On tuo liikennesuunnitelma sentään aika hyvä, kun KSV:n lähtökohta puoli vuotta sitten oli se, että ratikat kulkevat autokaistoilla koko matkan.
Pitäisin tätä välivaiheena sikäli, että rv-liikenne alkaa 2012 ja metroliikenne poistanee bussit lähes kokonaan ehkä kolme-neljä vuotta sen jälkeen. Siinä vaiheessa esim. Abrahaminkadun lyhyitä pysäkkikorokkeita voidaan jatkaa Hietalahdenkadulle asti, kun bussikaistoja ja kääntymistä Lapinrinteeseen ei enää tarvita. Bussien hassu koukkaus ratikkaraiteen "väärältä puolelta" on sekin siten vain tilapäinen haitta.
Samoin autoliikenne maalle päin voidaan tarvittaessa ohjata vaikka Lapinlahdenkadun ja Lapinrinteen kautta, jos se kovin haittaa ratikoita. En kuitenkaan usko, että niin käy, sillä ratikka on vain lyhyen aikaa autojen seassa Malminrinteen kiertoliittymän jälkeen. Ratikkahan tulee siihen "jokerivaloista" eli autoja ei pitäisi ihan heti ratikan edessä olla, ja tuon kohdan voisi olettaa vetävän aika hyvin, koska autokaista jakautuu kahtia ennen Lapinrinnettä ja ennen ekoja liikennevaloja.
Ratikka Ruoholahdenkadun eteläreunassa 2-suuntaisena omilla kaistoillaan tuntuisi minustakin paremmalta kuin tämä nykyinen ratkaisu, mutta silloin menetettäisiin parkkipaikkoja. Lisäksi ratikan ja talojen väliin jäisi aika kapea jalkakäytävä, ja kun huoltoliikenne joka tapauksessa pysäköisi sille, siitä aiheutuisi haittaa sekä jalankulkijoille että ratikoille. Toteutuvassa mallissa huoltoautot käyttävät p-paikkoja ja autokaistaa, ja sen kanssa voidaan hyvin elää.
Bonusta siitä, että täysin tarpeeton edellisen liikennesuunnitelman tilaavievä puurivi on poistettu puiston vierestä (siis siinähän ei nyt ole puita, eli oikeasti vehreyttä ei ole vähennetty) sekä siitä, että on uskallettu toteuttaa Ruoholahdenkadun itäpään jalkakäytävä pelkkänä pp-tienä. Jalankulkijat käyttävät joka tapauksessa eteläreunaa, koska vain sillä reunalla on rakennuksia, ja jos joku haluaa välttämättä kävellä pohjoisreunaa, niin hän voi kulkea puiston kautta.
Pysäkkiväli on lyhyt, vajaa 300 m (Kampintori, Abrahaminkatu, Eerikinkatu) mutta kun ollaan tiheästi rakennetulla keskusta-alueella niin olkoon.
Mikä mahtaa olla ratikan matka-aika rautatieasemalta Simonkatua ja uutta reittiä Jätkäsaareen?