Ilmainen joukkoliikenne

Ruotsin tämän vuoden Persontrafik -messut olivat alkuviikosta ja siellä käsiteltiin yhdessä esityksessä Tallinnan kokemuksia ilmaisesta joukkoliikenteestä, joka on nyt pyörinyt siellä yli 5 vuotta. Bussmagasinet on referoinut esitystä ruotsiksi. Tallinnassa joukkoliikenteen matkustajamäärät eivät ole kasvaneet ilmaisen joukkoliikenteen käyttöönoton jälkeen, vaikka kaupungin asukasmäärä on kasvanut - eli joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on laskenut.
 
Onkohan tarkastelujaksolla tapahtuneita muutoksia elintasossa otettu huomioon johtopäätöksissä? Sikäli kun johtopäätöksiä on esitetty.

Voisin kuvitella, että jos elintaso on noussut, se yksin selittää joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden pienenemisen. Kun ei enää ole niin köyhä, avautuu kokonaan uusia vaihtoehtoja.
 
RTallinnassa joukkoliikenteen matkustajamäärät eivät ole kasvaneet ilmaisen joukkoliikenteen käyttöönoton jälkeen, vaikka kaupungin asukasmäärä on kasvanut - eli joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus on laskenut.

Onko asukasmäärän kasvusta, johon viittaat, vähennetty ne pitempäänkin Tallinnassa asuneet, jotka vain ovat siirtäneet kirjansa maalta Tallinnaan saadakseen ilmaisen matkakortin?
 
Takaisin
Ylös