Minä taas jään kaipaamaan Bulevardin yhteyttä ja toivoisin sen poisjättämiselle selkeät perustelut.
Ei suunnitteluyksikön virkamiehillä ole ollut tapana perustella ehdotuksiaan kuin pakon edessä. Vrt. esim Kampin linjasto: lautakuntaanhan tuotiin alun perin vain yksi ainoa vaihtoehto, eikä sitä mitenkään perusteltu, kunhan vaan sanottiin että näin pitää nyt tehdä. Saivat sitten kiltisti tutkia muita vaihtoehtoja ja perustella oikein urakalla, kun jlk ei niellytkään ihan mitä vaan. Tässä tarvittaisiin ajattelutavan ja työskentelykulttuurin muutosta – olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Sen sijaan en ole samaa mieltä siitä, että tuo Bulevardin-linja pitäisi säilyttää. Ensisijaista on taata Jätkän asukkaille nopeat keskustayhteydet, ja ne tulevat tässä hoidettua erinomaisesti. Näin tämän olisi alusta pitäen kuulunut mennä.
Bulevardin kautta liikennöinti on kuitenkin mahdollista, sillä radat toteutetaan jo ensi vaiheessa niin, että varayhteydet Bulsan suuntaan rakennetaan. Silloinhan mikään ei estä, jos rahaa on, että Jätkästa ajetaan vuoroja myös Bulevardin suuntaan. Eli mitään ei suljeta tällä uudella esityksellä kuitenkaan pois, ja se on hyvä asia.
Itse pidin huomattavasti enemmän vaihtoehdosta 2 (kesäkuussa linjattu).
Nyt ehdotetussa vaihtoehdossa on myös ongelmia jätkäsaaren tuleville asukkaille. Jos kuvitellaan, että linja B liikennöisi jopa 8krt tunnissa ja jaettaisiin 50-50, niin Välimerenkadulta menisi 4 yhteyttä tunnissa. Se on riittämätön määrä ja ei vastaa sitä tasoa, joka pitäisi olla. vasta jos B linja liikennöi 12 krt tunnissa ja jaoksi oletetaan 50-50, saadaan minimitaso. Tosin 10min on jo kohtuuton odotteluaika, nopeajalkainen kävelee jo aika pätkän.
Tuo haaroitus on tietysti mahdollista vain, jos vuoroväli on riittävän tiheä, esim. 5 min ja haaroilla 10 min. Tässä vaiheessa en kuitenkaan liikaa murehtisi tuota asiaa. Jätkän ratikat tulevat keräämään niin paljon matkustajia, että vuorovälistä tulee ihan pakostakin tiheä.
Kiinnittäisin nyt enemmän huomiota siihen, että vuonna 2012 meillä on käytössä linjan 8 jatke ja sataman linja B (linjan 9 jatke). Mitä sen jälkeen tapahtuu, siitä en murehtisi vielä liikaa.
Välimerenkadun rakentaminen viivästyy ilmeisesti usealla vuodella suunnitellusta, ja jos katu ja rata saadaan esim. vasta vuonna 2015 tai peräti sen jälkeen, kuten esityslista ennustaa, niin siinä vaiheessa rataverkko on niin erilainen kuin tänä päivänä, että ei ole mitenkään perusteltua ruveta nyt puhumaan yksittäisestä Välimerenkadun linjasta, vaan hommaa pitää katsoa kokonaisuutena siinä tilanteessa, joka meillä vuonna 2015 on. Ehkä Välimerenkadulta ajetaankin Kalasatamaan uudella vuonna 2015 avattavalla linjalla. Tai jotain vastaavaa.
Munkkisaaren liikenteessä tulisi myös ottaa huomioon mahdollisuudet parantaa linjan 1A liikennöintiä.
Siinä tapauksessa 1A:n pitää kyllä kulkea ydinkeskustan kautta.
Munkkisaareen ja Hernesaareen (sinne asti kai se ratikka kuitenkin ulottuu vaikka esityslistassa puhutaan vain Munkkisaaresta) voi mennä kolmea kautta: Bulevardi-Telakkakatu, Freda-Tehtaankatu tai Korkeavuorenkatu-Tehtaankatu/Merikatu. Pitäisin perusteltuna, että KSV ja HKL tutkivat kaikkien hyödyt ja haitat siinä vaiheessa, kun rv-liikenteen suunnittelu sinne tulee ajankohtaiseksi. Eiköhän näin tapahdukin.