Käden nostaminen sinänsä tuskin on absoluuttinen kynnyskysymys, mutta aina on se vaara etteivät kuljettaja tai odottava matkustaja huomaa toistaan. Ja jos seuraava vuoro tulee tunnin päästä ja sillä myöhästyy lennolta, voi stressitaso nousta hieman. Junalla matkustaessa ei ole tällaista riskiä.
Jotenkin tuntuu että sinulla on vallan yltiöpositiivisen luottavainen asenne junaliikennettä kohtaan, kun taas bussliikenteessä ei tunnu onnistuvan mikään.
Itse olen kuullut että monelle on käynyt niin, että tämän pomminvarman raideliikenteen pomminvarmalle laiturille saavuttuaan, onkin näyttötaulussa lukenut heidän junan kohdallaan "Peruttu". Tällöin lennolta myöhästyy ihan yhtä lailla kuin bussiliikenteessä sattuvan kommunikaatiokatkoksesta aiheutuvan kyydistä jäämisen takiakakin. Olen myös kuullut kerrottavan, että junakin saattaa porhaltaa pysähtymättä (ja vielä kovemmalla nopeudella kuin bussi pysäkin ohi) aseman ohi, jolle sen olisi kuulunut pysähtyä. Ja jälleen tämä kovan onnen lentomatskustaja jäi maan kamaralle nuolemaan näppejään kun Boeningi nousi ilmoihin.
Matkustajan velvollisuuksiin (kyllä, matkustajallakin on velvollisuuksia) kuuluu antaa näkyvä merkki kuljettajalle hyvissä ajoin. Pimeällä hänen on vielä varustauduttava niin, että kuljettaja pystyy hänet selvästi erottamaan ja pysähtymään turvallisesti. Tänä päivänä oikeastaan jokaisesta taskusta löytyy puhelin. Siihen kun laittaa valot ja heiluttelee niin kuljettajalla ei ole ongelmia nähdä ja pysähtyä pysäkille.
Kuljettajan velvollisuuksiin puolestaan kuuluu ajaa sellaista nopeutta, ja sellaisella kaistalla, että pystyy turvallisesti ja muuta liikennettä häiritsemättä pysähtymään pysäkille.
Jos matkustaja on epävarma onko tuleva bussi juuri se johon on pyrkimässä, kannattaa aina pysäyttää bussi ja varmistaa asia. Loppujen lopuksi se on myös kuljettajan kannalta mukavampaa niin, silloin asia on ainakin selvä, eikä tule perään soittoja että "kuski ajo ohi vaikka halusin kyytiin".
Jos pysäkkisi ohi kulkee paljon busseja, kannattaa maalaisjärjen käyttö. Eli, jos olet menossa Helsingistä Rovaniemelle, niin tuskin kannatta pysäyttää sitä Veolian matalattiabussia linjalla 5. Ja jos olet menossa Meilahdesta Munkkiniemeen, silloin se tuskin on se ExpressBus jota odotat. Kun katsoo aikataulun Matkahuollon sivuilta, voi samalla varmistaa kuka on liikennöitsijä ja onko vuoro ExpressBus.
Bussin linjakilven koko on rajallinen. Se ei voi olla leveämpi kuin bussi, ja kuljettajankin tulisi nähdä ulos. Nykyään on yleisesti vakiintunut kilpi, jonka koko on mielestäni melko optimaalinen. Suoraa reittiä kulkevalle linjalle siihen saa isot näkyvät tekstit, kiemurtelevalle linjalle puolestaan kohtuu selkeästi paljon tietoa.
Ja vielä lopuksi tästä Kipparlahden pysäkistä. Tunnen tapauksen varsin hyvin, olen ajanut linjaa siitä ohi 13 vuotta. Ainoa ongelma siinä on se, että oikeanpuolimmainen kaista kääntyy lehäs välittömästi pysäkin jälkeen Herttoniemen liikenneympyrään. Lisäksi sulkuviiva alkaa sekin hyvin läheltä pysäkkiä, ja sulkuviivaahan EI saa ylittää. Tästä johtuen Itäväylää jatkavien bussien on lähes pakko ajaa Kipparlahdelle tultaessa keskimmäistä kaistaa. Tässä ei mielestäni ole suurta ongelmaa ollut. Kovin usein ei tältä pysäkiltä matkustajia tule, ja silloinkin kun on tullut, olen hyvin päässyt sinne keskikaistaltakin.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, mikäli sillä pysäkillä seisoo, ja näkee kaukoliikenneauton tulevan, käsi pystyyn. Jos se on pika, se ajaa ohi, ja jos se on vakio, niin se pysähtyy. U-linjatunnuksettomia vakioita siitä menee kolme Pukkilan vuoroa iltapäivälle ja kaksi Porvoon Liikenteen Kilpilahden vuoroa aamulla, eli lähes kaikissa kelpaa HSL lippu.