- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2015
- Viestit
- 467
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni tästä oli jo aiempi maininta jlf:ssäHSL on julkaissut suunnitelmiaan eteläisen Espoon bussiliikenteen parantamiseksi. Suunnitelmiin kuuluu siis esimerkiksi uuden linjan perustaminen Kivelahden ja Leppävaaran välille, joka kulkisi suorempaa reittiä. Ilmeisesti espoolaisten toivomia suoria linjoja Kamppiin ei kuitenkaan ole tulossa.
Käsittääkseni tästä oli jo aiempi maininta jlf:ssä
Ajattelin nostaa sen tänne vielä paremmin esille. Tässä olisi muuten nyt mahdollisuus kuopata tuo linja 101, joka tuo päällekkäistä palvelua Länsiväylälle. Uuden linjan voi hyvin ajattaa Tapiolan ja Otaniemen kautta Haukilahden lisäksi.
Se on sitten toinen juttu, pitäisikö Haukilahden lisälinja ajaa Kamppiin asti. Näyttää siltä, että HSL aikoo välttää tätä viimeiseen asti.
Periaatteessa on ihan hyvä, että yhtä linjaa ei ajeta Kamppiin, koska siitä tulee sitten pohjaton suo ja lopulta vaaditaan kaikki linjat jatkettavaksi. Tämä on varmasti kustannuksien lisäksi taustalla. Joka tapauksessa tuon 101 voisi sitten kuopata, koska se on nyt on aivan älytöntä jos kahdella linjalla ajetaan Hanasaaren kautta Lauttasaareen.
Espoon kaupunginhallitus kokoontuu maanantaina 5. helmikuuta ylimääräiseen kokoukseen käsittelemään asiaa.
”Olemme Espoossa valmistautuneet siihen, että tilanteen korjaaminen maksaa miljoonia, mutta on HSL:n tehtävä valmistella esitys siitä, miten ongelmat korjataan. Siellä ne joukkoliikennesuunnittelijat ovat.” [Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja]
HSL:n ehdottamien, enimmillään kolme miljoonaa euroa maksavien korjausehdotusten joukossa on muun muassa kolme uutta bussilinjaa, jotka eivät kuitenkaan ole päättäjien edellyttämiä suoria bussilinjoja Helsingin keskustaan.
HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila tarkentaa, että HSL on kyllä selvittänyt karkeasti myös neljän suoran bussilinjan palauttamista ruuhka-aikoihin.
Asia käy ilmi myös HSL:n Espoolle toimittamasta vastauskirjeestä, jossa yhtiö kohta kohdalta vastaa konsernijaoston listaamiin ongelmiin. Vastauksessa kuitenkin todetaan, ettei HSL ole esittämässä Espoolle mainitun linjaston perustamista.
”Harjoituslaskelman mukaan suorat linjat maksaisivat 3,2–4 miljoonaa euroa vuodessa”, Anttila sanoo.
Markkula on sitä mieltä, että HSL suhtautuu tilanteeseen edelleen liian ylimielisesti. Hänestä Espoo joutuu nyt maksamaan huonosta valmistelusta kovan hinnan.
Vähän nyt tuntuu että Espoossa ei aluksi (eikä nytkään) oikein tajuta realiteetteja. Ensin metro haluttiin ja nyt halutaan suoria bussilinjoja. Missä nyt menee logiikka? Markkulat sun muut eivät taida ymmärtää vieläkään että tämän suon he ovat luoneet aivan itse. Niitä suoria linjoja nyt ei sormia napsauttamalla tule vaan linjasto suunnitellaan uudelleen ja uudella budjetilla. Olisi mielenkiintoista tietää mikä on se summa millä Espoo on valmis panostamaan. Markkula puhui "miljoonista" mutta kaksi miljoonaa on eri asia kuin kaksikymmentä miljoonaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa.
Ei taida olla ihan helppoa, menee lyhimmilläänkin kuukausi tai pari + valitusten ja valitusten valitusten käsittely yms.Suorat linjathan nimenomaan saadaan sormia napsauttamalla, eli valitaan sieltä kauimmaisista linjoista pari–kolme, joiden päätepysäkki siirretään Mattbystä Kamppiin. Jos tahtoa on, ja rahaa, niin aloittaa voi vaikka viikon päästä eli kun on soittokierros liikennöitsijöille tehty. Kilpailutetaan sitten kun keritään ja hoidetaan valitukset ja niiden seuraukset aikanaan.
Ei taida olla ihan helppoa, menee lyhimmilläänkin kuukausi tai pari + valitusten ja valitusten valitusten käsittely yms.
Kumma kyllä Espoon pohjoisosissa josta on harrastettu liityntäbusseja Leppävaaraan ja Espoon keskukseen jo oli 10 vuotta, ei ole esiintynyt tällaista narinaa kuin etelässä, vaikka hidasta se bussien kulku sielläkin on. On ihan normaalia että bussi myöhästyy 15 minuuttia ja usein on niin että bussit eivät edes lähde terminaalista ajallaan.
Leppävaarassa liityntä on hoidettu paremmin kuin metrossa. Bussista voi vaihtaa A-junaan suoraan laiturin ylitse, eikä tarvitse kuluttaa aikaa tasonvaihtoon.