Jätkäsaaren raitiotie

Ai se on nastatunnistajalla.

A vot, jos se Livan kautta toimisi, niin voisi toimintahäiriöiden määrän korottaa useampaan potenssiin! :) "Hupsankeikkaa, vaunu meni jo ja nyt vasta/vihta punaiset valot alkoivat vilkkumaan!"

Tuollaista vikaa on myös Kyllikinportissa. 7B:n vaunulle syttyvät valot liian aikaisin, jos ajaa tuolla heittoisella radanpätkällä kohtuullista neljänkympin vauhtia niin punaiset palavat varmaan viitisen sekuntia turhaan. Jotkut sitten aika rohkeasti vetävät päin punaisia, ja jos sieltä tuleekin matalavaunu kuuttakymppiä niin...

Toisessa suunnassa taas 7A ehtii pysäkiltä risteykseen kun valot ovat vasta syttyneet keltaiselle.

Eiväthän nuo viiveet sinänsä mitään pahoja ole verrattuna tavallisiin liikennevaloihin joissa seistään lähtökohtaisesti aina turhaan, mutta kun ne voisi tehdä paremmin, niin miksei tehdä...
 
Mitäs mieltä foorumilaiset ovat Jätkän tulevista linjoista?
Raitio- lehdessä esiteltiin useita suunnitelmitaehdotuksia. Selviä ja vähemman selviä. Kaikissa suunnitelmissa ihmetyttää se, että Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteykseen ei haluta rakentaa kiskoja. Toisin sanoen missään vaihtoehdossa ei harkita suoraa yhteyttä Länsisatamasta Töölön suuntaan. Laivasta voi parhaimmillaan tulla lähes 3000 matkustajaa ja miksi heidät pitäisi välttämättä kierrättää keskustan tai Itämerenkadun kautta ?

Mielestäni pitäsi ainakin perustaa suurten laivoihin tuloaikoihin perustuva linja , joka veisi matkustajat suoreen Länsisatamasta Mechelininkadulle ja edelleen Runeberginkadulle ja lopuksi Töölöntorille, Oopperatalolle tai Töölön varikon tuntumaan. Tai miksei Paavalin kirkolle saakka.

Tämä yhteys palvelisi erityisesti Vantaalle ja Länsi-Helsinkiiin saapuvia .


Martti Salomaa

---------- Viesti lisätty kello 22:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:36 ----------

Ihmetyttää se että miksi ei suunnitella suoraa linjaa Länsisatamasta Töölöntorille. Tämä palvelisi erityisesti Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle matkustavia. Linjahan voisi kulkea pelkästään silloin kun 3000 hengen matkustaja-alus purkaa. Esim siis Baltic Brinses -laivan saavuttua.



---------- Viesti lisätty kello 22:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:42 ----------

Terminaaliliikenteessä, jonka koodaaminen saattakin olla yksi lähitulevaisuuden mielenkiintoisimmista kysymyksistä Helsinginniemellä, voisi ehkä tulla kyseeseen myös Rautatiekatujen välisessä kuilussa kulkeva rata. Voisiko tässä olla paikka pikaraitiotielle tai lähijunalinjalle Länsiterminaalista asemalle tai Pasilaan?
Näin olisi pitänyt tehdä. Kuvitelkaa matkailuvalttia : museojuna (esim lättähattu ) veisi laivasta saapuvat matkustajat Pasilan tai miksei vaikkapa Tikkurilan asemalle.

---------- Viesti lisätty kello 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:46 ----------



Kehityskelpoinen ei-negatiivinen idea: säilytetään Itämerenkadun pään kääntöpaikka.

Kelpaako?
En usko että kukaan järjissään oleva ede s ehdottaa purkamista. Matkustan usein Lauttasaarentietä kulkevilla T-busseilla ja olen riittävän monta kertaa nähnyt mikä määrä matkustajia vaihtaa päättärin pysäkiltä lähdössä olevaan kasiin.

Martti Salomaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihmetyttää se että miksi ei suunnitella suoraa linjaa Länsisatamasta Töölöntorille. Tämä palvelisi erityisesti Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle matkustavia. Linjahan voisi kulkea pelkästään silloin kun 3000 hengen matkustaja-alus purkaa. Esim siis Baltic Brinses -laivan saavuttua.

Toisaalta kannattaa muistaa sekin, että jokainen tuolta liikennöivä alus (Nordlandia, Star, Supestar, Baltic Princess) vetää sisäänsä vähintään 2000 matkustajaa. Ja kun lähtöjä on arkipäivänä seitsemän kappaletta, niin kyllä tuolla olisi ihan kokopäivä linjalle tarvetta joka tapauksessa. Minusta siis ihan molempiin suuntiin.

Nykymuodossaan Länsisatama on oikeasti vihonviimeinen pussinperä. Eilenkin jouduin jonottamaan taksia noin puoli tuntia, kun pirssejä ei vaan tullut paikalle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ajoin itse taksia muutama vuosi sitten ja jos data hälytti tiedon asiakkaista Länsiterminaalissa, niin auto sinne menee, jos sujuvasti pääsee ajamaan. Jos tie on tukossa, niin kyydin saa tyhjä auto helposti Seasiden tolpalta.

Mutta tämän Länsiterminaalin ihan ensimmäin parannus olisi se että 15 A..sa olis mahdollisimman tilavakorinen bussi. Joskus näkee että kuljettaja käyttää tervettä maalaisjärkeä ja avaa pysäkillä kaikki bussin ovet, jotta pakkautuminen autoon matkalaukkujen ja kaljalaatikkojen kanssa olisi mahdollisimman kätevää.

Matkustajan omatoiminen keino, jota itse käytän helposti käytän on se , että ei mennä kahteen ensimmäiseen autoon laivan saapumisen jälkeen vaan kolmanteen tai neljänteen. Tässä vaiheessa bussi ei enää edes tule täyteen.
Martti S
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin kauan kun HKL:n toivoma "ihannelinja" 15A kulkee, olisi sille nopeasti tehtävä jotain. Raitiotie Länsisatamaan helpottaa tilannetta, mutta niin kauan kun sitä ei ole, olisi 15:a ja varsinkin 15A:n kapasiteetti oltava mahdollisimman suuri. Helpotusta tilanteeseen saisi vaikka heti, kun hankkisi TKL:n poistamia OmniCity-niveliä. Tuolla linjalla, jos jollain, myös seisomapaikat ovat arvokkaita. Ainiin, Suomessahan ei voinut käyttää nivelä...
 
Ainiin, Suomessahan ei voinut käyttää niveliä...
Ei vaan nivelien soveltuvuus YTV-/HSL-alueen liikenteeseen täytyy tutkia. Eihän meistä enää kukaan muista, millaisia kuljettimia esim. HKL/HelB 9101-9110 - saatikka sitten 9601 & 9602 olivat.;)

Itsekin toivoisin, että Länsiterminaaliin pääsisi mahdollisimman pikaisesti raitiovaunulla. Teräspyörät tarjoavat kuitenkin huomattavasti tasaisempaa kyytiä kuin kumipyörät. Lautoilla matkustavilla ihmisillä on usein paljon kantamuksia mukanaan, joten tasainen kyyti edesauttaisi matkustajien pystyssä pysymistä.
 
Ei vaan nivelien soveltuvuus YTV-/HSL-alueen liikenteeseen täytyy tutkia. Eihän meistä enää kukaan muista, millaisia kuljettimia esim. HKL/HelB 9101-9110 - saatikka sitten 9601 & 9602 olivat.;)

Itsekin toivoisin, että Länsiterminaaliin pääsisi mahdollisimman pikaisesti raitiovaunulla. Teräspyörät tarjoavat kuitenkin huomattavasti tasaisempaa kyytiä kuin kumipyörät. Lautoilla matkustavilla ihmisillä on usein paljon kantamuksia mukanaan, joten tasainen kyyti edesauttaisi matkustajien pystyssä pysymistä.
Kummastipa Skattan terminaalista tuleva väki horjuu ratikassa tiukoissa kaarteissa varsinkin Wauriotramissa...
Niin, kummasti sujuvammin Länsiterminaalin linja 15 hoitui aikanaan HKL:n mahuri-nivelillä, varsinkin vuosien 85-88-malleilla, joissa oli leveä etukäytävä. Mukavasti kantamukset mahtuivat kyytiin istumapaikkatilaa varastamatta. Nykyinen liikenteenhoito ahtailla teliautoilla on säälittävää!
 
Viestissä mainitaan uudet vaihteet Itämerenkadun mechelininkadun risteykseen niin olisiko mahdollista rakentaa raide yhteys Ruoholahden rannasta-Itämerenkadun risteykseen asti valmiiksi. Samalla linjan 6 reittiä voisi jatkaa salmisaareen reitti keskustasta Salmisaareen olisi ...-Bulevardi-Hietalahdenkatu-Kalevankatu-Ruoholahdenranta-Itämerenkatu ja toiseen suuntaan Itämerenkatu-Ruoholahdenranta-Hietalahdenranta-Bulevardi-...
Ymärtääksen Salmisaaren kääntöpaikalla oleva sivuraide mahdollistaa kahdenkin linjan liikennöinnin sieltä, Salmisaari voisi olla myös linja 6 päätepysäkki siihenasti kunnes raiteet ulottuvat Jätkäsaareen.
Jos ajatellaan ihan radikaalisti niin olisiko mahdollista että linjat 6 ja 8 muutettaisiin kiertolinjoiksi:
Linja 6 Kulkisi reittiä Arabia-Sörnäinen-Töölö-Salmisaari-Erottaja-RT-Sörnäinen-Arabia
Linja 8 Kulkisi reittiä Arabia-Sörnäinen-RT-Erottaja-Salmisaari-Töölö-Sörnäinen-Arabia

Tulevaisuudessa kyseinen raideyhteys voisi olla hyödyllinen myös poikkeusliikienteessä, varsinkin jos siinä olisi raide yhteys Hietalahden suunasta pohjoiseen päin Mechelinin kadulle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viestissä mainitaan uudet vaihteet Itämerenkadun-Mechelininkadun risteykseen, niin olisiko mahdollista rakentaa raideyhteys Ruoholahdenrannasta Itämerenkadun risteykseen asti valmiiksi?

Kuvaamasi kaltaista ratayhteyttä ei ole tulossa. Ruoholahdenkadulta tulee vaihdeyhteys Itämerenkadulle (mahdollistaa siis ajamisen Salmisaaresta Kamppiin), ja kuvien vaihteet arvatenkin tulevat siihen.

Kalevankadulta ei pysty kääntymään Ruoholahdenrantaan pohjoiseen. Kaarteesta tulisi liian jyrkkä. Onnistuakseen sen pitäisi koukata reippaasti vastaantulijoiden kaistalta, ja voi olla, että Kalevankadun jyrkähkö mäki aiheuttaisi siltikin ongelmia.

Jos Salmisaaresta tai Saukonpaadesta tarvitaan suora ratikkayhteys keskustaan, niin se voisi siinä tapauksessa kulkea Ruoholahdenkadun kautta. Tosin tavoite lienee, että tuolla välillä käytetään metroa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ruoholahdenkadulta tulee vaihdeyhteys Itämerenkadulle (mahdollistaa siis ajamisen Salmisaaresta Kamppiin), ja kuvien vaihteet arvatenkin tulevat siihen.

Niin lähinnä tuo yhteys kai voisi toimia kasin varareittinä, jos Mechelininkadulla on jokin tukos. Paitsi että vaihteet Malminrinteestä Fredalle puuttuvat. No, Jätkänsaareen menevä nimetön linja voi tuon avulla kiertää Ruoholahden kautta, jos Jätkänsaaren johtavat kiskot ovat tukossa.
 
Kutosen ja Kasin yhdistäminen ei käynnyt HKL:lle, syy muistaakseni liian pitkän linjan pitäminen aikataulussa.
 
Minua huolestuttaa eniten jätkäsaaren kohdalla liikenteen puuroutuminen joka sitten vaikuttaa myös joukkoliikenteen sujuvuuteen.

Satama lakkasi toimimasta jätkässä, mutta silti Via Baltica jatkuu suomen puolella nimenomaan Jätkäsaaren kautta. Varmaan 70% rekkaliikenteestä tapahtuu Tallinnan matkustajalaivojen välityksellä, monta vuoroa läpi vuorokauden. Vuosaaren kautta kulkee ainoastaan vaaralliset rahdit.

Ei kai näin ollut tarkoitus.
 
Eivätkö ratikat saa Jätkässä risteysten ulkopuolella omia kaistojaan? Muun liikenteen puuroutuminen aiheuttaa harmia vasta kun lakia rikotaan tukkimalla risteyksiä.
 
kun lakia rikotaan tukkimalla risteyksiä.
Olen nykyisin erittäin pessimistinen minkään tällaisen suhteen. Vaikka lakia rikotaan, niin kukaan ei siihen puutu tai se on jopa kaupungin tapa nykyään.

Omalla kohdallani olen kohdannut tämän ilmiön tänä talvena esimerkiksi niiden (runsaan lumen takia) väärin pysäköityjen ajoneuvojen kohdalla, jotka vaikeuttavat työtäni ja estävät joukkoliikenteen sujumista. Enää ei puhuta vuorojen täsmällisyydestä tai luotettavuudesta, vaan siitä, että jokin linja ylipäätään kulkee. Viranomaiset tai muutkaan tahot eivät näihin enää reagoi mitenkään. Olemme täysin oman onnemme varassa.

Pari esimerkkiä tästä:
Tällä viikolla odottelin noin 15 minuuttia pakettiauton kuljettajaa Munkkivuoren ostarilla, koska hän oli pysäköinyt autonsa vinottain jalkakäytävää kohti, jolloin sitä ei päässyt ohittamaan, koska toisella puolellakin oli liian pitkäksi jätetty pakettiauto. Perässäni seisoi pitkä autoletka, jossa oli mm. ajamani bussilinjan h58 seuraava vuoro. Ko. linjan päätepysäkillä odotteli kymmeniä asiakkaita.

Viime viikolla raitiolinjan h9 vaunu oli jäänyt jumiin Aleksis Kivenkadun ja Flemarin kulmaan ja ilmeisesti jälleen liian leveästi pysäköidyn auton taakse. Sen perässä odotteli henkilöautojen lisäksi ainakin neljä bussilinjojen h58 ja h58B vuoroa (mukaanlukien minä). Aikaa kului jotakuinkin noin 15 minuuttia ennenkuin pääsimme jatkamaan matkaa, jonka jälkeen vuorot olivat luonnollisesti sekaisin.

Vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, eikä lain sormen heristäminen auta nykypäivänä enää mitään, kun ei ole enää instanssia, johon turvautuisi tuollaisessa tilanteessa.

Jos halutaan luotettavaa ja sujuvaa joukkoliikennettä, niin mielestäni on parempi luoda siitä sellainen, että se on mahdollisimman vähän tekemisissä muun liikenteen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tunnettuahan on että poliisi ei puutu muuhun kuin ylinopeuteen ja rattijuopumuksiin. Muuten saa tehdä mitä huvittaa.
 
Takaisin
Ylös