kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012
Vaikka kuinka yritän, niin en kyllä näe mitään järkeä tässä sinun logiikassasi. Jos busseista revittäisiin penkit irti, niin sehän moninkertaistaisi niiden kapasiteetin. Suomessa ei pääsääntöisesti ole sitä ongelmaa, että ihmiset eivät mahtuisi busseihin. Joukkoliikenne on lähtökohtaisesti tappiota tuottavaa toimintaa. Tästä yhtälöstä kai jossain määrin looginen johtopäätös saattaisi olla, että vuorovälit harvenisivat seisomabusseilla. Tätä tuskin voisi pitää laatua parantavana kehityssuuntana.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin olisit myös poistamassa joukkoliikenteen (ainakin kohtuuhintaisen) alueilta joissa kysyntä ei riitä seisomabusseille. Tuossa vaan unohtuu se, että joukkoliikenne on verkko ja palvelutaso seisomalinjojenkin varrella heikentyy kun verkkoa supistetaan.
Ylipäätään mustavalkoinen jako joukkoliikenteen pakkokäyttäjiin ja ei-pakkokäyttäjiin on mielestäni ongelmallinen. Väittäisin että oikeasti täydellisesti joukkoliikenteen panttivankeina olevia ihmisiä on kuitenkin suhteellisen vähän. Harmaalla alueella, jossa esim. kustannukset ja palvelutasotekijät vaikuttavat päätökseen, onkin sitten jo huomattavasti enemmän porukkaa. Ja oman näkemykseni mukaan penkkien repiminen busseista on jo sen luokan ratkaisu, että sillä on huomattavia vaikutuksia tämän "harmaan" porukan matkustuskäytänteisiin.
ja linja-autot pitää käyttää mahdollisimman laadukkaan liikenteen mahdollistamiseksi: siis seisomapaikoin.
Vaikka kuinka yritän, niin en kyllä näe mitään järkeä tässä sinun logiikassasi. Jos busseista revittäisiin penkit irti, niin sehän moninkertaistaisi niiden kapasiteetin. Suomessa ei pääsääntöisesti ole sitä ongelmaa, että ihmiset eivät mahtuisi busseihin. Joukkoliikenne on lähtökohtaisesti tappiota tuottavaa toimintaa. Tästä yhtälöstä kai jossain määrin looginen johtopäätös saattaisi olla, että vuorovälit harvenisivat seisomabusseilla. Tätä tuskin voisi pitää laatua parantavana kehityssuuntana.
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin olisit myös poistamassa joukkoliikenteen (ainakin kohtuuhintaisen) alueilta joissa kysyntä ei riitä seisomabusseille. Tuossa vaan unohtuu se, että joukkoliikenne on verkko ja palvelutaso seisomalinjojenkin varrella heikentyy kun verkkoa supistetaan.
Ylipäätään mustavalkoinen jako joukkoliikenteen pakkokäyttäjiin ja ei-pakkokäyttäjiin on mielestäni ongelmallinen. Väittäisin että oikeasti täydellisesti joukkoliikenteen panttivankeina olevia ihmisiä on kuitenkin suhteellisen vähän. Harmaalla alueella, jossa esim. kustannukset ja palvelutasotekijät vaikuttavat päätökseen, onkin sitten jo huomattavasti enemmän porukkaa. Ja oman näkemykseni mukaan penkkien repiminen busseista on jo sen luokan ratkaisu, että sillä on huomattavia vaikutuksia tämän "harmaan" porukan matkustuskäytänteisiin.
Viimeksi muokannut moderaattori: