HSL:n parannussuunnitelmia Etelä-Espoon liikenteeseen

Siinähän se metron huono puoli juuri on. Aina pitää rampata erinäisiä portaita ja käytäviä.

Idässä tuo ongelma on kyllä paljon pienempi kuin lännessä, kun vaihtomatkat bussista pintametron asemille ovat pääasiassa varsin lyhyitä. Olisikohan Espoossa kuitenkaan tykätty pintametrosta sen enempää?
 
Kumma kyllä Espoon pohjoisosissa josta on harrastettu liityntäbusseja Leppävaaraan ja Espoon keskukseen jo oli 10 vuotta, ei ole esiintynyt tällaista narinaa kuin etelässä, vaikka hidasta se bussien kulku sielläkin on. On ihan normaalia että bussi myöhästyy 15 minuuttia ja usein on niin että bussit eivät edes lähde terminaalista ajallaan.
t. Rainer
Olennainen ero liityntäliikenteessä Etelä- sekä Keski/Pohjois-Espoon välillä on se, että Länsiväylällä moottoritien nopeita bussikaistoja pitkin pääsee parin pysäkinvälin ja liikennevaloristeyksen päähän ydinkeskustasta, ja tälläkin välillä on pitkä osuus linja-autoille varattua omaa joukkoliikennekatua ja -tunnelia.

Sen sijaan Keski- ja Pohjois-Espoon bussiliikenne joutuu möngertämään ydinkeskustaan pääsemiseksi pitkän matkan Helsingin kantakaupungin katuverkossa, ruuhkissa ja liikennevaloissa (ja samanlainen tilannehan on enimmäkseen myös Vantaan sekä Helsingin pohjoisten, koillisten ja itäisten esikaupunkien bussiliikenteen osalla).

Joten nuo muut ilmansuunnat ovat Länsiväylään verrattuna paljon suosiollisemmat liityntäliikenteelle, koska vaihtamalla linja-autosta junaan tai metroon pystyy välttämään tuskallisen hitaan matkustamisen Helsingin katuverkossa, jolloin vaihdon aiheuttama lisäviive ja -vaiva on usein pienempi kuin raideliikenteen tarjoama matka-ajan nopeutus (mutta Länsiväylän suoriin bussilinjoihin verrattuna ei vaihdollinen länsimetroyhteys siis tarjoa tällaista etua).
 
Viimeksi muokattu:
Espoon valtuusto on vaatinut uutta vastausta HSL:ltä liitytäliikenteen parannukseen, vedoten aikaisemman vastauksen epämääräisyyteen https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005554245.html

Espoon valtuusto haluaa siis ensi maanantaihin mennessä selvän esityksen, jossa vertaillaan kustannuksia ja matka-aikoja kahdessa vaihtoehdossa. Ensimmäisessä siis Matinkylän länsipuoliset linjat päättyvät Matinkylään ja toisesa Kamppiin.
Valtuuston puheenjohtaja Markkula sanoo, että korjausliikkeet pitää kohdentaa nimenomaan ruuhka-aikoihin.

En usko, että HSL antaa edelleenkään periksi suorien linjojen kanssa. En toisaalta tiedä minkälaisia jääräpäitä Espoon valtuustossa on ja kuinka kauan tästä ollaan valmiita vääntämään.
 
Lieneeköhän tämä ensimmäinen kerta joukkoliikenteen historiassa, kun joku alue ei noudatakaan meininkiin sisäänrakennettua vähääntyytyväisyys-fundamentalismia, eikä suostu nöyränä tyytymään siihen, mihin "muutkin ovat tottuneet".

Arvostettavaa. Joskin arvostusta hieman himmentää se, että ei näiden heikennysten pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä. Opettaa, että sekä päättäjien että kansalaisten kannattaisi seurata asioita, eikä luottaa vain fiilispohjaan.
 
En toisaalta tiedä minkälaisia jääräpäitä Espoon valtuustossa on ja kuinka kauan tästä ollaan valmiita vääntämään.

Tuskin kovin kauaa. Eiköhän tässä tärkeintä ole kerätä helpot irtopisteet ja päästä sanomaan seuraavien kunnallisvaalien alla, että kyllähän minä yritin... Jos Espoon poliitikkoja oikeasti kiinnostaisi joukkoliikennematkustajien mukavuus, Tapiolan ja Otaniemen välisen yhteyden katkaisemissuunnitelmiin olisi puututtu jo aikoja sitten.
 
Jos Espoosta alettaisiin liikennöimään suoria bussilinjoja niin silloin se pitäisi olla joka paikasta eli käytännössä metro jäisi hyödyttömäksi koska samalla liityntäliikenne ajettaisiin alas, riippuen vähän Espoon lisärahoituksesta. Espoohan joutuu maksamaan myös metrosta nyt joka tapauksessa, vähintään radan rakennuskustannuksia vaikka junat nyt päätettäisiinkin katkaista Helsingin puolelle. Aika kalliiksi tämä leikki nyt joka tapauksessa Espoolle käy.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:24 ----------

Kirkkonummi on nyt Espoolaisten hengessä päättänyt sekin pyytää selvityksiä.
 
^ Miten niin suoria busseja tarvitsisi ajaa joka paikasta? Ei tietenkään pitäisi. Osasta Etelä-Espoota pääsee suoraan metrolla ja liityntäkin toimii osittain ihan siedettävästi. Ongelma on Latokasket, Tillinmäet sun muut kaukana metrolinjasta sijaitsevat alueet. Niiltä voisi ajaa suoria linjoja Kamppiin, jos Espoo maksaa.

En ehkä ihan sitäkään ymmärrä, että HSL näyttää tehneen asiasta periaatekysymyksen, että suoria linjoja ei ajeta. Jos Espoo maksaa kahdesta päällekäisestä järjestelmästä, niin siinähän maksavat.

Ja jos jkln näkökulmasta asiaa ajattelee, niin palvelullisesti paras vaihtoehto on nimenomaan karsia kauimmaiset liityntähaarat pois ja järjestää näille alueille suorat yhteydet Kamppiin. Vaikka vuoroväli on tärkeä opinkappale HSLn liikennesuunnittelussa, niin puolen tunnin välein kulkeva puolen tunnin yhteys nyt vaan on parempaa palvelua kuin 10 minuutin välein kulkeva 50 minuutin yhteys.
 
Espoo voi ensi töikseen palauttaa ne linjat, jotka ajavat Meilahden kautta (194,195,503,504,505). Ne eivät edes ole metron kanssa päällekkäisiä.
 
Meilahden linjat siivottiin kai enemmän tuon 551:n tai Tulevan Runkolinja 510:n takia, kuin Länsimetron.
 
Tuon Länsiväylän artikkelin mukaan Kirkkonummi ehdottaa mm U-sopimuksen palauttamista Raaseporin suunnan vakiovuoroihin. Tämä tietysti olisi fiksu veto, jolla saataisiin nopeutettua Kirkkonummen työmatkaliikennettä.
 
Ja jos jkln näkökulmasta asiaa ajattelee, niin palvelullisesti paras vaihtoehto on nimenomaan karsia kauimmaiset liityntähaarat pois ja järjestää näille alueille suorat yhteydet Kamppiin. Vaikka vuoroväli on tärkeä opinkappale HSLn liikennesuunnittelussa, niin puolen tunnin välein kulkeva puolen tunnin yhteys nyt vaan on parempaa palvelua kuin 10 minuutin välein kulkeva 50 minuutin yhteys.

Tosin muulloin kuin ruuhka-aikana laajasti vallitseva todellisuus on 30 minuutin välein kulkeva 50 minuutin yhteys.
 
Itse hoitaisin homman rakentamalla Koivusaareen kevyen bussiterminaalin (käytännössä Katajaharjun liittymän kohdille bussikaistat. Bussit jättäisivät matkustajat aseman viereen. Nousisivat rampin ja lähtisivat takaisin Espooseen. Katajaharjun pohjoisrampin jälkeen suunnilleen metroaseman sisäänkäynnille johtavan alikulun kohdille bussikaista jonne kolme lähtölaituria. Matka-ajat esim. Kivenlahdesta keskustaan lyhenisivät n. 20min 50 minuutista 30 minuuttiin. Nopeuttavia tekijöitä olisivat mm.
-Koivusaaressa vain yhdet liukuportaat laiturille
-Nopea kävely bussipysäkiltä metroasemalle (1min)
-Metrot 2,5min välein Helsinkiin vrt. Matinkylästä 5min välein
-Bussien ajoaika pitenisi käytännössä 1-4min riippuen liikenteestä ja pysähdyksistä
-Metron matka-aika Koivusaaresta ydinkeskustan kolmelle asemalle on 6/7/8min vrt. Matinkylästä 18/19/20min
-Todennäköisesti toteutettavissa kilpailutuksen salliman 10% sopimuksen heiton rajoissa.

Oma ehdotukseni busseista jotka ajaisivat Koivusaareen.
144 KVS-Elahti-Kivenlahti-Saunalahti-Tillinmk
142 KVS-Kaitaa-Soukka-Laurinlahti-Kivenlahti
174 KVS-Kivenlahti-Knummi-Kantvik
159 KVS-Gräsanportti-Olari-Puolarm.-Latokaski
156 KVS-Nöykkiö-Tillinmäki
111K KVS-Westend-Haukilahti-Iirislahti
101 KVS-Tapiola-Itäranta-KVS
 
Länsiväylä kertoo uusimmista käänteistä. Jutun mukaan HSL on valmis selvittämään suorien bussivuorojen palauttamista ruuhka-aikaan Soukasta, Kivenlahdesta, Latokaskesta ja Saunalahdesta. Tämä voisi tapahtua vuoden lopussa. Jos oikein tulkitsin, jutun mukaan Espoo ei ilmeisesti joutuisi maksamaan tästä kuin 14,5% hinnasta eli noin 600 000 euroa. Lisäksi Matinkylän metron vuorovälitihennys on jutun mukaan mahdollinen aikaisintaan syksyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Länsiväylä kertoo uusimmista käänteistä. Jutun mukaan HSL on valmis selvittämään suorien bussivuorojen palauttamista ruuhka-aikaan Soukasta, Kivenlahdesta, Latokaskesta ja Saunalahdesta. Tämä voisi tapahtua vuoden lopussa. Jos oikein tulkitsin, jutun mukaan Espoo ei ilmeisesti joutuisi maksamaan tästä kuin 14,5% hinnasta eli noin 600 000 euroa. Lisäksi Matinkylän metron vuorovälitihennys on jutun mukaan mahdollinen aikaisintaan syksyllä.

Tuo 14,5 % on Espoon maksuosuus seutulinjoista nykytilanteessa, kun Etelä-Espoon liityntälinjat ovat Espoon sisäisiä linjoja. Mutta jos Espoon seutulinjojen määrä ja espoolaisten seutulinjoilla tekemien matkojen määrä kasvaa, kasvaa myös Espoon maksuosuus seutulinjoista. Muut HSL-kunnat tuskin haluavat Espoon vaatimia lisälinjoja maksaa.
 
Itse hoitaisin homman rakentamalla Koivusaareen kevyen bussiterminaalin (käytännössä Katajaharjun liittymän kohdille bussikaistat. Bussit jättäisivät matkustajat aseman viereen. Nousisivat rampin ja lähtisivat takaisin Espooseen. Katajaharjun pohjoisrampin jälkeen suunnilleen metroaseman sisäänkäynnille johtavan alikulun kohdille bussikaista jonne kolme lähtölaituria. Matka-ajat esim. Kivenlahdesta keskustaan lyhenisivät n. 20min 50 minuutista 30 minuuttiin. Nopeuttavia tekijöitä olisivat mm.
-Koivusaaressa vain yhdet liukuportaat laiturille
-Nopea kävely bussipysäkiltä metroasemalle (1min)
-Metrot 2,5min välein Helsinkiin vrt. Matinkylästä 5min välein
-Bussien ajoaika pitenisi käytännössä 1-4min riippuen liikenteestä ja pysähdyksistä
-Metron matka-aika Koivusaaresta ydinkeskustan kolmelle asemalle on 6/7/8min vrt. Matinkylästä 18/19/20min
-Todennäköisesti toteutettavissa kilpailutuksen salliman 10% sopimuksen heiton rajoissa.
Kampissa on jo valmiiksi terminaali, linjat kannattaa mieluummin päättää sinne.
 
Takaisin
Ylös