Itä-Helsingin linjastosuunnitelma

54:n viikonloppu- ja iltaliikenteestä en voisi olla enemmän samaa mieltä. Erittäin kätevä ja nopea linja jos menee esimerkiksi pääradalle (554 ja 561 myös ok), monelle sisääntuloväylälle tai Haagan suuntaan.

54 vois lopettaa, se on korvattavissa oleva niin monella muulla. Tuo 561 ajaa samoja jälkiä 54 kanssa. Toisen Pään voi korvata I/P + metrolla
Lisäksi 550 ajaa Itäkeskuksesta Viikin suuntaan. Siinä on jo sitten vaihtoja. 554 lähtöpaikalta ei ole kuin hieman yli 1 km juna-asemalle, varsinkin kun, ottaa huomioon että vielä urheilu ja liikuntakeskuksesta lähtee. Sitä voi urheilla juna-asemalta kävellen, tai skuutilla tuon kilometrin.
54, 554 lakkautettavaksi. Noiden kanssa kulkee 60-,70- sarjan linjoja, jotka kykenevät hoitamaan noiden poistuvat reitit.
 
54 vois lopettaa, se on korvattavissa oleva niin monella muulla. Tuo 561 ajaa samoja jälkiä 54 kanssa. Toisen Pään voi korvata I/P + metrolla
Lisäksi 550 ajaa Itäkeskuksesta Viikin suuntaan. Siinä on jo sitten vaihtoja. 554 lähtöpaikalta ei ole kuin hieman yli 1 km juna-asemalle, varsinkin kun, ottaa huomioon että vielä urheilu ja liikuntakeskuksesta lähtee. Sitä voi urheilla juna-asemalta kävellen, tai skuutilla tuon kilometrin.
54, 554 lakkautettavaksi. Noiden kanssa kulkee 60-,70- sarjan linjoja, jotka kykenevät hoitamaan noiden poistuvat reitit.

554 onkin muuttumassa lähiaikoina. Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa 561:n reittiä jatketaan Kivistöön jolloin 554 jatketaan lentokentälle.

54 sen sijaan on ainoa oikeasti nopea poikittaislinja koko Helsingissä. Vanhalle Helsingintielle asti se tosiaan seurailee 554:ä ja 561:ä mutta siitä eteenpäin ei ole kunnollista korvaavaa linjaa. 553:kin on reilusti hitaampi, sillä se koukkaa Maunulan kautta. Pukinmäkeen ei pääse millään muulla linjalla idästä (vaikka vaihto junaan onnistuu tietysti myös Malmilla) ja linjalla on myös vaihtopysäkit Hämeenlinnanväylälle, Tuusulanväylälle, Pohjois-Haagan asemalla ja Vihdintielle. Nopeiden vaihtoyhteyksien lisäksi se palvelee myös Kehä I:n varressa olevia alueita kuten Pukinmäkeä, Pakilaa ja Kannelmäkeä. Väittäisin myös että matkustajamäärät puhuvat linjan suosion puolesta sen verran että sitä ei olla lakkauttamassa milloinkaan lähiaikoina.
 
554/561 ja 54 olisivat tosiaan hieman päällekkäisiä, jos kaikki eivät kuormittuisi kovasti Pääradan ja Itäkeskuksenkin välillä.

Mietin, että voisiko jompaakumpaa noista pistää hoitamaan toivottua parempaa palvelua Eastonin luokse. Eli Kehä I suunnasta ei kuljettaisi Turunlinnantien kautta, vaan mentäisiin Itäväylän yli ja Kauppakartanonkadun kautta. Reitti taitaa olla huomattavasti hitaampi, etenkin Itäväylän ylitys saattaisi kestää kauan. Ja jos junavaihtajien osuus on suuri, niin ne saatavat painottua suoremmalla reitillä pysyvälle linjalle tai linjaparille, jolloin sen palvelua on lisättävä enemmän kuin muu ratkaisu Eastoniin saattaisi tarvita.

Eastonista puheen ollen, sen saavutettavuus kävellen on aivan kauhea. Sisään pääsee maan tasossa vain eteläkulmasta ja muulta tasolta Hansakäytävää. En alueella kulje kuin yksittäisiä kertoja vuodessa ja viimeksi kesällä kun kävin metroa korvaavien linjojen kyydissä. Tarkoitus oli mennä Itiksen Gigantista Eastoniin, enkä viitsinyt kiertää Hansakäytävän kautta, jota olin kaikilla muilla käyntikerroilla käyttänyt, eli ylitin Itäväylän kävelysillan kautta ja saavuin kauppakeskusen länsikulmaan. Tietämättä sisäänkäyntien paikkoja lähdin sitten kiertämään rakennusta Visbynkadun kautta, eli sain kulkea 3/4 rakennusta ympäri ennen kuin pääsin sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Mietin, että voisiko jompaakumpaa noista pistää hoitamaan toivottua parempaa palvelua Eastonin luokse. Eli Kehä I suunnasta ei kuljettaisi Turunlinnantien kautta, vaan mentäisiin Itäväylän yli ja Kauppakartanonkadun kautta. Reitti taitaa olla huomattavasti hitaampi, etenkin Itäväylän ylitys saattaisi kestää kauan.

Juu se on ihan liian hidas reitti. Itäväylän ylittäminen on tietysti iso ongelma ruuhkassa mutta Kauppakartanonkadun reitti on erittäin hidas ruuhkan ulkopuolellakin jos vertaa vaikka 97:aa ja 97V:tä.

Jos haluaa muuttaa jonkin nykyisen linjan reittiä niin varmin vaihtoehto olisi varmaan jatkaa jotain Turunlinnantietä tulevaa linjaa Kauppakartanonkadulle ja käyttää päättärinä Visbynkadun/Gotlanninkadun silmukkaa. Harmi vain että on nopeampaa jäädä Stoan kohdalla ja kävellä Itiksen läpi Eastoniin.

Eastonista puheen ollen, sen saavutettavuus kävellen on aivan kauhea.

En usko että Helsingissä on yhtäkään kauppakeskusta johon pääsee huonommin katutasosta. Muutenkin koko Itäväylä/Kehä I alue vaikuttaa siltä että kävelijöiden ei haluta eksyvän sinne päin vahingossakaan.

Eastonissa toinen ongelma on se että itse kaupat ovat kolmannessa kerroksessa. Jos ei kävele rullaportaissa (vaiko rullaliuskoissa) niin saattaa helposti kulua kaksi minuuttia ulko-ovilta Citymarketille.
 
En usko että Helsingissä on yhtäkään kauppakeskusta johon pääsee huonommin katutasosta. Muutenkin koko Itäväylä/Kehä I alue vaikuttaa siltä että kävelijöiden ei haluta eksyvän sinne päin vahingossakaan.

Eastonissa toinen ongelma on se että itse kaupat ovat kolmannessa kerroksessa. Jos ei kävele rullaportaissa (vaiko rullaliuskoissa) niin saattaa helposti kulua kaksi minuuttia ulko-ovilta Citymarketille.

En ole itse siellä käynyt, mutta eikös Easton ole myös keskeneräinen? Alkujaanhan sen piti rakentua kahdessa vaiheessa, mutta toinen vaihe ei ole varmaan koskaan toteutunut? Mahtaisiko sillä olla vaikutusta asiaan.
 
En ole itse siellä käynyt, mutta eikös Easton ole myös keskeneräinen? Alkujaanhan sen piti rakentua kahdessa vaiheessa, mutta toinen vaihe ei ole varmaan koskaan toteutunut? Mahtaisiko sillä olla vaikutusta asiaan.

En seurannut hanketta erityisen tarkasti kun sitä valmisteltiin, mutta luulisin ettei toisessakaan osassa olisi ollut kauppakeskustiloja ainakaan ensimmäisessä kerroksessa eikä luultavasti myöskään toisessa kerroksessa. Kaavasta ei tässä tapauksessa ole mitään apua, koska siinä esitelty rakennus on ihan erilainen.

Ja tosiaan toinen vaihe taitaa olla jo aikalailla kuopattu. Itäkeskuksen alueen suunnitteluperiaatteissa toisen vaiheen alue on merkitty muuhun käyttöön.
 
En seurannut hanketta erityisen tarkasti kun sitä valmisteltiin, mutta luulisin ettei toisessakaan osassa olisi ollut kauppakeskustiloja ainakaan ensimmäisessä kerroksessa eikä luultavasti myöskään toisessa kerroksessa. Kaavasta ei tässä tapauksessa ole mitään apua, koska siinä esitelty rakennus on ihan erilainen.

Ja tosiaan toinen vaihe taitaa olla jo aikalailla kuopattu. Itäkeskuksen alueen suunnitteluperiaatteissa toisen vaiheen alue on merkitty muuhun käyttöön.

Ei ehkä kerrosjakoihin, mutta kenties sisäänkäynteihin olisi voinutkin vaikuttaa tai tilojen yleiseen loogisuuteen?
 
Ei ehkä kerrosjakoihin, mutta kenties sisäänkäynteihin olisi voinutkin vaikuttaa tai tilojen yleiseen loogisuuteen?

Kenties. Uusi suunnitelma kuitenkin onneksi auttaa tuossa koska nykyinen yhteyssilta saattaa olla tulevaisuudessa uuden katutason korkeudella.
 
54 sen sijaan on ainoa oikeasti nopea poikittaislinja koko Helsingissä. Vanhalle Helsingintielle asti se tosiaan seurailee 554:ä ja 561:ä mutta siitä eteenpäin ei ole kunnollista korvaavaa linjaa. 553:kin on reilusti hitaampi, sillä se koukkaa Maunulan kautta. Pukinmäkeen ei pääse millään muulla linjalla idästä (vaikka vaihto junaan onnistuu tietysti myös Malmilla) ja linjalla on myös vaihtopysäkit Hämeenlinnanväylälle, Tuusulanväylälle, Pohjois-Haagan asemalla ja Vihdintielle. Nopeiden vaihtoyhteyksien lisäksi se palvelee myös Kehä I:n varressa olevia alueita kuten Pukinmäkeä, Pakilaa ja Kannelmäkeä. Väittäisin myös että matkustajamäärät puhuvat linjan suosion puolesta sen verran että sitä ei olla lakkauttamassa milloinkaan lähiaikoina.

Noi voi idästä käsin metro + juna yhdistelmällä hoitaa. Oulunkylässä voi vaihtaa linjalle 550 joka hoitaa tuohon yhteyden Hämeenlinnanväylän suuntaan. . Pukinmäkeen menee linja 71 toki torilta sinne pääsee junallakin. Se voi olla vaikka miten suosittu, se jos virkahenkilö tasolla päätetään, se loppuu. Loppuhan tuo esim. 76N kuin *** saharaan, ja oli muuten turvoksissa. Silti loppu.
 
Noi voi idästä käsin metro + juna yhdistelmällä hoitaa. Oulunkylässä voi vaihtaa linjalle 550 joka hoitaa tuohon yhteyden Hämeenlinnanväylän suuntaan. . Pukinmäkeen menee linja 71 toki torilta sinne pääsee junallakin. Se voi olla vaikka miten suosittu, se jos virkahenkilö tasolla päätetään, se loppuu. Loppuhan tuo esim. 76N kuin *** saharaan, ja oli muuten turvoksissa. Silti loppu.

54:n lopettaminen olisi vähän niin kuin Pääradan junien katkaiseminen Tikkurilaan (ei liikennettä Pasila-Tikkurila). Senkin voisi perustella niin että jokaiselle asemalle menee jo tiheä vuorovälinen bussiyhteys joten nopeammalle junalle ei ole tarvetta. Samoin 54:n sijaan voi käyttää vaihtoehtoisia reittejä mutta nopein reitti kuitenkin poistuisi.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:30 ----------

Tässä vielä esimerkkimatka jonka saatan kulkea tänään ja joka on nopeampi 54:lla vaikka reitti kiertää enemmän.
 
Onko kyseessä teiden rakenteesta tai ahtaudesta johtuva esto, vai vain tarkotus rauhottaa aluetta raskaalta liikenteeltä? Nimittäin jos kyseessä on jälkimmäinen, niin asiahan hoituu "Ei koske HSL-linjaliikennettä" lisäkilvellä, kun pari bussilinjaa ei kokonaisuudessaan tuota hirveää liikennemäärää eikä häiriötä ja muutenkin ollaan siirtymässä hiljaisempaan sähkökalustoon.
Tästä oli tullut varikolle lappu missä kerrotaan läpiajon olevan ehdottomasti kielletty sillä se aiheuttaa ikävää tärinää lähitaloihin. Läpiajo siis tuskin tulee jatkossakaan olemaan sallittua.
 
54:n lopettaminen olisi vähän niin kuin Pääradan junien katkaiseminen Tikkurilaan (ei liikennettä Pasila-Tikkurila). Senkin voisi perustella niin että jokaiselle asemalle menee jo tiheä vuorovälinen bussiyhteys joten nopeammalle junalle ei ole tarvetta. Samoin 54:n sijaan voi käyttää vaihtoehtoisia reittejä mutta nopein reitti kuitenkin poistuisi.


Meinasin lähinnä juuri, että bussilla ei tarvitse kulkea suoraan, sen hoitaa (metro)juna vaikka tuolla mainitulla välillä. Bussit voivat kulkea vain asemille. Sitä varten on metro ja junat, sekä 500,510,550,560,570.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Meinasin lähinnä juuri, että bussilla ei tarvitse kulkea suoraan, sen hoitaa (metro)juna vaikka tuolla mainitulla välillä. Bussit voivat kulkea vain asemille. Sitä varten on metro ja junat, sekä 500,510,550,560,570.

Säteittäisen liikenteen kohdalla olen suurimmaksi osaksi samaa mieltä. Poikittaisliikenteessä kaikki apu on kuitenkin tervetullutta. Poikittaisliikenteessä ei nimittäin ole kunnolla nopeita linjoja paitsi 54 ja 553 Leppävaarasta Maunulan kohdille (500, 510, 554, 560, 561 jne. liikkuvat vain lyhyitä pätkiä moottoritietä pitkin). Lisäksi minkään näistä kapasiteetti tai luotettavuus ei ole lähelläkään raskaan raideliikenteen tasoa. Jos poikittaisliikenteessä olisi kunnollinen nopea vaihtoehto (sanotaan 30+ km/h keskinopeus) niin olisin kanssasi samaa mieltä mutta kun sellaista ei ole. Raidejokeri sentään tuo luotettavuutta liikenteeseen mutta senkään keskinopeus ei ole erityisen korkea verrattuna busseihin.
 
Linjastosuunnittelu (ainakin) Kehä I tason poikittaisliikenteestä on ilmeisesti lähdössä käyntiin vuoden sisällä, niin voi päätellä yhdestä HSL:n vastauksesta Tapiolan ja Leppävaaran linjastosuunnitelman kommentteihin koskien Mäkkylän ja Vallikallion yhteyksiä. Linjan 54 reittiin Pitäjänmäen päässä on mietitty muutosta Länsi-Helsingin raitiotiehen ja Valimon terminaaliin liittyvässä alustavassa bussilinjastotarkastelussa. Itse Länsi-Helsingissä ja Jokerista hieman sivussa asuvana pidän 54:n vahvistamista mm. viikonloppuliikenteellä toivottavana.
 
Noi voi idästä käsin metro + juna yhdistelmällä hoitaa. Oulunkylässä voi vaihtaa linjalle 550 joka hoitaa tuohon yhteyden Hämeenlinnanväylän suuntaan. . Pukinmäkeen menee linja 71 toki torilta sinne pääsee junallakin.

Matkat pääsee toki tekemään muutenkin, mutta se näkyy selvästi matka-ajoissa, että 54 on ainoa pitkä nopea länsi–itäsuuntainen yhteys. Esimerkiksi Kauppakeskus Kaari – Arena Center Myllypuro on 25 minuutin matka kun pääsee 54:n viimeisellä vuorolla, sen jälkeen 45 minuutin matka.
 
Takaisin
Ylös