha hidastaa toisten matkaa sen vuoksi. Lisäksi osa hitaista avautumista johtuu ihan vaan hitaasta puhelimesta. Puhelimia kun on laidasta laitaan, budjetti malleista aina huippuihin.v

Mutta jos avaat sovelluksen valmiiksi jo vaikka kotoa lähtiessä niin siinä kohtaa kun nouset bussiin niin se onkin jo itsestään sulkenut itsensä ja joudut avaamaan sen alusta asti uudelleen. Näitä asioita on ihan turha vierittää matkustajan syyksi.

Nyt talvella kärsin käsien palelemisesta joten minun ei ole mahdollista avata sovellusta ulkona kylmässä koska se vaatii käsineiden riisumista.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Nyt talvella kärsin käsien palelemisesta joten minun ei ole mahdollista avata sovellusta ulkona kylmässä koska se vaatii käsineiden riisumista.
No hui kamalaa jos 30 sekuntia joudut olemaan ilman käsineitä. Eiköhän sun kannattaisi sitten valita joku aivan muu kulkutapa kun tuntuu tuo bussilla matkustaminen olevan niin hankalaa
 
Vs: Kuljettajien toiminta

No hui kamalaa jos 30 sekuntia joudut olemaan ilman käsineitä. Eiköhän sun kannattaisi sitten valita joku aivan muu kulkutapa kun tuntuu tuo bussilla matkustaminen olevan niin hankalaa

Ei siinä olisi mitään hankalaa, jos voisin käyttää edelleen matkakorttia. Mutta nyt mennään sitten näillä että avaan sovelluksen bussiin noustuani, ei se minua haittaa. Muita saattaa haitata mutta ei ole minun ongelmani. :cool:
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Olenpas ollut kertakaikkisen typerä, suorastaan idiootti. Nyt minulle on aivan selvää, että:

- jos haluaa matkustaa bussilla, on syytä tulla pysäkille ainakin varttia ennen bussin arvioitua saapumisaikaa, varsinkin jos ulkona on sakea lumipyry kuten ketjun aloitusviestin ajankohtaan, sillä bussi saattaa tulla milloin tahansa ja jos ei tätä ymmärrä, on idiootti

- jos haluaa matkustaa bussilla, on syytä iloita siitä, että ainoa mahdollinen tapa huolehtia matkan maksamisesta on upea, virtaviivainen, nopea, tehokas, luotettava ja sujuva älypuhelinsovellus, ja lippu on sitä kautta syytä ostaa ainakin puoli tuntia ennen bussin saapumista, koska sovelluksessa pitää ensin ostaa lippu ja sitten erikseen jotenkin ladata se, ja kaikesta upeudesta, nopeudesta ja luotettavuudesta huolimatta siinä lataamisessa saattaa hiukkasen aikaa kestää, ja jos ei tätä ymmärrä, on idiootti – niin, ja samalla sitten voikin iloita jo siitä, että kun puolet vaihtoajasta kului tuohon latailuun niin saa ostaa jo puolen tunnin matkateon jälkeen sitten uuden lipun jatkomatkaa varten, olettaen tietysti että juuri sillä hetkellä se sovellus sattuu toimimaan

- siinä viestissä, joka ei ole enää tässä ketjussa, koska tästä tuli ihan oma ketjunsa, oli kirjoittaja, joka ei ymmärtänyt, että sen pakettiauton kuljettaja, joka tuli paikalle etuajassa eikä siten luonnolisesti ehtinyt odottaa, että aikatauluun luottava kirjoittaja, joka ei ollut ostanut lippuaan etuajassa vaan kuvitteli pakettiauton tulevan aikataulussa, on alansa rautainen ammattilainen, joka oli toiminut kaikilta osin täysin oikein eikä hänen tekemisissään ole moitteen sijaa

No, nyt kun olen tämän oppinut, voin vain iloita siitä, että minulla on auto.
 
Nyt kun opiskelijalippua ei saa enää matkakortille, käytän vuorokausi- ja arvolippuja ja vältän HSL-liikenteen käyttöä, jottei niiden käyttö tulisi kalliimmaksi. Tulee sitten useammin käytyä esim. Turussa tai Tampereella. Etäopiskelun vuoksi ei ole ollut säännöllistä tarvetta HSL-liikenteen käyttöön, mutta opiskelijahintainen kausilippu on tullut hieman halvemmaksi, ja on ollut myös kätevämpi kuin erikseen ostettavat liput. Buginen ja hidas sovellus taas on kaikkea muuta kuin kätevä. Fölin, Nyssen, Matkahuollon ja Waltin mobiililippua olen jonkin verran käyttänyt ja ne ovat toimineet hyvin (ei bugeja tai hitautta; esim. saapuvasta bussista voi ottaa kuvan puhelimella ja lipun saa kuitenkin esille ennen bussiin nousua), mutta HSL:n surkeaa sovellusta en käytä ellei ole pakko.

Opiskelijoita tai ketään muutakaan ei saisi sitä pakottaa käyttämään. HSL:nä en edes suosittelisi noin huonon sovelluksen käyttöä. Sovellus taitaa työllistää asiakaspavelua huomattavasti enemmän kuin opiskelija-alennuksen päivitys matkakortille aikanaan. Lisäksi niiden osalta, joilla on yhä oikeus saada alennus matkakortille, oikeus tarkastetaan kaksi kertaa vuodessa ja käynnit kestävät selvästi pidempään kuin ennen, koska HSL tarkastaa huolellisesti kaikki vaadittavat todistukset (esim. työmatkasetelit), ettei vaan kukaan pääsisi sovelluksesta eroon ilman HSL:n mielestä hyvää syytä. Sitä paitsi alennus olisi voitu päivittää samalla vaivalla suoraan elokuun loppuun jo viime vuonna.
 
Nyt kun opiskelijalippua ei saa enää matkakortille, käytän vuorokausi- ja arvolippuja ja vältän HSL-liikenteen käyttöä, jottei niiden käyttö tulisi kalliimmaksi.

En näköjään ole ainoa joka on päätynyt tähän ratkaisuun. Omalla kohdallani en edes pysty käyttämään kausilippua puhelimella, koska en pysty tekemään vahvaa tunnistautumista nykyisellä puhelimellani, joka muuten sattuu olemaan maailman toisiksi suurimman valmistajan alle 3 vuotta vanha puhelin. HSL:n mielestä tällainen melko paljon myyty puhelin on kuitenkin varmaan liian vanha ja harvinainen, että sitä kannattaisi tukea, ja syy on minun, koska minulla ei ole uusinta iPhonea.
 
On kyllä tämä kehityksen kehittyminen ihan huikeaa, kun muistelee, että vielä muutama vuosi sitten matkustusoikeuden pystyi hankkimaan ja saamaan lähettämällä tekstarin A1 numeroon 16355 (voin muistaa väärin). Kännykällä muutama painallus, ehkä satakunta bittiä. Vaikka kännykästä oli akku loppu, sen sai usein käyntiin tuon toimituksen ajaksi. Verkkoyhteydeksi riitti mikä vaan.

Nykyään on 50Mb softa, jossa lipun hankkiminen edellyttää vähintään 3g signaalia, koska tiedonsiirtomäärät ovat sen verran reiluja. Jossain kehä kolmosen juvanmalmeilla saattaa jo tulla tilanteita, että verkoksi ei edgeä enempää ole tarjolla ja höselisovellus käyttökelvoton. Jos akku finaalissa, ei mitään toivoa ostaa lippua ennen kuin ruutu pimenee. Lipun ostoa tärkeämpää kun on esim gps signaali, että lipun havittelija ja hsl tietävät, missä lipun havittelija sijaitsee.

Ei tässä voi muuta kuin olla onnellinen kaikeasta lisäarvosta, mitä HSL sovellus käyttäjälleen tuottaa. Lipun hankkimista varten on edelleen syytä olla ladattu matkakortti.
 
Mihin järjelliseen syyhyn muuten perustuu että opiskelija-alennusta ei voi päivittää matkakortille ?

Minulla on eläkeläisalennus kortilla ja toimii aina ja joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin järjelliseen syyhyn muuten perustuu että opiskelija-alennusta ei voi päivittää matkakortille ?

Minulla on eläkeläisalennus kortilla ja toimii aina ja joka paikassa.

Opiskelijakortit ovat usein voimassa vain vuoden kerrallaan, mikä tarkoittaa, että oikeus opiskelija-alennukseen täytyy uusia joka vuosi. Tuo sitten aiheuttaa aika paljon ruuhkaa HSL:n palvelupisteellä aina loppukesästä, vaikka suoraan sanoen palvelupisteellä on siltikin yleisesti ottaen enemmän ihmisiä jonottamassa jostain muusta syystä.
 
Takaisin
Ylös