Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 23/2012
Kyllä juuri näin. Esimerkiksi jos matka suuntautuu ”laidoilta” ytimeen tai edes lähelle, on omalta kannaltani joukkoliikenne normaalisti ykkösvaihtoehto. Ja nimenomaan sen mukavuuden ja helppouden takia. Ei siinä ole tärkeää, maksaako matka 10 tai ehkä 30 centtiä tms. enempi tai vähempi vaan juuri mainittu reissun mukavuus ja helppous. Parkkipaikat kortilla ja ruuhkissa jonottelu ei vaan ole kivaa. Tämä siitäkin huolimatta, että autot on aina kuuluneet meikäläisen harrasteisiin ja olivat joskus pitkähkön aikaa työvälineitäkin. Jos siis koitan profiloida itseni kaltaisia potentiaalisia bussi-, juna-, metro- ja spora-asiakkaita, on tätäkin tyyppiä varmaan muitakin
Matkan kesto on tietysti tärkeää. Toki rajapintaa pehmentää mm. auton parkkipaikkaongelmat, kuten mainitsitkin. Ja toinen näkökulma: jos ajatellaan, että autolla pääsee lähtemään kun on kaivanut sen ensin lumikasan alta, sitten ajellaan kohteeseen ruuhkaisia väyliä alitehoinen, mutta aggressiivisesti kuljetettu merkonomimersu takapuskurissa roikkuen perille etsimään vapaata parkkipaikkaa, ei tuo esimerkkini matka Pk-seudun laidoilta ole autollakaan kovin euforinen kokemus. Kyllä joukkoliikenteellä todella potentiaalia siis on muillakin kuin aivan lyhyillä matkoilla! Toki onhan täälläkin seutuja, johon julkisilla meno kestää turhan kauan. Mutta toisaalta erittäin paljon paikkoja, joihin pääsee kitkattomasti niillä julkisilla.
---------- Viesti lisätty kello 23:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------
Dakkus ja myös Hylje nostivat esiin seisomamatkan pituuden. Samaa mieltä, että parin minuutin takia tuskin kukaan (tervekroppainen) vaivautuu istumaan. Mutta miten pitkän matkan katuliikenteessä taittaa siinä parissa minuutissa? Parhaassa tapauksessa ei metriäkään vaan odotellaan se valoissa. Seisten tai istuen
Toisaalta moni(taas se tervekroppainen) mieluummin kävelee tuollaisen matkan ja on nopeammin perillä tarvitsematta odotella kulkupeliä. Sitten taas mainitussa kymmenessä minuutissa pääsee jo monesta Itä-Vantaan paikasta dösällä esimerkiksi Tikkurilaan. Jos mun pitäisi päivittäin liikkua tuo matka seisten niin saattaisi olla, että voisivat pitää tunkkinsa.
Omasta mielestäni täällä joukkoliikenne toimii ihan mukavasti. Ei silti etteikö kehittämistä pitäisi tehdä monessakin asiassa. Itse jos saisin päättää, panostaisin lisäksi siihen mukavuuteen.
Mutta eipä kai se Berliinikään ole mikään liikenteen onnela. Ongelmansa sekä suunnittelun tai toteutuksen rajoitukset ja kukkasensa lienee sielläkin. Ja toimiko Berlin S-Bahn mitenkin hyvin parin viime talven suomalaisesta näkökulmasta katsoen leudoissa oloissa?
Itsekin esität asennetta, että joukkoliikenne voisi olla houkutteleva kilpailussa auton kanssa pitkillä matkoilla. Tässä kilpailussa kun keskeistä on suuret keskinopeudet ja paljon istumapaikkoja. Näissä osa-alueissa Helsingin seutu on hyvällä pohjalla.
Kyllä juuri näin. Esimerkiksi jos matka suuntautuu ”laidoilta” ytimeen tai edes lähelle, on omalta kannaltani joukkoliikenne normaalisti ykkösvaihtoehto. Ja nimenomaan sen mukavuuden ja helppouden takia. Ei siinä ole tärkeää, maksaako matka 10 tai ehkä 30 centtiä tms. enempi tai vähempi vaan juuri mainittu reissun mukavuus ja helppous. Parkkipaikat kortilla ja ruuhkissa jonottelu ei vaan ole kivaa. Tämä siitäkin huolimatta, että autot on aina kuuluneet meikäläisen harrasteisiin ja olivat joskus pitkähkön aikaa työvälineitäkin. Jos siis koitan profiloida itseni kaltaisia potentiaalisia bussi-, juna-, metro- ja spora-asiakkaita, on tätäkin tyyppiä varmaan muitakin
Mutta mikä on meidän Pk-seudulla pitkä matka ja mikä ei?Pitkillä matkoilla auto on aina nopeampi ja istuimetkin mukavampia: pidemmälle mennessä potentiaalisia lähtö- ja päätepisteitä on eksponentiaalisesti enemmän, eikä nykyisillä autoiluetäisyyksillä edes pikkubussilinjoilla voida tarjota suoria yhteyksiä suurelle osalle kaikkia matkoja. Autolla vain pääsee parhaiten, jopa täkäläisen kevyen ruuhkan läpi. Joukkoliikenne tässä ympäristössä on parhaimmillaankin siedettävää, istumapaikkoineen ja moottoritieosuuksineen. Tätä ei voida korjata paremmilla istuimilla: matka vain yksinkertaisesti kestää liian kauan, jos käytössä ei ole henkilöautoa.
Matkan kesto on tietysti tärkeää. Toki rajapintaa pehmentää mm. auton parkkipaikkaongelmat, kuten mainitsitkin. Ja toinen näkökulma: jos ajatellaan, että autolla pääsee lähtemään kun on kaivanut sen ensin lumikasan alta, sitten ajellaan kohteeseen ruuhkaisia väyliä alitehoinen, mutta aggressiivisesti kuljetettu merkonomimersu takapuskurissa roikkuen perille etsimään vapaata parkkipaikkaa, ei tuo esimerkkini matka Pk-seudun laidoilta ole autollakaan kovin euforinen kokemus. Kyllä joukkoliikenteellä todella potentiaalia siis on muillakin kuin aivan lyhyillä matkoilla! Toki onhan täälläkin seutuja, johon julkisilla meno kestää turhan kauan. Mutta toisaalta erittäin paljon paikkoja, joihin pääsee kitkattomasti niillä julkisilla.
---------- Viesti lisätty kello 23:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------
Eivät matkustajat tajua seisomista epämiellyttäväksi, jos etäisyydet, jotka seisten pitää matkustaa, ovat hyvin lyhyitä. Helsingin joukkoliikenne on kökköä, koska se perustuu pääosin kumipyöräliikenteeseen. En näe, miksi meidän ei pitäisi apinoida sellaista järjestelmää, jossa matkustusmukavuus on meikäläistä kumipyöräpoukkoilua suurempi.
Ja tietysti Berliinissäkin, niiltä osin kun raideliikennettä ei joillekin alueille ole voitu toteuttaa, vaan bussimatkat venyvät yli kymmenminuuttisiksi, ajetaan toki kaksikerros- ja nivelbusseilla, jolloin kaikki saavat istumapaikan. Mutta siellä, missä joukkoliikenne on toteutettu niin hyvin, että on suurempi vaiva istuutua ja uudelleen nousta ylös kuin seistä pari minuuttia, ei toki ajeta sinivalaan kokoisella kalustolla.
Dakkus ja myös Hylje nostivat esiin seisomamatkan pituuden. Samaa mieltä, että parin minuutin takia tuskin kukaan (tervekroppainen) vaivautuu istumaan. Mutta miten pitkän matkan katuliikenteessä taittaa siinä parissa minuutissa? Parhaassa tapauksessa ei metriäkään vaan odotellaan se valoissa. Seisten tai istuen
Toisaalta moni(taas se tervekroppainen) mieluummin kävelee tuollaisen matkan ja on nopeammin perillä tarvitsematta odotella kulkupeliä. Sitten taas mainitussa kymmenessä minuutissa pääsee jo monesta Itä-Vantaan paikasta dösällä esimerkiksi Tikkurilaan. Jos mun pitäisi päivittäin liikkua tuo matka seisten niin saattaisi olla, että voisivat pitää tunkkinsa.
Omasta mielestäni täällä joukkoliikenne toimii ihan mukavasti. Ei silti etteikö kehittämistä pitäisi tehdä monessakin asiassa. Itse jos saisin päättää, panostaisin lisäksi siihen mukavuuteen.
Mutta eipä kai se Berliinikään ole mikään liikenteen onnela. Ongelmansa sekä suunnittelun tai toteutuksen rajoitukset ja kukkasensa lienee sielläkin. Ja toimiko Berlin S-Bahn mitenkin hyvin parin viime talven suomalaisesta näkökulmasta katsoen leudoissa oloissa?