HSL:n parannussuunnitelmia Etelä-Espoon liikenteeseen

Kampissa on jo valmiiksi terminaali, linjat kannattaa mieluummin päättää sinne.
Liikenne Kamppiin kasvattaa autotarvetta huomattavasti. Yhden bussin kulut ovat n 200 000-300 000€/v. Mielestäni Koivusaari olisi hyvä paikka, jos katuinfra olisi helposti järjestettävissä.
 
Liikenne Kamppiin kasvattaa autotarvetta huomattavasti. Yhden bussin kulut ovat n 200 000-300 000€/v. Mielestäni Koivusaari olisi hyvä paikka, jos katuinfra olisi helposti järjestettävissä.
Ja jos metroaseman läheltä (max 500m) on osoitettavissa sopiva paikka pysäkille(muualta paitsi Länsiväylältä);)
 
Meinasin suunnilleen tällä tavoin, terminaalina samantyyppinen kuin esim. Pohjantie (M)Näytä liitetiedosto 2844

Tuo mutka vasemmalle on ruuhka-aikaan bussilla niin paha, ettei sitä ratkaista ilman liikennevaloja. Transdevin ajaessa h20:ta siirtoajot Espoosta Katajaharjuun ajettiin Lemissaaren liittymän kautta tuon risteyksen ruuhkaisuuden vuoksi. Muuten ideana kannatettava.
 
Liikenne Kamppiin kasvattaa autotarvetta huomattavasti. Yhden bussin kulut ovat n 200 000-300 000€/v. Mielestäni Koivusaari olisi hyvä paikka, jos katuinfra olisi helposti järjestettävissä.
Liikenne Kamppiin mahdollistaa suorat yhteydet. Koivusaaren vaihtoehto tarkoittaisi vaihtoa ja kävelyineen ja metroverkon pisimpine liukuportaineen ja vaatisi vielä terminaalin rakentamisen.
 
Liikenne Kamppiin mahdollistaa suorat yhteydet. Koivusaaren vaihtoehto tarkoittaisi vaihtoa ja kävelyineen ja metroverkon pisimpine liukuportaineen ja vaatisi vielä terminaalin rakentamisen.

HSL ei kovin mielellään noita busseja keskustaan enää vetäisi. Matka-aika Koivusaaresta Kamppiin kestää ruuhka-aikaan n. 10min, joten ajallisia säästöjäkään ei matkustajille synny. Lisäksi se lisäisi siis kalustokierron aikaa ruuhkassa n. 30 minuutilla (10min meno, 10min tauko ja lastaus, 10min takaisin) verrattuna Koivusaaren vaihtoehtoon. Muutenkaan ei voi sanoa ''suorat yhteydet'' sillä suurinosa todennäköisesti jatkaisi kuitenkin matkaa Kampista eteenpäin. Laiturille menee suora hissi ja siinä ei kauaa kestä jos menee ne yhdet liukuportaat alas. Terminaalin rakennus tässä yhteydessä koostuisi kahdesta bussikaistasta, melkein voisi verrata Hanasaaren tyyliin. Kaksi bussikaistaa ja -pysäkkiä ei kauhean paljoa maksaisi ainakaan jos suhteuttaa sen hyöty-kustannussuhteeseen. Periaatteessa jos oikein halvalla halutaan tehdä niin riittäisi jopa pelkkä yksi pitkä kaista Länärin varrelle metroaseman viereen, jonne bussit jättävät matkustajat ja samalta laiturilta sitten matkustajat kyytiin ja nokka kohti Espoota.
 
HSL ei kovin mielellään noita busseja keskustaan enää vetäisi. Matka-aika Koivusaaresta Kamppiin kestää ruuhka-aikaan n. 10min, joten ajallisia säästöjäkään ei matkustajille synny. Lisäksi se lisäisi siis kalustokierron aikaa ruuhkassa n. 30 minuutilla (10min meno, 10min tauko ja lastaus, 10min takaisin) verrattuna Koivusaaren vaihtoehtoon. Muutenkaan ei voi sanoa ''suorat yhteydet'' sillä suurinosa todennäköisesti jatkaisi kuitenkin matkaa Kampista eteenpäin. Laiturille menee suora hissi ja siinä ei kauaa kestä jos menee ne yhdet liukuportaat alas. Terminaalin rakennus tässä yhteydessä koostuisi kahdesta bussikaistasta, melkein voisi verrata Hanasaaren tyyliin. Kaksi bussikaistaa ja -pysäkkiä ei kauhean paljoa maksaisi ainakaan jos suhteuttaa sen hyöty-kustannussuhteeseen. Periaatteessa jos oikein halvalla halutaan tehdä niin riittäisi jopa pelkkä yksi pitkä kaista Länärin varrelle metroaseman viereen, jonne bussit jättävät matkustajat ja samalta laiturilta sitten matkustajat kyytiin ja nokka kohti Espoota.
Yhteydet olisi helpointa palauttaa suoraan Kamppiin. Matka Kamppiin on paljon nopeampi suoraan kuin vaihtaen.
Vaihdossa kestää vähintään 5 minuuttia+odotus, sillä Koivusaaren aseman liukuportaat ovat pisimmät koko metrossa. Hissi ei lyhennä matkaa ollenkaan, koska se on vinohissi.
Eteenpäin jatkavilla on turha perustella liityntää, he voivat vaihtaa haluamaansa liikennevälineeseen Ruoholahdessa (Metro, 8), Lapinrinteessä (9) tai Kampisssa (Metro, Junat).
 
Muutenkaan ei voi sanoa ''suorat yhteydet'' sillä suurinosa todennäköisesti jatkaisi kuitenkin matkaa Kampista eteenpäin.

Tuskin kukaan niille bussilaitureille on matkustamassa, mutta väitän, että suurin osa, ehkä jopa 70-90 prosenttia, espoolaisista ei jatka bussin jälkeen Kampista enää toisella joukkoliikennevälineellä, vaan kyse on kävelymatkasta. Kuitenkin Rautatientorille ja suureen osaan keskustaa kävelee nopeammin kuin ehtii metroon tai raitiovaunuun vaihtamalla.

Siitä voi olla ihan varma, että espoolaisista alle prosentti on matkalla Koivusaareen, eli käytännössä kyseessä olisi pakkovaihto keskellä ei mtn.

En suoraan sanoen pysty ymmärtämään, miksi tällainen koivusaari-idea on edes saatu ja miksi siitä keskustellaan. Absurdia. Toki hsl-joukkoliikenne välillä on.
 
Tuskin kukaan niille bussilaitureille on matkustamassa, mutta väitän, että suurin osa, ehkä jopa 70-90 prosenttia, espoolaisista ei jatka bussin jälkeen Kampista enää toisella joukkoliikennevälineellä, vaan kyse on kävelymatkasta. Kuitenkin Rautatientorille ja suureen osaan keskustaa kävelee nopeammin kuin ehtii metroon tai raitiovaunuun vaihtamalla.

Siitä voi olla ihan varma, että espoolaisista alle prosentti on matkalla Koivusaareen, eli käytännössä kyseessä olisi pakkovaihto keskellä ei mtn.

En suoraan sanoen pysty ymmärtämään, miksi tällainen koivusaari-idea on edes saatu ja miksi siitä keskustellaan. Absurdia. Toki hsl-joukkoliikenne välillä on.

Kyse on nyt siitä, että se metro on rakennettu ja HSL ja Espoo haluavat, että se on pääasiallinen yhteys Etelä-Espoosta keskustaan. Tällä hetkellä suurinosa busseista jättää matkustajat Matinkylään, jonne metroja tulee vain 5min välein, liukuportaita on kahdet, kävelymatka jättölaiturilta liukuportaille pari minuuttia ja muutenkin terminaali on ruuhkainen. Kun metroon on selvitty lähtee metro sitten kiertelemään Otaniemen kautta, jolloin matka-aika Helsinkiin ei ainakaan lyhene. Vaihto ei itsessään ole espoolaisten mielestä mikään kynnyskysymys ainakaan näin pakon edessä, halutaan vain päästä vähän helpommin ja nopeammin keskustaan.

Matinkylästä ajaa n. 5min Koivusaaren metroasemalle ja tällöin on ohitettu matkan puuduttavin osuus ja metroja tulee 2,5min välein. Loppumatka metrolla on kuitenkin +-0 ajallisesti, sillä usein länäribussien hitain osuus oli väli Ruoholahti-Kamppi ja siinä kestää helposti kymmenenkin minuuttia ruuhkassa. Lisäkustannuksia Kamppiin ajosta tulisi todella paljon, jos vertaa Koivusaaren vaihtoehtoa. Kuten aiemmin sanoin esim. Kivenlahdesta matka nopeutuisi Koivusaaren vaihtoehdossa n. 20 minuuttia eli matka-aika keskustaan olisi 30min, joka on jo niin kilpailukykyinen ettei siinä pari minuuttia tunnu enää missään.

Toki suorat bussit voidaan palauttaa, mutta Kampin terminaaliin on juuri tungettu uusia busseja, joten en usko että ilman lisäjärjestelyjä nämä Espoon bussit sinne mahtuisi. Lisäksi Helsinki tuskin haluaa uudestaan sitä bussirumbaa muutenkin ruuhkaisen Kampin alueelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mun mielestäni olisi aika hölmöläisten hommaa palauttaa suoria busseja Kamppiin jostain pientaloalueelta just in the middle of nowhere vaikka matka on epäsuotuisissa olosuhteissa pidentynyt 10-20 minuuttia. Tällaisten alueiden asukkaat suoruituisivat Helsingin matkoiltaan nopeimmin ajamalla omalla autolla metron tai lähijunan liityntäparkkikseen ja sieltä sitten tuubilla perille. Jos on varaa yli 150 m2 omakotitaloon arvostetulla paikalla on myös varaa pitää kahta autoa.

Tärkeintä on saada suurista lähiöistä kuten Olari, Kivenlahti, Soukka ja Suurpellosta mahdollisimman suorat liityntäbussit Matkinkylään ja Niittykumpuun niistä paikoista misä ne ovat tökkineet. Ehdotetut järjestelyt Koivusaaren käytöstä liityntään eivät ole tyhmemmästä päästä, minä taas ehdotan että osa busseista voisi kääntyä länäriltä kehäykköselle, jossa matkustajat voisivat vaihtaa metroon Keilaniemessä.

Sitten olisi tärkeintä saada Tapiolan metroasema ja bussiterminaali valmiksi. Sen myöhästyminen on kuitenkin tapiolalaisten oman priorisoinnin tulos, koska Stockmannin tavaratalon toiminnan keskeytymättömyys oli tärkeämpi turvata kuin joukkoliikenteen.

En tiedä myösköäään muiden metroasemien ns kakkosuloskäyntien tilannetta, jos eivät ole valmiit niin ymmärrän että turhia kortteleiden kiertämistä esiintyy, mutta ovat siis väliaikainen ilmiö.

Sitten en ole varma että meneekö kehäykkönen poikki lähiaikoina. Huonompaa ajankohtaa ei tietenkään ole osattu valita.

Raide-Jokerin rakentaminen alkannee 2019 ja se tietää kanssa suuria muutoksia katujärjestelyihin joten pinna tulee monella olemaan kireällä.

t. Rainer
 
Tärkeintä on saada suurista lähiöistä kuten Olari, Kivenlahti, Soukka ja Suurpellosta mahdollisimman suorat liityntäbussit Matkinkylään ja Niittykumpuun niistä paikoista misä ne ovat tökkineet.

Miten oikaisisit linjoja 118/B (Suurpelto), 125/B (Olari), 143, 145 ja 147 (Soukka), 146 (Kivenlahti) sekä 531/B, 532 ja 533 (Olari)?
 
147 meni ennen liityntälinjaksi muuttamista Kivenlahdesta Länsiväylälle Soukanväylää eikä kulkenut Iivisniemen kautta kuten liityntälinja kulkee nykyisin. Nykyinen 147 ei kulje enää lainkaan Länsiväylää pitkin. Jos linjan 147 laittaisi kulkemaan Länsiväylää Ison Omenan kohdilta Soukan liittymään, niin eiköhän se toisi selvän nopeutuksen? Tällöin tarvittaisiin luultavasti lisää bussivuoroja kulkemaan Matinkylästä Iivisniemen ohi.
 
Miten oikaisisit linjoja 118/B (Suurpelto), 125/B (Olari), 143, 145 ja 147 (Soukka), 146 (Kivenlahti) sekä 531/B, 532 ja 533 (Olari)?

531, 532, 533: Vähennetään pysäkkien määrää .Nyt pysäkkejä on Piispansilan ympäristössä 100 metrin välein, aivan turhaa. Riittää yksi pysäkki Ison omenan edessä ja seuraavan kerran tarttisi pysähtyä vasta Olarin puolella.

118: Rakennetaan se jo aikoja sitten luvattu katuyhteys Kuuriniitystä Suurpeltoon niin että ei tarvitse kiertää Mankkaan kautta

125: koko linjan tarkoitus ei oikein aukea minulle. Jos sen tarkoitus on koululaisten kuljettaminen pikkulähiöistä kouluihin niin ok, mutta miksi sen pitää mennä idässä Tapiolaan asti niin en ymmärrä. Linja poikki vaan Niittykummun kohdalla.

146: länäriä pitkin suoraan Matinkylään.

143, 145 ja 147 ei muutoksia

t. Rainer
 
118: Rakennetaan se jo aikoja sitten luvattu katuyhteys Kuuriniitystä Suurpeltoon niin että ei tarvitse kiertää Mankkaan kautta

146: länäriä pitkin suoraan Matinkylään.

t. Rainer

118 ei kierrä Mankkaalta, vaan se ajaa Suurpellosta Kilonväylää ja Turuntietä à la 213 Tuomarilaan. Ei 118:sta voi nopeuttaa enempää ennen kuin Henttaan joukkoliikennekatu valmistuu.

Olen itse kulkenut 146:lla vain kerran, mutta eikös se mene melkein suorinta reittiä länärille? Ja jos Kivenlahdesta on ihan pakko päästä mahdollisimman nopeasti länärille, niin linjapari 164/165 on olemassa. Jos 146 ohjattaisiin suoraan Kivenlahdesta Länsiväylälle, Espoonlahteen jäisi vaan etanalinjat 124/125 ja kiertelevä 147.
 
Viimeksi muokattu:
147 meni ennen liityntälinjaksi muuttamista Kivenlahdesta Länsiväylälle Soukanväylää eikä kulkenut Iivisniemen kautta kuten liityntälinja kulkee nykyisin. Nykyinen 147 ei kulje enää lainkaan Länsiväylää pitkin. Jos linjan 147 laittaisi kulkemaan Länsiväylää Ison Omenan kohdilta Soukan liittymään, niin eiköhän se toisi selvän nopeutuksen? Tällöin tarvittaisiin luultavasti lisää bussivuoroja kulkemaan Matinkylästä Iivisniemen ohi.

Reittioppaan mukaan linjojen 143 ja 147 ajoaika Soukan Kaskivuoren pysäkin ja Matinkylän terminaalin välillä on sama kuin Länsiväylää ajavalla linjalla 145.
 
Takaisin
Ylös