Jätkäsaaren raitiotie

Satuin kulkemaan tänään Hietalahdenrannassa siinä missä jätkään vievät kiskot menevät tuon Mechelininkadun jatkeen yli.
Kiskot näyttivät kulkevan kadun yli tuplakiskona, siten että "kutosen" ja "ysin" kiskot kulkivat lomittain monta kymmentä metriä
Tuollainen on suomenkieliseltä nimeltään eteenvedetty kielisovitus.
Tämä on Suomessa ensimmäinen (siis raitiotiellä)! Tarkoituksena on, että kielisovitus ei kärsisi muun liikenteen tuomasta roskasta. Lisäksi ratikan kuljettaja voi helpommin keskittyä risteysajoon, kun vaihteen suunta on valittu jo paljon aiemmin.
OK:nkin kannattaisi ehkä seurata SRS:n uutissivua. Tästä on ollut siellä tietoa :smile:.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen on suomenkieliseltä nimeltään eteenvedetty kielisovitus.
Tämä on Suomessa ensimmäinen (siis raitiotiellä)! Tarkoituksena on, että kielisovitus ei kärsisi muun liikenteen tuomasta roskasta. Lisäksi ratikan kuljettaja voi helpommin keskittyä risteysajoon, kun vaihteen suunta on valittu jo paljon aiemmin.
OK:nkin kannattaisi ehkä seurata SRS:n uutissivua. Tästä on ollut siellä tietoa :smile:.

Maininnat ja kuvat näistä vaihteista on tosiaankin SRS:n uutisissa olleet, mutta ainakaan minä en ole siellä vielä huomannut kerrotun syytä. Kiva että sekin nyt selvisi! :)
 
Vaikka luminen vaippa peittääkin vielä maan, on Jätkäsaaren raitioteissä taas menty hitunen eteenpäin.

Yleisten töiden lautakunta hyväksyi vihdoin 23.11.2010 kokouksessaan Ruoholahdenkadun katusuunnitelman. Käsittely olikin aika pitkällinen, sillä asia jäi pöydälle 20.4 ja 27.4. Eteenpäin kuitenkin taas mennään.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-11-23_Ytlk_39_El/0B976BB0-F9EE-4E40-A1C3-545E917C26DF/Ruoholahdenkatu,_katusuunnitelman_hyvaksyminen,_Ka.html

Ruoholahdenkadun raidetyöhön on varattu miljoona HKR:n budjetissa ensi vuodelle. (Ctrl ja F, hakusanaksi Ruoholahdenkatu). Mielenkiintoista on, että työ on merkitty alkavaksi jo maaliskuussa ja kestävän marraskuulle.

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-12-14_Ytlk_42_El_L02/B2245454-D551-40BD-8997-53F3DEAB7DF9/Katuinvestointiohjelma_2011.pdf
 
Lieneekö tuo Ruoholahdenkadun suunnitelma edelleen sama roska, mikä on tuoreessa Raitio-lehdessä esitelty. Eli taas on yritetty ahtaa pieneen tilaan kaikki mahdollinen ja seuraus tulee varmasti olemaan, että mikään ei toimi! Jo kesäkelillä leveät kuorma- ja linja-autot tulevat haittaamaan ratikoiden kulkua ja talvella ajeltaneen sikin sokin täit tervassa möllistäen ratikat ja autot samassa jonossa lumikasojen, joille ei ole jätetty tilaa, kaventaessa katua entisestään. Ja tämä siksi, että sitä rumaa kivimuuria, jonka "historiallisen arvon" tuntenee oikeasti vain pari kaupunginmuseon muumiota, ei saa purkaa tai edes siirtää...
 
Kivimuuri on kyllä kaunis, mutta kompromissina sitä olisi voinut metrin pari siirtää. Ahdasta tulee, mutta otetaan myönteinen asenne: suurin osa reitistä on omilla kiskoillaan.

Suunnitelmapiirustus 1:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-11-23_Ytlk_39_El/72FCD4CB-DF33-4367-96B0-5DEC8355BD58/29625_1_Ruoholahdenkatu.pdf

Suunnitelmapiirustus 2:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-11-23_Ytlk_39_El/A2CA801C-3DA8-47A5-952B-09FC10B996C3/29625_2_Ruoholahdenkatu.pdf

Suunnitelmaselostus:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2010/HKR_2010-11-23_Ytlk_39_El/9ACFA135-5ACB-4617-8619-3655310B275E/29625_ruoholahdenkatu_selostus_uusi.doc

Tulin pohtineeksi vielä seuraavaa: Viimeiset 15A:n lähdöt Länsiterminaalista ovat lähempänä klo 24, viimeinen 0.08. Onkohan ysin aikatauluja tarkoitus rukata sellaisiksi, että ne sopivat laivojen tule- ja lähtöaikoihin?
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ysin liikennöintiaikoihin tulee, niin en tiedä, mutta arvaan, että viimeiset ysit ajoitetaan lähtemään Länsiterminaalista sopivasti vikan laivan saapumisen jälkeen. Vikat vuorot varmaan ajaa suoraan halliin, mutta keskustaanhan niillä pääsee joka tapauksessa.

Lieneekö tuo Ruoholahdenkadun suunnitelma edelleen sama roska, mikä on tuoreessa Raitio-lehdessä esitelty.

On se.
 
Mitä ysin liikennöintiaikoihin tulee, niin en tiedä, mutta arvaan, että viimeiset ysit ajoitetaan lähtemään Länsiterminaalista sopivasti vikan laivan saapumisen jälkeen. Vikat vuorot varmaan ajaa suoraan halliin, mutta keskustaanhan niillä pääsee joka tapauksessa.

Viimeinen Tallinnan laiva lähtee talvella 21.30 ja kesäaikaan 22.00.
Aamulla ekat lähtevät klo. 8.00, joten vaunut hallista ulos n. 6.30
 
Viimeinen Tallinnan laiva lähtee talvella 21.30 ja kesäaikaan 22.00.
Aamulla ekat lähtevät klo. 8.00, joten vaunut hallista ulos n. 6.30

Pieni tarkennus TallinkSiljan aikataulusta. Aamun 1. lähtö ma-pe klo 7.30, la 8.30 ja su 10.30. Illan viimeinen lähtö 21.30 ja viimeinen saapuminen kello 23.00 joka päivä.

Joten aamuliikennöinnin on kuitenkin alettava jo kuuden pintaan kuten 15A aloittaa 6.07.
 
Sain tänään tietää, että Kampin kautta tulevan ratikan jatko toteutuu vasta 2015-17. Eli kiskot ovat vuosikausia tyhjän panttina ja salaa on päätetty lykätä hanketta.

Suora lainaus hel.fi-päätteisestä sähköpostiosoitteesta saamaani viestiin:


Näillä näkymin linja 8 aloittaa liikennöinnin Jätkäsaaren puolelle vuoden 2012 alussa ja Kampista tuleva linja 2015-2017
 
Sain tänään tietää, että Kampin kautta tulevan ratikan jatko toteutuu vasta 2015-17. Eli kiskot ovat vuosikausia tyhjän panttina ja salaa on päätetty lykätä hanketta.

Suora lainaus hel.fi-päätteisestä sähköpostiosoitteesta saamaani viestiin:
Välimerenkadun kiskojen aikataulu on kai suurin piirtein tuo, että menisiköhän tässä nyt kuitenkin liikennöinti sinne ja liikennöinti terminaalin Tyynenmerenkatua.
 
Sain tänään tietää, että Kampin kautta tulevan ratikan jatko toteutuu vasta 2015-17. Eli kiskot ovat vuosikausia tyhjän panttina ja salaa on päätetty lykätä hanketta.

Ettei tuo 2015-17 tarkoittaisi Jätkäsaaren sisäosiin kulkevaa linjaa. Länsiterminaalin linja kai sentään alkaa vuoden-parin kuluttua.
 
Terminaaliratikkaahan on pidetty stadin ykköstavoitteena.
Ainoa mikä sitä voisi viivästyttää on rakennustyömaat radan vierellä,
niinkuin kävi aikoinaan Arabiassa.
 
Työmaita ei ole vierellä, sillä Huutokonttori on valmis ja tilaa on pohojalaasittain sanottuna niin leviästi, että kyllä siihen kiskot mahtuvat. Luulen, että autopuolue/raideliikennevihaajat ovat päässeet kylvämään oman myrkkynsä tähän soppaan. Ysiratikka taitaa olla menetetty tapaus, niin Ilmalan kuin Jätkänkin osalta, jossei ikuisesti, niin ainakin seuraaviksi vuosiksi.
 
Takaisin
Ylös