- Liittynyt
- 24 Lokakuu 2007
- Viestit
- 2,238
Nyt joudun ladatakseni matkakortin matkustamaan Tapiolaan tai Leppävaaraan saadakseni lipun ladattua ilman palvelumaksua.
.
Eihän nettilatauksessa mene palvelumaksua. Ja sen voi tehdä siellä, missä tietokone.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Nyt joudun ladatakseni matkakortin matkustamaan Tapiolaan tai Leppävaaraan saadakseni lipun ladattua ilman palvelumaksua.
.
Myös aikataulutietojen etsiminen on hankalaa, katson mielelläni jonnekin vakituisen liikkumisympäristön ulkopuolelle mennessäni aikatauluja, vertailen reittejä, mutta sovelluksen kansa se on hankalaa, laadukas aikataulukirja on helppokäyttöisempi.
Merkittävin parannus on nettiostomahdollisuus. Suuri harppaus päästä R-kioskin jonosta pois kotikoneelle, jossa lipun voi ostaa rauhassa. Olen samaa mieltä että vapaavalintainen kausilippu pitää olla olemassa. En tiedä mihin sen poistaminen perustui. Parannuksen tapahtuminen kokonaisuudessaan on tietysti painotuskysymys, mutta itse pakollisen R-kioski jonottamisen poistuminen on erittäin merkittävä asia. Tuleva tilipohjainen lippu sisältänee taas opiskelijan lipun lataamisen kortille.
Kantakaupungin alueella itsekin näen että pelkän A-vyöhykkeen ostaminen pitäsi olla mahdollista, monestakin syystä. Mutta ilmeisesti kun tilipohjainen lipputyyppi tulee, niin mobiilisähellys jää historiaan. Sitten on mainittava vielä että aika monella automiehellä lienee pankkikortti. Eli kohta puoliin lähimaksulla voi ostaa lipun.
Jos (todennäköisyys tarkastukselle) * (tarkastusmaksu) > (lipun hinta), kannattaa lippu ostaa. Vanhan ratikkalipun kanssa käytännössä aina näin, uusien lippujen kanssa kiikun kaakun.
Kun nyt kuitenkin tarkastusmaksuja voidaan ilmeisesti määrätä jos on akku loppu, verkkoyhteys alhaalla tai muusta mielivaltaisesta syystä, muuttuu yhtälö seuraavaksi:
(todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu > (lipun hinta) + (todennäköisyys toimimattomalle lipulle) * (todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu
Eli todennäköisesti helpommalla ja halvemmalla pääsee jos jättää systemaattisesti lipun ostamatta.
Nykyään ei kyllä pääse. Maksat näitä tarkastusmaksuja paljon enemmän mitä olisit lipusta maksanut. Vielä 5 vuotta takaperin liputta matkustaminen oli kannattavampaa koska tarkistuksia tuli todella harvoin. Nyt lähes aina etenkin arkisintarkastusmaksu > (lipun hinta) + (todennäköisyys toimimattomalle lipulle) * (todennäköisyys tarkastukselle) * tarkastusmaksu
Eli todennäköisesti helpommalla ja halvemmalla pääsee jos jättää systemaattisesti lipun ostamatta.
Jos en rakasta jonottamista, ostan lipun Eckerön sivuilta ja kävelen suoraan laivaan. Lainaan kirjan niin pienimmissäkin kirjastoissa on automaatteja enemmän kuin yksi. Ja haluat kahvikupin niin r-kioskissa voit maksaa sen automaatilla jne. Mutta selvittelyä vaativissa asioissa minäkin haluan mennä tiskille, enkä jonottaa jossa maksullisesa puhelimessa.Nimimerkki Salomaa, jos rakastaisin itsepalvelua, lataisin lipun automaatilla tai netissä. Kaipaan asiakaspalvelua tiskillä.
Reittioppaat näyttävät optimaalisimman yhteyden kahden pisteen välillä. Vaihtopaikat näkyvät selvästi. En tajua miten aikataulukirja voi tässä asiassa olla kätevämpi. Meni nyt minulla täysin yli hilseen.... Aikataulukirja vei vieläkin voiton. Citymapper vaikutti fiksulta, mutta kun sitä käyttää, pitää älykännykkä olla mukana. Jätän kännykän kotiin kun lähden illalla/viikonloppuna johonkin tapahtumaan tai lomalla lähaialuematkailen. aikataulukirja on aina mukana, se paikka on cityrepussa, toinen kappale on makuuhuoneen pöydällä.
Ei kyllä ole nykyaikaa että kortin lataamista varten kehitettäisiin henkilökohtaiseen kontaktiin perustuvaa asiakaspalvelua. Tuo R-kioskin maksu vaikuttaa aikaa suurelta, mutta onko sitten 1 euro liikaa, koska S- ja K-ryhmän kauppoja on aika tiiviisti. laskurista en tiennyt, siitä voi lukea tästä:Tämä kaiken jälkeen koen HSL'n kohtelevan digipalveluista innostumattomia asiakkaita lähinnä hallintoalamaisina, joiden mielipiteellä ei ole arvoa.
Nykyään ei kyllä pääse. Maksat näitä tarkastusmaksuja paljon enemmän mitä olisit lipusta maksanut. Vielä 5 vuotta takaperin liputta matkustaminen oli kannattavampaa koska tarkistuksia tuli todella harvoin. Nyt lähes aina etenkin arkisin
A-vyöhykkeen lipun sijaan voisi olla ratikkalippu kuten ennenkin, koska sillä saataisiin lisää matkustajia raitioliikenteeseen, mikä myös vähentäisi metron ja bussien kuormitusta lyhyillä matkoilla. Tämä ratikkalippu ei tosin kelpaisi Raidejokerilla.