Ja Ilmastointi menee Scalassa automaattisesti päälle auto käynnistettäessä, Volvossa ja Mannissa ei. Eli monet kuljettajat eivät niitä osaa käyttää... tai eivät haluakaan.
Totuus näyttää kai olevan se, että jos tuollainen toiminta ei ole automatisoitu, niin se ei yleensä toimikaan.
Oma kokemus tältä aika lämpimältä kesältä osoitti, että Scalassa toimii ilmastointi yleensä jopa yllättävän hyvin, mutta Volvoissa oli täysin sauna päällä ja (yleensä) myös kattoluukut auki. Tuossa kai muodostuu sellainen muna-kana tilanne, että ei ole selvää, vedettiinkö luukkuja auki, kun tuli kuuma tai menikö ilmastointi pois päältä avoimien luukkujen vuoksi (kuski vetää luukut aamulla tietämättömyyttään auki jo ennen vuoron aloittamista). Tuloksena on kuitenkin se, että koko raitisilmapuhalluskin menee täysin pois päältä. Monessa Volvossa olikin juuri näin, että nuo katolla olevat lauhdutuspuhaltimet huusi täysillä ja kondenssivettä tuli poistoputkista (Volvolla sivuilla, Scalalla takakulmissa) myös, mutta sisään ei puhaltanut yhtään mitään. Lisätään siihen vielä se, että ilmastoiduissa busseissa ei ole matkustamoissa avattavia ikkunoita ollenkaan (paitsi nuo muutamat ensimmäiset bussit, johon ilmastointi jälkiasennettiin), niin onkin soppa kasassa.
Lopulta ollaan ilmeisesti heräämässä tilanteeseen, kun on alettu laittelemaan dymo-tarroilla ja muilla kylteillä varoituksia luukkuihin ja jopa kojelaudallekin kuskeja varten. Yhdessä Tammelundin Volvossa oli jopa jeesusteipattu A4 paperilla ISOLLA fontilla teksti takapuolen kattoluukussa, että "ei saa avata - tämä ei ole tuuletusluukku, autossa on automaattinen ilmastointi".
Yleensäkin muodostui kuva, että ehkä on Scalassa koko se ilmastointiin liittyvä tuuletussysteemi toteutettu hieman Volvoa fiksummin, kun koko katolla oleva kojeisto ja ilmeisesti puhaltimetkin on sijoitettu keski- ja takaoven väliin, niin että puhallus jakautuu tasaisemmin matkustamoon - kun tuosta kuskin puoleltakin sitä matkustamoon pääsee. Volvossa sen sijaan on koko kalusto siellä keskioven etupuolella ja tuloksena tuntuu, että matkustamon takapuolelle ei meinaa tulla ilmaa riittävästi verrattuna etuosaan. Tuuletuspuhalluksen teho eli puhaltimien ilmantuottomäärätkin voi mahdollisesti olla erilaisia.
Kun ajattelee, että jopa vanhimmissakin lähijunissa ja metrossa, jossa ei ole ilmastointia, on vuoden ympäri toimiva raitisilmatuuletus itsestäänselvyys, niin ehkä on nyt edes toivoa siitä, että joskus alkaa se olemaan busseissakin ihan normaali juttu, kun muuten ei-ihan-uusimmissa joutuu koko hellekauden ulkopuolelle jäävän ajan istumaan tilassa, jossa ilma on kun vuorokaudeksi paikalle jumiutuneessa hississä. Joissakin vanhoissakin busseissa puuttuvat matkustamossa avattavat ikkunat kokonaan (esim. jotkut Ruotsi-Volvot vuosituhannen alusta). Ilmastoimattomien Scala-bussien puolesta puhuu sekin, että niissä on sentään avattavia ikkunoita kohtuullisemmin, kun 8700-Volvoissa, jossa on vain edessä pienet kaposet räppänät. En tiedä, mikä on estänyt aikanaan laittamaan avattavia ikkunoita "keskieurooppalaisemmin" kuin esim. Mersun tai MANin busseissa on.