Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012
Seison täysin päätelmieni takana. Tiedän varsin hyvin, mitä mukavuuksia ja ominaisuuksia autolla on. Siksi auto on paras auto. Joukkoliikenteen prioriteetti ei ole leikkiä autoa, vaan tarjota erinomaista palvelua kasvavalle kaupungille.
Kun puhut pitkien matkojen toimintaympäristöstä, puhutko asukasmäärästä vai pinta-alasta? Minulla on syytä epäillä, että ajattelet pinta-alan mukaan, sillä tiivis alue yllättävästi majoittaa paljon enemmän asukkaita kuin harva. Näiltä joukkoliikenteen kannalta toivottomilta alueilta on todellakin järjestelmällisesti vetäydyttävä. Kädet ylös vain, kun toivoa ei ole. Ei ainakaan HSL-standardikatureilla ja -taksalla. Niille alueille sopii hyvin harva, kaukoliikennekalustolla (jossa oikeat, mukavat istuimet!) harvakseen pysähtyvä (nopea!) operoitava kilometritaksainen liikenne. Kun jotkut vain haluavat välttämättä asua Jumalan selän takana, se heille sallittakoon.
Vastaavasti nykyisen tiheän kaupungin reunoille ja voimakkaille kasvualueille tulee tarjota erinomaista palvelua etupainotteisesti. Siis alueille, jotka ovat jo nyt tai pian riittävän tiheitä erinomaiselle joukkoliikenteelle. Näitä alueita riittää kasvavassa Helsingissä ja ympäristön taajamissa.
Seison täysin päätelmieni takana. Tiedän varsin hyvin, mitä mukavuuksia ja ominaisuuksia autolla on. Siksi auto on paras auto. Joukkoliikenteen prioriteetti ei ole leikkiä autoa, vaan tarjota erinomaista palvelua kasvavalle kaupungille.
Kun puhut pitkien matkojen toimintaympäristöstä, puhutko asukasmäärästä vai pinta-alasta? Minulla on syytä epäillä, että ajattelet pinta-alan mukaan, sillä tiivis alue yllättävästi majoittaa paljon enemmän asukkaita kuin harva. Näiltä joukkoliikenteen kannalta toivottomilta alueilta on todellakin järjestelmällisesti vetäydyttävä. Kädet ylös vain, kun toivoa ei ole. Ei ainakaan HSL-standardikatureilla ja -taksalla. Niille alueille sopii hyvin harva, kaukoliikennekalustolla (jossa oikeat, mukavat istuimet!) harvakseen pysähtyvä (nopea!) operoitava kilometritaksainen liikenne. Kun jotkut vain haluavat välttämättä asua Jumalan selän takana, se heille sallittakoon.
Vastaavasti nykyisen tiheän kaupungin reunoille ja voimakkaille kasvualueille tulee tarjota erinomaista palvelua etupainotteisesti. Siis alueille, jotka ovat jo nyt tai pian riittävän tiheitä erinomaiselle joukkoliikenteelle. Näitä alueita riittää kasvavassa Helsingissä ja ympäristön taajamissa.