Helsingin sisäisen kausilipun saa myös 14 vrk:n ajaksi. Hinta on 28,70 € = 2,05 €/vrk. Sisältää rajoittamattoman matkustusoikeuden Helsingissä.
Se ei paljon auta, jos töissä pitäisi käydä koko kuukausi eikä saikuttaa loppukuuta.
Jos sisäinen lippu vielä meneekin, niin kuntarajan ylittävät matkat ovat hurjan kalliita, kun ero ei kilometreissä tai minuuteissa verrattuna kuitenkaan ole kummoinen. Minulla on pelko siitä, ettei uusi vyöhykejärjestelmä ole tässä mielessä parannus – rajan ylitys voi suhteessa halventua, mutta nykyiset "sisäiset" liput puolestaan kallistuvat entisestään.
Maksaako myös silloin jos kirkkonummelaiset huomaavat että ilmaiseksi pääsee myös Helsinkiin?
Jos ne on kirkkonummelaisia, niin kyllä, jos periaate on sama kuin nyt. Nythän idea on juuri se, että riippumatta siitä, missä se kulkuneuvo kulkee, niin kulkijoiden kotikunnan mukaan lähtee lasku. Eli jos ratikkamatkustajista 1 % on keravalaisia, niin Kerava maksaa 1 % ratikoiden kuluista HSL:lle.
Minusta vastaus tähän on oikeastaan se, että ne samat mummot maksavat sen bussin jatkossakin, mutta lippujen sijaan se maksu tapahtuu verotuksen kautta. Silloin ne, jotka oikeasti käyttävät joukkoliikennettä, voittavat, koska myös ne, jotka eivät käytä, ovat maksumiehinä. Ovat toki nytkin, mutta olisivat jatkossa entistä suuremmalta osin.
"Ilmaiselle" joukkoliikenteelle voi olla monenlaisia perusteita, mutta kokonaisuutena siinä on minusta selkeästi enemmän huonoa kuin hyvää. Kaikkein eniten ihmettelen Tallinnan mallia, jossa kallis lippujärjestelmä on hankittava ja ylläpidettävä vain pientä matkustajajoukkoa varten. Miamin downtownin automaattirata muutettiin aikoinaan maksuttomaksi, kun tajuttiin, että lippujärjestelmän ylläpito maksoi enemmän kuin mitä lipputulot olivat...