Jätkäsaaren raitiotie

Kampin-Jätkäsaaren raitiotien liikennesuunnitelma hyväksyttiin kslk:ssa 2.4.09 ehdotuksen mukaan.
 
HS:n mielipidesivulla tänään Marja Paakki kirjoittaa roskaa Ruoholahdenkadun-Malminrinteen raitiotiestä.

Kuka muistaa, mikä Vepsäläisen sihteerin etunimi oli? Sukunimi ainakin oli Paakki.
 
Ruoholahdenkatu - Malminrinne linjaus menee kyllä läpi varsinaisesta sumpusta.

En olisi mitenkään yllättynyt, jos länsimetron valmistuttua linjaus siirtyisi linjalle Fredrikinkatu - Salomonkatu - Lapinrinne.
 
En olisi mitenkään yllättynyt, jos länsimetron valmistuttua linjaus siirtyisi linjalle Fredrikinkatu - Salomonkatu - Lapinrinne.

Länsimetron valmistumisen myötä tuon sumpun pitäisi helpottua ratkaisevasti, kun sieltä saadaan bussit pois.
 
Kaupunginhallitus käsittelee Jätkäsaaren ratikoiden perustamissuunnitelmaa 25.5.09. Asia menee valtuustoon 10.6.09. Linkki esityslistaan: http://www.hel2.fi/paatoksenteko/khs/kvstoA/12alku09.html

Hyvältä näyttää. Lausunnonantajat puoltavat ja töiden on määrä alkaa tänä vuonna (Länsilinkki ja Crusellinsilta). Linjan 8 pidennys on määrä ottaa käyttöön 2011-2012 ja yhteys terminaalille 2012.
 
Lueskellessani uusinta Raitiota, havahduin ratakuvauksen Itämerenkatu - Saukonpaasi alkukappaleeseen. "Vielä ei ole päätetty, jääkö Salmisaaren nykyinen kääntöpaikka varayhteydeksi, vai puretaanko Itämerenkadun länsipään rata ja kääntöpaikka".

Toivottavasti järki voittaisi, ja rata saisi jäädä. En voi käsittää tätä perisuomalaista ajattelua, että kaikki mikä ei ole juuri nyt käytössä / tarpeellista on välittömästi tuhottava / hävitettävä / hukattava. Ihan kuin se ylimääräinen kääntösilmukka siellä jotakuta häiritsisi.

Salmisaaren silmukalla tulee varmasti olemaan käyttöä myös tulevaisuudessa pelkästään jo poikkeustilanteissa. Lisäksi se on myös hyvä lähtöpaikka esim. suurtapahtuman lisälinjalle, tuleehan Itämerenkadulta yhteys Kamppiinkin, josta taas pääsee suoraan lähes minne tahansa.

Silmukan purkaminen olisi silkkaa hulluutta, valitettavsati hulluudesta ei ole täällä pulaa.
 
No, ei kai nyt kaikkea tarvita?

Vakavasti ottaen; olisi mukavaa kuulla (lukea) jotain kehityskelpoisia ideoita joskus, ei vaan sitä negatiivia... ;)
 
Kuten tuoreesta kokonaiskehittämissuunnitelmastakin näkee, varayhteydet ja kääntöpaikat ovat tarpeellisia ja niiden merkitys vain korostuu tulevaisuudessa, kun liikenne oletettavasti lisääntyy.

Salmisaaren kääntöpaikkaa voisi käyttää myöhässä olevien kasien kääntämiseen samoin kuin nyt käytetään Paavalia. Lisäksi sitä voisi käyttää linjan 9 poikkeusreittinä silloin, kun yhteys Jätkän satamaan on jostain syystä poikki.

Lisäksi Salmisaareen ajetaan melko runsaasti tilausliikennettä.

Toivonkin, että SLS jää paikoilleen. Lähinnä varmaan on kyse rahasta, Itämerenkadun "ylimääräiset" vaihteet kun maksavat helposti toistasataatuhatta euroa.
 
Kuten tuoreesta kokonaiskehittämissuunnitelmastakin näkee, varayhteydet ja kääntöpaikat ovat tarpeellisia ja niiden merkitys vain korostuu tulevaisuudessa, kun liikenne oletettavasti lisääntyy.

Salmisaaren kääntöpaikkaa voisi käyttää myöhässä olevien kasien kääntämiseen samoin kuin nyt käytetään Paavalia. Lisäksi sitä voisi käyttää linjan 9 poikkeusreittinä silloin, kun yhteys Jätkän satamaan on jostain syystä poikki.

Lisäksi Salmisaareen ajetaan melko runsaasti tilausliikennettä.

Toivonkin, että SLS jää paikoilleen. Lähinnä varmaan on kyse rahasta, Itämerenkadun "ylimääräiset" vaihteet kun maksavat helposti toistasataatuhatta euroa.

Ja ennenkaikkea Salmisaaren kääntöpaikan purkaminen olisi mielestäni turhan selvä signaali siitä, että Lauttasaaren ratikkaa ei rakenneta niin sanotusti "ikinä"...
 
Jos se jää vähälle käytölle, niin eikö sen voisi jotenkin maastottaa. Eli tekisi siihen pienen puistikon, vähän niin kuin Paavalinkirkolla. Ruoholahdessa ei viheralueita ole yhtään liikaa.
 
Ja ennenkaikkea Salmisaaren kääntöpaikan purkaminen olisi mielestäni turhan selvä signaali siitä, että Lauttasaaren ratikkaa ei rakenneta niin sanotusti "ikinä"...

Tämä on mielestäni huomionarvoisin kohta silmukan kohtalosta päätettäessä.

Nyt kun länsimetron rakentaminen tärähtää käyntiin, olisi syytä miettiä, halutaanko yksi keskustaan suorana säilyvä linja hoitaa raitiovaunuilla vai ei. Silmukan purkaminen olisi helppo perustelu jälkimmäiseen päätökseen.
 
Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun katusuunnitelmaluonnokset ovat nähtävillä rakennusviraston sivuilla: http://www.hel.fi/wps/portal/Rakenn...taan+malminrinteen+ja+ruoholahdenkadun+kautta

Raitiovaunukaista-alue on vain 5,6 m leveä (näin on myös esim. Mannerheimintiellä, suositus olisi 6,0 m), mikä sinänsä riittää juuri ja juuri, mutta minua huolettaa se, että viereiset autokaistat ovat paikoin vain 3,0 m leveitä (suositus 3,5 m) joten odotettavissa on, että autot ajavat liian lähellä raitiovaunukaistoja. Joka tapauksessa ratkaisu on parempi kuin KSV:n alkuperäinen esitys, jossa rv-kaistoja ei ollut lainkaan.

Mutta estääkö joku Ruoholahdenkadun rv-kaistojen toteuttamisen korotettuna? Se saisi autoilijat varomaan kaistoja paremmin.

HKR:n mukaan katujen muutostöiden yhteydessä uusitaan myös vesi-, viemäri- ja kaukolämpöputkia sekä sähkökaapeleita. Ruoholahdenkadulla putki- ja johtotyöt on jo pääosin tehty, mutta kadun länsipäässä sekä Malminrinteessä työt jatkuvat ensi kesään asti. Varsinaiset katu- ja kiskotyöt alkavat keväällä ja valmistuvat niin, että raitioliikenne Kampista Jätkäsaareen voidaan aloittaa vuonna 2012.
 
Malminrinteen ja Ruoholahdenkadun katusuunnitelmaluonnokset ovat nähtävillä rakennusviraston sivuilla: http://www.hel.fi/wps/portal/Rakenn...taan+malminrinteen+ja+ruoholahdenkadun+kautta
Ihmettelin tätä jo nähdessäni suunnitelman edellisen version, mutta ihmityksenaiheeni ei ole näköjään suunnitelmasta kadonnut: Miksi ihmeessä Malminrinteen/Lapinlahdenkadun liikenneympyrässä raitiotiekiskot kulkevat keskustan suuntaan mentäessä liikenneympyrässä vastakkaiseen suuntaan kuin muu liikenne (kts. http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/2...6_Malminrinne_katusuunnitelma.pdf?MOD=AJPERES)? Kuinka ihmeessä aiotaan varmistaa, että autoilijat todella väistävät "väärään suuntaan" ajavaa sporaa? Toki ymmärrän, että muunlainen järjestely olisi vaatinut sporakiskoille tiukempaa kaarresädettä, mutta kuinkä järkevää on tehdä liikenneympyrä, jossa todennäköisesti vaaditaan myös liikennevalot liikenneturvallisuuden varmistamiseksi?
 
Miksi ihmeessä Malminrinteen/Lapinlahdenkadun liikenneympyrässä raitiotiekiskot kulkevat keskustan suuntaan mentäessä liikenneympyrässä vastakkaiseen suuntaan kuin muu liikenne?

Onhan se hurjan näköinen. Minusta kuitenkin enemmän positiivisessa mielessä – nyt on kerrankin käynyt niin, että ratikka on priorisoitu autojen edelle. Ratikan kaarresäteestä ei ole tingitty, vaan autot saavat kiltisti odottaa ja ihmetellä vastaantulevaa ratikkaa. Paikallehan tulee samanlaiset kolmionmuotoiset varoitusvalot kuin vaikkapa Asemapäällikönkadun kiertoliittymässä on, joten kyllä autojen pitäisi osata pysähtyä ajoissa.
 
Takaisin
Ylös