- Liittynyt
- 25 Lokakuu 2017
- Viestit
- 602
HSL:n hallitus on kaatanut tasatariffin äänin 8-6 eli vyöhykemalli on säilymässä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
HSL:n hallitus on kaatanut tasatariffin äänin 8-6 eli vyöhykemalli on säilymässä.
Eli lokakuussa sitten hallitukseen tuodaan hintaesitys: AB-lippu 3,50 ja ABCD-lippu 3,55.
Olen iloinen, että hallituksessa järki voitti. Mutta luottamus siihen, että virkamiehet taipuvat, ei ole kummoinen.
Mallin merkittävimpänä haasteena nähtiin sen epäuskottavuus. Malli koettiin osittain
utopistisena tai liian hyvänä. Asiakkaat olivat epäuskoisia sen suhteen, että HSL voisi
mahdollistaa näin poikkeuksellista mallia tai että HSL:n talous kestäisi mallin
edellytykset
Olen tavannut nauraa viimeisen vuosikymmenen höselin koheltamiselle, mutta onhan tämä nyt kaikkineen myös todella surullista. Saa nähdä onnistuvatko karkoittamaan kaikki ei-pakkokäyttäjät jl:stä ennen kuin hommaan tulee järkeä. Tuleeko hommaan koskaan järkeä?
Olen tällä hetkellä hieman toiveikas, että voisi tullakin jotain järkeä:
- Ainakin muutamat helsinkiläiset poliitikot ovat nostaneet infrakorvaushimmelin ongelmat esille, mielestäni lehdistökin on kirjoittanut aiheesta kriittisesti.
Ja prujuista muuten voisi päätellä, että HSL:n liikennesuunnittelijan työssäonnistumista arvioidaan tasan yhdellä mittarilla ja se on _henkilökilometrit_. Siinä lienee myös juurisyy, miksi kehyskunnista pitää saada halvoilla lipuilla junat ja motaribussit täyteen, eikä HSL-alueen ihmisten erilaisia liikkumistarpeita edes yritetä huomioida. Seudun keravilla on paljon enemmän potentiaalia _henkilökilometreihin_ kuin Kalliossa tai Meilahdessa. Yksi Kaivokadulle töihin tuleva keravalainen tuottaa nimittäin helposti viidentoista kalliolaisen edestä henkilökilometrejä, joten neljätoista kalliolaista joutaa kävellä, jos vaihdossa saadaan yksi keravalainen.
Olen tällä hetkellä hieman toiveikas, että voisi tullakin jotain järkeä:
- Tämä tasatariffipelleily kaatui
- Tarkastusmaksuja ei koroteta (vai mitenkä suuri rooli Helsingin lausunnolla tähän onkaan?)
- Ainakin muutamat helsinkiläiset poliitikot ovat nostaneet infrakorvaushimmelin ongelmat esille, mielestäni lehdistökin on kirjoittanut aiheesta kriittisesti.
Siis hetkinen. Onko tosiaan näin? Jos on, niin tuohan on aivan totaalisen päätöntä touhua. Se ei nyt sinänsä yllätä, että sillä lafkalla on mittarit pielessä, mutta voiko ne olla noin pielessä? No, tulee hyvät bonukset virkamiehille, kun saadaan periferiasta 40 000 matkaa kuussa lisää ja karkotetaan Helsingistä 40 000 matkaa päivässä.
Mutta kun miettii HSLn tekemisiä tässä viimeisinä vuosina, niin kyllähän tuo selittäisi. Absurdistanin joukkoliikenteen järjestäjälle tietysti sopivaa, että tavoitteena on yhdyskuntarakenteen hajauttaminen.
Näin HSL-alueellakin sitten jatkossa. Ja kun tuleva lukijalaite on pienempi kuin nykyinen, niin ennustan esimerkiksi bussien rahastamisen hidastuvan.Esimerkiksi Turussa ja Tukholmassa on näin eli lippua ostaessa ei tarvitse kuin näyttää korttia, mutta esimerkiksi Tampereella lähimaksun käyttö edellyttää lähimaksupainikkeen painamista, vyöhykkeen valitsemista ja kortin näyttämistä erilliseen lukijaan. Joku pieni vaikutus tuolla varmasti on myös pysäkkiaikoihin ja sitä kautta myös liikennöintikustannuksiin tai ainakin liikenteen täsmällisyyteen.
Näin HSL-alueellakin sitten jatkossa. Ja kun tuleva lukijalaite on pienempi kuin nykyinen, niin ennustan esimerkiksi bussien rahastamisen hidastuvan.
Pusatecin pienempi etälukija Tampereella on kuitenkin nopeampi kuin LIJ:n pönttö koskaan, vaikka painaisi lähimaksupainiketta.
Pusatech on nopeampi, kuin tämä Faran häkötys. Valtion olisi pitänyt olla tiukempi TVV-lippujärjestelmää rakentaessa, että edes valtion suunnittelema ja toteuttama Waltti-kortti kelpaisi tähän systeemiin.