HSL:n mobiilisovellus

Myös aikataulutietojen etsiminen on hankalaa, katson mielelläni jonnekin vakituisen liikkumisympäristön ulkopuolelle mennessäni aikatauluja, vertailen reittejä, mutta sovelluksen kansa se on hankalaa, laadukas aikataulukirja on helppokäyttöisempi.

HSL:n reittihaku on kyllä aika nihkeä, mutta Citymapper tai Moovit-sovellukset toimivat paremmin. Citymapper on tosi kätevä nopeaan aikataulujen tsekkaamiseen pysäkillä tai ennen lähtöä, Moovitissa taas on pätevä online-reittiopastus.
 
Tätä ketjua lukemalla syntyy mielikuva, että tarkastusmaksun voi saada mielivaltaisesti riippumatta siitä onko hankkinut lipun matkaa varten vai ei. Erikoista toimintaa - mutta luontevaa jatkoa kehitykselle, jossa matkakortin lataamisen hintaa nostettiin, kantakaupungin edullisista lipuista luovuttiin ja ajettiin mobiililippua läpi. Käytännössähän tämä nostaa liputtoman matkustamisen kannattavuutta. Aiemmin yhtälö meni kutakuinkin näin:

Jos (todennäköisyys tarkastukselle) * (tarkastusmaksu) > (lipun hinta), kannattaa lippu ostaa. Vanhan ratikkalipun kanssa käytännössä aina näin, uusien lippujen kanssa kiikun kaakun.

Kun nyt kuitenkin tarkastusmaksuja voidaan ilmeisesti määrätä jos on akku loppu, verkkoyhteys alhaalla tai muusta mielivaltaisesta syystä, muuttuu yhtälö seuraavaksi:

(todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu > (lipun hinta) + (todennäköisyys toimimattomalle lipulle) * (todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu

Eli todennäköisesti helpommalla ja halvemmalla pääsee jos jättää systemaattisesti lipun ostamatta.

Ehkä tästä syystä liputtoman matkustamisen hintaa halutaan nostaa korkeammalle kuin joukkoliikenteen tukkivan väärinpysäköinnin hinta (vai oliko tässä sentään joku hinausmaksu, jos on hidastanut ratikkaa yli puoli tuntia?).
 
Merkittävin parannus on nettiostomahdollisuus. Suuri harppaus päästä R-kioskin jonosta pois kotikoneelle, jossa lipun voi ostaa rauhassa. Olen samaa mieltä että vapaavalintainen kausilippu pitää olla olemassa. En tiedä mihin sen poistaminen perustui. Parannuksen tapahtuminen kokonaisuudessaan on tietysti painotuskysymys, mutta itse pakollisen R-kioski jonottamisen poistuminen on erittäin merkittävä asia. Tuleva tilipohjainen lippu sisältänee taas opiskelijan lipun lataamisen kortille.

Kantakaupungin alueella itsekin näen että pelkän A-vyöhykkeen ostaminen pitäsi olla mahdollista, monestakin syystä. Mutta ilmeisesti kun tilipohjainen lipputyyppi tulee, niin mobiilisähellys jää historiaan. Sitten on mainittava vielä että aika monella automiehellä lienee pankkikortti. Eli kohta puoliin lähimaksulla voi ostaa lipun.

Onhan se nettilataus kätevä, mutta itselleni vapaavalintainen kausilippu ja opiskelija-alennus matkakortille ovat tärkeämpiä. Ennen riitti, että teki latauksen kerran vuodessa, mutta enää tämä ei koske opiskelijoita, vaan lipun saa sovellukseen 30 päivää kerrallaan (eikä myöskään säästötilauksella). Muutokset kuuluu tehdä vasta, kun uusi järjestelmä on käytössä. Ei ollut mitään järkeä poistaa opiskelija-alennusta matkakortilta vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Toivottavasti myös kauden pituuden vapaavalintaisuus palaa uuden järjestelmän myötä. Mutta uuden järjestelmän myötä poistuvat puolestaan lippuautomaatit, mikä on merkittävä heikennys mm. turisteille.

A-vyöhykkeen lipun sijaan voisi olla ratikkalippu kuten ennenkin, koska sillä saataisiin lisää matkustajia raitioliikenteeseen, mikä myös vähentäisi metron ja bussien kuormitusta lyhyillä matkoilla. Tämä ratikkalippu ei tosin kelpaisi Raidejokerilla.
 
Jos (todennäköisyys tarkastukselle) * (tarkastusmaksu) > (lipun hinta), kannattaa lippu ostaa. Vanhan ratikkalipun kanssa käytännössä aina näin, uusien lippujen kanssa kiikun kaakun.

Kun nyt kuitenkin tarkastusmaksuja voidaan ilmeisesti määrätä jos on akku loppu, verkkoyhteys alhaalla tai muusta mielivaltaisesta syystä, muuttuu yhtälö seuraavaksi:

(todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu > (lipun hinta) + (todennäköisyys toimimattomalle lipulle) * (todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu

Eli todennäköisesti helpommalla ja halvemmalla pääsee jos jättää systemaattisesti lipun ostamatta.

Harva liputta matkustava varmaan moista laskelmaa tekee, eikä itselläkään ole ollut aikoihin yhtäkään kokonaista kuukautta ilman että tarkistajat olisivat tulleet kertaakaan kohdalle, joten olen arvioinut että kannattavampaa on olla lippu, erityisesti jos on opiskelija.

Mutta yleinen kokemus epäoikeudenmukaisuudesta eli jos vaikka saa tarkistusmaksun koska puhelimen akku on loppu, johtaa helposti hällä väliä asenteeseen ettei lippuakaan enää kiinnosta ostaa. Jos on kokemus, että saa hyvää ja oikeudenmukaista kohtelua niin lipun ostamiseenkin on enemmän motivaatiota.
 
tarkastusmaksu > (lipun hinta) + (todennäköisyys toimimattomalle lipulle) * (todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu

Eli todennäköisesti helpommalla ja halvemmalla pääsee jos jättää systemaattisesti lipun ostamatta.
Nykyään ei kyllä pääse. Maksat näitä tarkastusmaksuja paljon enemmän mitä olisit lipusta maksanut. Vielä 5 vuotta takaperin liputta matkustaminen oli kannattavampaa koska tarkistuksia tuli todella harvoin. Nyt lähes aina etenkin arkisin
 
Junissa näkee usein, mutta esim linjoilla 30,200 ja 550 tarkistus ei kyllä kovin yleinen näky ole. Tehdäänkö niitä sitten määrätyillä osuuksilla enemmän tai määrättyinä kellonaikoina enemmän, mutta kyllä tulee mieleen että runkolinjoilla kiinnijäämisen riski on pieni.
 
Nimimerkki Salomaa, jos rakastaisin itsepalvelua, lataisin lipun automaatilla tai netissä. Kaipaan asiakaspalvelua tiskillä.

Nimimerkki Petteri, kokeilin Moovit-sovellusta eilen, yritin tutkia miten pääsen yhden vaihtomatkan (Hesan keskustasta) vaativaan lähialuematkailukohteeseen pääsyä. Kokeilin kohteen nimellä ja osoitteella, lopputulos oli yhtä nihkeä kuin HSL-sovelluksella. Aikataulukirja vei vieläkin voiton. Citymapper vaikutti fiksulta, mutta kun sitä käyttää, pitää älykännykkä olla mukana. Jätän kännykän kotiin kun lähden illalla/viikonloppuna johonkin tapahtumaan tai lomalla lähaialuematkailen. aikataulukirja on aina mukana, se paikka on cityrepussa, toinen kappale on makuuhuoneen pöydällä.

Tämä kaiken jälkeen koen HSL'n kohtelevan digipalveluista innostumattomia asiakkaita lähinnä hallintoalamaisina, joiden mielipiteellä ei ole arvoa.
 
Asiamiesten palvelumaksu matkakortin lataamisessa on joitain euroja. Kyllä sä tiskillä asiakaspalvelua arvostava henkilö voit maksaa jotain prosenttia provikkaa siitä että saat tiskillä sitä asiakaspalvelua. Tai sitten olet löytänyt asiakaspalvelun arvostamisesi ylärajan, jotain luokkaa 1€.
 
Nimimerkki Salomaa, jos rakastaisin itsepalvelua, lataisin lipun automaatilla tai netissä. Kaipaan asiakaspalvelua tiskillä.
Jos en rakasta jonottamista, ostan lipun Eckerön sivuilta ja kävelen suoraan laivaan. Lainaan kirjan niin pienimmissäkin kirjastoissa on automaatteja enemmän kuin yksi. Ja haluat kahvikupin niin r-kioskissa voit maksaa sen automaatilla jne. Mutta selvittelyä vaativissa asioissa minäkin haluan mennä tiskille, enkä jonottaa jossa maksullisesa puhelimessa.

... Aikataulukirja vei vieläkin voiton. Citymapper vaikutti fiksulta, mutta kun sitä käyttää, pitää älykännykkä olla mukana. Jätän kännykän kotiin kun lähden illalla/viikonloppuna johonkin tapahtumaan tai lomalla lähaialuematkailen. aikataulukirja on aina mukana, se paikka on cityrepussa, toinen kappale on makuuhuoneen pöydällä.
Reittioppaat näyttävät optimaalisimman yhteyden kahden pisteen välillä. Vaihtopaikat näkyvät selvästi. En tajua miten aikataulukirja voi tässä asiassa olla kätevämpi. Meni nyt minulla täysin yli hilseen.

Tämä kaiken jälkeen koen HSL'n kohtelevan digipalveluista innostumattomia asiakkaita lähinnä hallintoalamaisina, joiden mielipiteellä ei ole arvoa.
Ei kyllä ole nykyaikaa että kortin lataamista varten kehitettäisiin henkilökohtaiseen kontaktiin perustuvaa asiakaspalvelua. Tuo R-kioskin maksu vaikuttaa aikaa suurelta, mutta onko sitten 1 euro liikaa, koska S- ja K-ryhmän kauppoja on aika tiiviisti. laskurista en tiennyt, siitä voi lukea tästä:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1197744
 
Nykyään ei kyllä pääse. Maksat näitä tarkastusmaksuja paljon enemmän mitä olisit lipusta maksanut. Vielä 5 vuotta takaperin liputta matkustaminen oli kannattavampaa koska tarkistuksia tuli todella harvoin. Nyt lähes aina etenkin arkisin

Aijaa, enpä ole huomannut. Toki oma kokemus on rajallinen, mutta olen nyt taas kuukauden matkustanut aktiivisemmin HSL-liikenteellä, niin hommasin kk-lipun. Kuukausi on kohta ohi, takana yksi tarkastus, ja tällöinkin näin tarkastajat jo ulkoa, eli liputta olisin jäänyt odottamaan seuraavaa bussia. Tällöin lipuntarkastaja oli onneksi ystävällinen: Mulla oli mobiililippu pari viikkoa väittänyt, ettei saa ladattua lippua, yritä uudelleen... niin lipuntarkastaja osasi neuvoa, että kirjaudu ulos ja takaisin sisään. En ollut itse uskaltanut yrittää tyhjentää sovelluksen tietoja, kun en muistanut, että mulla on joku HSL-tili, jonne lippu on myös tallennettu :D

Mutta joo, tällä mun tarkastustodennäköisyydellä liputon matkustaminen olisi halvempaa kuin kertalipuilla matkustaminen, jo ilman mahdollisuutta saada mielivaltaisia tarkastusmaksuja. Suurella matkamäärällä varmaan kuitenkin edelleen tää kausi.
 
Salomaa, et ilmeisesti ymmärtänyt. Kun liikun normaalin kulkemisalueeni ulkopuolella, kuljen mielelläni paluusuunnan eri reittiä kuin menomatkan. Lisäksi minulla on todella huonoja kokemuksia viime kesältä (-21), kokeilin lähimatkailukohteelle pääsyä, ensin kohteen nimellä, sitten osoitteella, sain toisistaan todella poikkeavat reittiohjeet.

En pidä älypuhelinta mukanani kovinkaan usein. Aikataulukirja olisi mukaan. Laadukkaassa aikataulukirjassa on pysäkkiluettelo ja ajoaika sille molemmilta päätepysäkeiltä.

Tampereella kaupunki lopetti aikataulukirjan painamisen jokunen vuosi sitten. Ideaan tarttui yksityinen lehtikustantamo ja ryhtyi painmaan aikataulukirjaa, hintaan3,90€, on kuulemma R-kioskien bestseller. Irtoaikatauluja saa kaupungin yhteispalvelupisteistä ilmaiseksi. Miksi moinen ei toimi pääkaupunkiseudulla. Turussa ja Lahdessa on aikataulukirja ilmainen, Oulussa saa irtoaikataulut ilmaiseksi kunnan yhteispalvelupisteistä, kirjastossa on normaali tulostusmaksu.

Hylje, vielä muutama vuosi sitten pystyi HSL'n matkakortin lataamaan ilman palvelumaksua esim. R-kioskilla, arvostin tätä korkealle. Sitten HSL ilmoitti että palvelu muuttuu lisämaksulliseksi, vain kuntien yhteispalvelupisteissä on lisämaksuton palvelu, samoinkuin HSL'n omissa pisteissä. samalla lakkautettiin Itäkeskuksen piste, viimeinen on Rautatieasemalla. Siellä ei ladata kortteja, vetosivat koronaan.

Itse inhoan tätä palvelumaksu-kulttuuria. Palvelun hinta pitäisi olla 'leivottuna' tuotteen hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
A-vyöhykkeen lipun sijaan voisi olla ratikkalippu kuten ennenkin, koska sillä saataisiin lisää matkustajia raitioliikenteeseen, mikä myös vähentäisi metron ja bussien kuormitusta lyhyillä matkoilla. Tämä ratikkalippu ei tosin kelpaisi Raidejokerilla.

Ratikkalipun selkeyden kannalta se voisi aivan hyvin olla voimassa myös jokerilla. Sellaisia matkoja, joihin kuuluu vain jokeri-ratikka muttei mitään liityntää, lie suht vähän, joten eipä tuo iso menetys olisi YTV:lle taloudellisesti. Mutta on turha kuvitella, että YTV tekisi mitään Helsinki-myönteisiä ratkaisuja. Se organisaatio, uudesta nimestään huolimatta, on viritetty metsälähiöiden peltobussispagetin optimointiin, eikä sitä muu juuri kiinnosta.
 
Itse olen hämmästellyt kuinka hämmästyttävän hyvin reittioppaan antamat ajat pitävät paikkaansa. Erityisen merkityksellinen tämä on vaihdoissa, joissa pitää huomioida että kerkiääkö vaihtamaan.

Jos kokee aikataulukirjan käteväksi, niin sitten käyttää sitä.
R-kioskien palvelumaksu on aika korkea. Voisi olettaa että matkakortin lataajat toisivat asiakkaita, jotka sitten ostavat muutakin. En niele selitystä Kannelmäen aseman R-kioskien lopettamisesta asiakkaiden vähenemisen takia. Tai vähenee ne jos junaan menevät lataavat korttinsa muualla.

Asemilla olevat automaatit ovat käteviä, harvoin niihin tarvitsee jonottaa. Niissä tietenkään ei ole lisämaksua. Ehkä poistuvat, mutta eivät välttämättä.

Kyllä kuluttajan kannalta on selkeämpää että palvelumaksu ilmoitetaan erikseen. Sehän nimenomaan helpottaa vertailuta kun ostotapaa valitaan. Eikä sitä voi "leipoa sisään", kun kyseessä on myyntipalkkio.
 
Minulla meni lisävyöhykelipun osto pieleen sovelluksessa, ja se on sen verran kummallisesti toteutettu, jos on opiskelijan kausilippu, että näen tarpeelliseksi mainita asiasta täälläkin.

Eli kun valitsen "Osta kertalippu" jolla on alaotsikko "kerta- ja lisävyöhykeliput", vaikka minulla on voimassa oleva AB-opiskelijakausilippu, saan oletusvaihtoehdoksi ABC-kertalipun Aikuinen asiakasryhmänä. Jos yritän tässä vaiheessa vaihtaa matkustusaluetta, sieltä ei löydy lisävyöhykelippuja. Seuraavaksi jos valitsen asiakasryhmäksi opiskelijan. Hinta katoaa valinnalta kokonaan, koska opiskelija-alennuksista kertalippua ei ole. Tästä sai sellaisen kuvan, että opiskelija-alennuksiselle kausilipulle ei voi ostaa lisävyöhykelippua. Eli ostin normaalin kertalipun.

Kotiin tultua rupesin tutkimaan asiaa, ja kun en löytänyt mistään mainintaa, että lisävyöhykeliput olisi rajattu pois opiskelijoilta, otin sovelluksen uudelleen esille ja kokeilin taas. Tällä kertaa pari kertaa räplättyä huomasin, että lisävyöhykelippu tuleekin vaihtoehdoksi vasta matkustusalue-valintaan opiskelija-asiakasryhmän valinnan jälkeen. Eli pitää tietää mennä valintalomakkeessa takaisin ylöspäin, mikä on epäintuitiivista. Jos kerran kertalipulle näkyy vaihtoehtona opiskelija-asiakasryhmä, vaikka kyseistä lipputuotetta ei ole, niin miksei matkustusalueessa voi näkyä lisävyöhykkeet ennen oikean asiakasrymän valintaa? Silloin vain sovellus ei antaisi tuotteelle hintaa ennen kuin on valinnut oikean matkustusryhmän.


Toinen, mutta pienempi valitus kohdistuu siihen mitä tapahtuu, kun kertalipun voimassaolo lakkaa. Vanhaksi mennyt lippu jää ylimmäiseksi voimassa olevan kausilipun yläpuolelle joksikin aikaa, ja vaikka sovelluksen käynnistäisi uudelleen lipun jo vanhettua. Bussin kyytiin noustessa joutuu siis rullamaan alaspäin näyttääkseen voimassa olevan lipun kuskille, mikä on jo ennestään hidasta toimintaa. Vanhentunutta lippua näytetään taas korkeintaan lipuntarkastajalle, jolloin ei ole samanlaista kiirettä näyttää lippua kuin jonottaessa bussiin.
 
Takaisin
Ylös