HSL:n mobiilisovellus

Opiskelijakortit ovat usein voimassa vain vuoden kerrallaan, mikä tarkoittaa, että oikeus opiskelija-alennukseen täytyy uusia joka vuosi. Tuo sitten aiheuttaa aika paljon ruuhkaa HSL:n palvelupisteellä aina loppukesästä, vaikka suoraan sanoen palvelupisteellä on siltikin yleisesti ottaen enemmän ihmisiä jonottamassa jostain muusta syystä.

Silloin kun olin opiskelija, niin vein koulun kansliasta saamani todistuksen palvelupisteelle ja virkailija teki toimenpiteet. Ei siinä nyt montaa minuuttia mennyt.

Tuoko ainoastaan riittää perusteeksi muutokseen, että palvelupisteessä on asiakkaita ?
 
Silloin kun olin opiskelija, niin vein koulun kansliasta saamani todistuksen palvelupisteelle ja virkailija teki toimenpiteet. Ei siinä nyt montaa minuuttia mennyt.

Tuoko ainoastaan riittää perusteeksi muutokseen, että palvelupisteessä on asiakkaita ?

Eihän siinä menekään enempää kuin noin minuutti, mutta opiskelijoita on aika paljon. Aalto+HY+Metropolia on jo 65 tuhannen kieppeillä ja tuohon vielä päälle Haaga-Helian kampukset pk-seudulla ja lukion/ammattikoulun viimeisen vuoden opiskelijat.

Voisikohan HSL:n ongelmana olla palvelupisteiden sulkeminen viimevuosina?
 
Opiskelija-alennuksen sitominen hsl-sovellukseen palvelupistenjonojen välttämiseksi olisi kelvannut selitykseksi aikaisemmin, mutta ei enää kortin nettilatauksen olemassa olon jälkeen. Minkään ei pitäisi estää käyttäjää päivittämästä kortille opiskelijastatusta opintopolun kautta tunnistautumalla netin välityksellä yhtä lailla kortille kuin se nyt tehdään sovelluksella ja tietoa päivittymästä kortille seuraavalla leimauskerralla, kuten nettilatauksen kanssa.

muokkaus: kompaten vielä 8.6 aikaisempaa viestiä; Ensimmäistä kertaa sovellusta asentaessa elokuussa, jouduin soittamaan asiakapalveluun, kun sovellus ei suostunut todentamaan opiskelijastatustani, vaikka olin sen koneella opintopolusta jo varmentanut ja sen jälkeen täysihintaisen lipun osto ei suostunut menemään läpi. Kuulemma maksaminen ei vaan toimi joillain Nordean maksukorteilla ja syytä ei tiedetty, eli jouduin asentamaan MobilePayn, jolle todensin puolestaan maksukortin. Opiskelija-alennus vaati sovelluksen poistamisen ja uudelleen asentamisen jollain lisävaiheella, jota en muista, että se alkoi toimimaan. Sekin oli kuulemma yleinen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän siinä menekään enempää kuin noin minuutti, mutta opiskelijoita on aika paljon. Aalto+HY+Metropolia on jo 65 tuhannen kieppeillä ja tuohon vielä päälle Haaga-Helian kampukset pk-seudulla ja lukion/ammattikoulun viimeisen vuoden opiskelijat.

Voisikohan HSL:n ongelmana olla palvelupisteiden sulkeminen viimevuosina?

Onhan noita väliaikaisia palvelupisteitä ollut kampuksilla. Mutta varmaankin varsinaisena juurisyynä on diginativien kuvitelma mobiilin ylivertaisuudesta.
 
Nokian simpukka 2760 on toiminut toistakymmentä vuotta ja menee taskuun kätevästi. Pudonnut 10 kertaa lattialle ja aina pelittää. Jossain vaiheessa pitää ostaa älypuhelin, mutta ei sillä hirveä kiire ole vieläkään.
 
Mihin järjelliseen syyhyn muuten perustuu että opiskelija-alennusta ei voi päivittää matkakortille ?

Minulla on eläkeläisalennus kortilla ja toimii aina ja joka paikassa.

Opiskelija-alennuksen sitominen hsl-sovellukseen palvelupistenjonojen välttämiseksi olisi kelvannut selitykseksi aikaisemmin, mutta ei enää kortin nettilatauksen olemassa olon jälkeen. Minkään ei pitäisi estää käyttäjää päivittämästä kortille opiskelijastatusta opintopolun kautta tunnistautumalla netin välityksellä yhtä lailla kortille kuin se nyt tehdään sovelluksella ja tietoa päivittymästä kortille seuraavalla leimauskerralla, kuten nettilatauksen kanssa.

muokkaus: kompaten vielä 8.6 aikaisempaa viestiä; Ensimmäistä kertaa sovellusta asentaessa elokuussa, jouduin soittamaan asiakapalveluun, kun sovellus ei suostunut todentamaan opiskelijastatustani, vaikka olin sen koneella opintopolusta jo varmentanut ja sen jälkeen täysihintaisen lipun osto ei suostunut menemään läpi. Kuulemma maksaminen ei vaan toimi joillain Nordean maksukorteilla ja syytä ei tiedetty, eli jouduin asentamaan MobilePayn, jolle todensin puolestaan maksukortin. Opiskelija-alennus vaati sovelluksen poistamisen ja uudelleen asentamisen jollain lisävaiheella, jota en muista, että se alkoi toimimaan. Sekin oli kuulemma yleinen ongelma.

Tämähän ei ole pysyvä muutos. HSL on ilmaissut, että kun heidän lippujärjestelmänsä muuttuu tilipohjaiseksi arviolta vuonna 2023, opiskelija-alennus onnistuu taas myös HSL-kortilla. En muista liittyikö alennuksen siirto mobiiliin väliaikaisesti jonojen lisäksi nykyisen alennusoikeuden jäykkyyteen. Mobiilissa oikeus alennukseen voidaan todentaa aina uudestaan, kun taas kortille on täytynyt määrittää tarkka loppumispäivä. Veikkaisin, että tulevaisuudessakin tuo alennusoikeus tulisi HSL-kortille juurikin verkkotunnistautumisen kautta tilijärjestelmästä, jolloin palvelupisteasiointia ei tarvita. HSL myös tarjoaa nytkin poikkeustapauksissa mahdollisuuden alennusoikeuteen myös HSL-kortilla. Tämä tosin ei sivun perusteella koske teknisiä ongelmia tms., jos nämä eivät sisälly kohtaan "toiminnallinen rajoite".
 
Mutta varmaankin varsinaisena juurisyynä on diginativien kuvitelma mobiilin ylivertaisuudesta.

Sanoisin, että syy on juuri tämän vastakohta. HSL:ssä ja HSL:n hallituksessa luullaan, että asia on juuri noin, vaikka oikeasti moni opiskelija mieluummin käyttäisi matkakorttia. Se, että osaa käyttää älypuhelinta ja tuijottaa sitä monta tuntia päivässä, ei automaattisesti tarkoita, että kuvittelisimme sen olevan paras vaihtoehto jokaisessa tapauksessa.

Tässä ei myöskään oteta huomioon monen opiskelijan vähäisiä tuloja. Esimerkiksi jos puhelin sattuu menemään rikki, ei ole niin yksinkertaista hankkia uutta puhelinta kolmellasadalla tai korjauttaa rikkinäistä satasella. Oman puhelimeni akku ei ole enää parhaassa kunnossa, mutta se kuitenkin kestää päivän keskivertokäyttöä... paitsi jos on ulkona pakkasella yli kymmenen minuuttia. Silloinkin akku kestää kohtalaisesti jos näyttö ei ole päällä, mutta tyhjenee alle vartissa jos näyttö on päällä. HSL:n mielestä minun pitäisi kai hankkia uusi puhelin, vaikka en tarvitse sellaista mitään muuta kuin "luotettavaa" mobiililippua varten. Ja pöh!

---------- Viestit yhdistetty klo 20:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:12 ----------


Ovat selvästi olleet vitsituulella:D
Toinen käytännön hyöty liittyy tietysti siihen, että sovelluksessa voit ostaa lipun missä tahansa ja se on aina mukanasi.
 
Vs: Kuljettajien toiminta

Jos minut on esim. opiskelijana pakotettu käyttämään tuota hidasta sovellusta, jota en haluaisi käyttää, niin ei ole todellakaan velvollisuuteni avata sovellusta ennen bussiin nousua. Sovelluksen kehittäjillä on vastuu kehittää se avautumaan nopeammin mikäli ei haluta viivytyksiä.
No varmaan se on jo todettu jollei tässä ketjussa, niin jossain toisessa, että lippu pitää avata sovelluksessa ennen linja-autoon nousemista. Se ei ole mielipidekysymys. Yhtä vähän mielipidekysymys, kuin metrossa ennen laiturialuetta pitää olla voimassa oleva lippu.
 
Eli jos puhelimesta koittaa saada esiin metron laiturialueella lippua esiin, niin selittämällä ei selviä jos tarkastusmaksua kirjoitetaan.
 
Eli jos puhelimesta koittaa saada esiin metron laiturialueella lippua esiin, niin selittämällä ei selviä jos tarkastusmaksua kirjoitetaan.
Ja eikö se ole käyttöehdoissa, että asiakas sitoutuu siihen, että käytännössä virtaa on oltava puhelimessa koko matkan ajan, jotta lipun saa esiin matkan hetkenä minä hyvänsä?
 
Eli jos puhelimesta koittaa saada esiin metron laiturialueella lippua esiin, niin selittämällä ei selviä jos tarkastusmaksua kirjoitetaan.

Siellähän se riippuu ihan siitä, onko lippu ostettu ajoissa. Jos ajoissa ostettu ja vastaanotettu lippu lataa esille otettaessa laiturialueella, ei ongelmaa ole. Jos lippu lataa siksi, että sitä on vasta ostamassa laiturialueella, ongelma on ja ainakin periaatteessa tarkastusmaksun voi saada ja uskoisin, että moni on saanutkin. Lipun tiedoista luulisi helposti näkyvän tarkistettaessa tarkka ostoajankohta ja mahtaisiko näkyä jopa sijainti, jos sen on sallinut?
 
Ja eikö se ole käyttöehdoissa, että asiakas sitoutuu siihen, että käytännössä virtaa on oltava puhelimessa koko matkan ajan, jotta lipun saa esiin matkan hetkenä minä hyvänsä?

Käyttöehtojen tulee olla myös kohtuullisia, mitä tuo vaatimus ei ole. Se on yhtä kohtuullinen vaatimus kuin että vaadittaisiin, että matkan aikana on kokoajan hymyiltävä.

Tarkastajien tulisi kantaa mukana varavirtalähteitä, joilla sammuneeseen puhelimeen saa virtaa tarkistuksen suorittamiseksi. Tämä on heidän velvollisuutensa, ei matkustajan. Mutta käsittääkseni he voivat tarkistaa lipun olemassaolon myös joltain palvelimelta puhelinnumeron perusteella joten edes tämä ei ole tarpeellista.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:19 ----------

No varmaan se on jo todettu jollei tässä ketjussa, niin jossain toisessa, että lippu pitää avata sovelluksessa ennen linja-autoon nousemista. Se ei ole mielipidekysymys. Yhtä vähän mielipidekysymys, kuin metrossa ennen laiturialuetta pitää olla voimassa oleva lippu.

Vain kohtuullisia ehtoja tarvitsee noudattaa.

Matkustin mobiililipulla Lahden paikallisliikenteessä ja avasin LSL sovelluksen samalla hetkellä kun astuin bussin ovesta sisään. Lukulaitteelle päästyäni QR koodi oli jo kännykän näytöllä. Onko mielestäsi ok kaataa asiakkaan niskoille että HSL sovellus toimii hitaasti ja huonosti?
 
Viimeksi muokattu:
Käyttöehtojen tulee olla myös kohtuullisia, mitä tuo vaatimus ei ole. Se on yhtä kohtuullinen vaatimus kuin että vaadittaisiin, että matkan aikana on kokoajan hymyiltävä.

Tarkastajien tulisi kantaa mukana varavirtalähteitä, joilla sammuneeseen puhelimeen saa virtaa tarkistuksen suorittamiseksi. Tämä on heidän velvollisuutensa, ei matkustajan.

Kyllä tuo vaatimus on täysin kohtuullinen. Ketään ei pakoteta käyttämään mobiililippua maksuvälineenä, se on yksi vaihtoehto.

Matkustajan kyllä itse täytyy pitää huoli siitä, että hänen käyttämänsä matkalippu on luettavissa koko matkan ajan.

Kyllä sun täytyy pitää matkakorttiasikin mukana, sen puuttumattomuudesta rapsahtaa tarkastusmaksu. Mikäli matkakortti on unohtunut, sen tarkastusmaksun voi käydä mitätöimässä HSL:n tarkastusmaksutoimistossa.

Yhtälailla puhelimessa tulee olla virtaa, tai sulla ei ole voimassaolevaa lippua. Ei tarkastajat ole mitään käveleviä puhelimen latauspisteitä, eikä se todellakaan ole heidän velvollisuutensa.

PS. Hymyilemisen vaatiminen matkan aikana on aika absurdi vertauskuva lipun hallussapitämiseen.
 
Takaisin
Ylös