Jätkäsaaren raitiotie

Tietäneekö kukaan, mahtaako ysin ensimmäinen vuoro Länsisatamasta tulla paikalle hallivuorona vai linjavuorona? Jos se tulee hallista, voineeko kyytiin nousta jostain?
 
Tietäneekö kukaan, mahtaako ysin ensimmäinen vuoro Länsisatamasta tulla paikalle hallivuorona vai linjavuorona? Jos se tulee hallista, voineeko kyytiin nousta jostain?

Aamun kolme ensimmäistä vuoroa Länsisatamaan lähtevät Helsinginkadun pysäkiltä klo. 5.36, 5.48 ja 6.00, nämä on merkitty aikatauluun b-tunnuksella, Vaunut tulevat varmaankin Koskelan hallista reittiä Hämeentie- Helsinginkatu-oma reitti. Sitä en tiedä ottaako vaunut matkustajia kyytiin ennen Helsinginkadun pysäkkiä?
 
Aamun kolme ensimmäistä vuoroa Länsisatamaan lähtevät Helsinginkadun pysäkiltä klo. 5.36, 5.48 ja 6.00, nämä on merkitty aikatauluun b-tunnuksella, Vaunut tulevat varmaankin Koskelan hallista reittiä Hämeentie- Helsinginkatu-oma reitti. Sitä en tiedä ottaako vaunut matkustajia kyytiin ennen Helsinginkadun pysäkkiä?

Ainakin keskustasta noilla luulisi Länsisatamaan pääsevän. Onko ensimmäinen noista siis ensimmäinen vuoro, joka lähtee (kaupalliseen) liikenteeseen Länsisatamasta?
 
Olisi kyllä ihan suotavaa esitellä medialle Helsinkiläisen liikennekulttuurin helmiä...

No tänään esiteltiin, kun vaunulla 89 suoritettiin aamupäivästä lehdistöajelu ysin uutta reittiosuutta pitkin. Malminrinteessä oli tällä erää kaksi autoa pysäköity kiskoille, mutta omistajat löytyivät onneksi melko nopeasti lähistöltä. Myöhemmin Ruoholahdenrannassa seistiin pitkään työmaarekan takana, mutta tämä este taisi sentään liittyä raitioradan sähkökaappien asennukseen. Liikennevalot on nyt kytketty toimintaan Ruoholahdenkadulla ja ajo oli yhtä valoissa seisomista. Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun risteys on juuri niin ahdas kuin etukäteen on pelätty. Vaunun seistessä valoissa joutuivat vastaan tulleet bussiin etenemään kävelyvauhtia mahtuakseen ohi ilman kolhuja. Positiivisena puolena voidaan mainita palokuntavalot, jotka näyttivät toimivan ajolankatunnistimilla jo nyt. Malminrinteen molemmissa liikenneympyröissä autoilijat jopa näyttivät noudattavan niitä - kenties uutuudenviehätyksestä.

Jätkäsaaren puolella näyttää monin paikoin varsin keskeneräiseltä, joten viimeistelytöitä riittänee vielä pitkään liikenteen alkamisen jälkeen. Länsiterminaalilla turistit olivat löytäneet ratikkapysäkin lippuautomaatin jo nyt, paikoin jonossa oli toistakymmentä lipun ostajaa, vaikka pysäkillä seissyt vaunu ei matkustajia vielä ottanutkaan. Pysäkkikilpien asennus linjatunnuksineen oli sekin tänään jo vauhdissa uudisradan pysäkeillä.
 
Ihan pikkuasiana huomasin, että jostain syystä Ruoholahdenkadun pysäkin nimi on Ruoholahden villat. Mikähän tämän idea on, kun kohdalla on kuitenkin iät ajat ollut bussipysäkki nimeltään Ruoholahdenkatu?
 
Ihan pikkuasiana huomasin, että jostain syystä Ruoholahdenkadun pysäkin nimi on Ruoholahden villat. Mikähän tämän idea on, kun kohdalla on kuitenkin iät ajat ollut bussipysäkki nimeltään Ruoholahdenkatu?

Tällä on haettu jotain historiallista yhteyttä reitin varrella oleviin kohteisiin, samanlaisia kummallisuuksia ovat mielestäni huutokonttori ja bunkkeri. Suurin osa matkustajista ei kuitenkaan tiedä mitä nuo pysäkkien nimet tarkoittavat, joten parempi olisi antaa niille selkeät kadunnimet.
 
Suurin osa matkustajista ei kuitenkaan tiedä mitä nuo pysäkkien nimet tarkoittavat, joten parempi olisi antaa niille selkeät kadunnimet.
Kyllähän sentään monet kaupunkilaiset tietävät Ruoholahden villat eli Sadan markan villat, jotka valmistuivat 1881 - 1883. Alkujaan 20 villasta on jäljellä 13.
Valmistuessaan Ruoholahden sadan markan villat edustivat edistyksellistä ja viihtyisää asumista.
Onhan se, että kyseisen pysäkin ja niiden toistenkin mainittujen nimet tulevat esille pysäkkien nimissä, tavallaan kaupunkihistorian esille tuomista.
Mieluummin tällaisia nimiä, kuin vaikka ravintola "Savotta" paraatipaikalla Senaatintorilla. Tuolla nimellä ei kaupunkihistorian kanssa ole mitään tekemistä.
 
Reitti- ja linjaopas tuntevat jo uuden ysin. Alkukankeutta on silti: linjaopas kertoo linjan nimeksi 13.8.2012 alkaen Kolmikulma - Itä-Pasila vaikka antaakin sitten oikean karttakuvan ja pysäkkiluettelon.

Ihan pikkuasiana huomasin, että jostain syystä Ruoholahdenkadun pysäkin nimi on Ruoholahden villat. Mikähän tämän idea on, kun kohdalla on kuitenkin iät ajat ollut bussipysäkki nimeltään Ruoholahdenkatu?

Osa noista nimistä on vähän hassuja, en minäkään olisi nimennyt pysäkkiä Ruoholahden villoiksi. HSL pyysi nimistä lausunnot KSV:n nimistötoimikunnalta ja muistaakseni juuri tämä pysäkki oli yksi niistä, jonka toimikunta halusi muuttaa. Sehän on tottunut nimeämään lähinnä katuja, puistoja ja aukioita ja niiden kohdalla tehdään usein niin, että annetaan nimi jonkun historiallisen kerrostuman mukaan. Pysäkin kanssa on kuitenkin vähän eri juttu – mä olisin nimennyt tämän Ruoholahdenkaduksi toisaalta dösärin vuoksi ja toisaalta siksi, että ko. kadulla on vain yksi pysäkkipari, jolloin ei tule samantyyppisiä loogisuusongelmia kuin esim. Helsinginkatu- tai Itämerenkatu-pysäkkien kanssa.

No tänään esiteltiin, kun vaunulla 89 suoritettiin aamupäivästä lehdistöajelu ysin uutta reittiosuutta pitkin. Malminrinteessä oli tällä erää kaksi autoa pysäköity kiskoille, mutta omistajat löytyivät onneksi melko nopeasti lähistöltä. Myöhemmin Ruoholahdenrannassa seistiin pitkään työmaarekan takana, mutta tämä este taisi sentään liittyä raitioradan sähkökaappien asennukseen. Liikennevalot on nyt kytketty toimintaan Ruoholahdenkadulla ja ajo oli yhtä valoissa seisomista. Ruoholahdenkadun ja Hietalahdenkadun risteys on juuri niin ahdas kuin etukäteen on pelätty. Vaunun seistessä valoissa joutuivat vastaan tulleet bussiin etenemään kävelyvauhtia mahtuakseen ohi ilman kolhuja. Positiivisena puolena voidaan mainita palokuntavalot, jotka näyttivät toimivan ajolankatunnistimilla jo nyt. Malminrinteen molemmissa liikenneympyröissä autoilijat jopa näyttivät noudattavan niitä - kenties uutuudenviehätyksestä.

Sittenhän SRS:n ajelu alkuillasta meni yllättävän jouhevasti – vain pari työmaa-autoa jouduttiin siirrättämään. Työmiehet olivat kuitenkin autojensa välittömässä läheisyydessä, joten aiheutuneet viiveet olivat pieniä. Suurimmat hankaluudet aiheutuivat sataman liikenteenohjaajasta, joka tomerasti näytti ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä meille, tiedä sitten, miten tämä rouva ajatteli meidän sitä noudattavan. Peruuttamalla koko matka päättäriltä Kamppiinko? ;) No, ko. merkkihän ei raitiovaunuja muutenkaan koske ja hymyllä selvittiin tästäkin hyvin.

Malminrinteen autot kyllä hämmästyttävät. Mahtaakohan pysäköinti jatkua ensi viikollakin?
 
Vielä kun HKL laittaisi Ma-aamuna ysin uuden reitin kunniaksi ensimmäiselle vuorolle peruskorjatun laihialaisen numero 9, voisi sitä vaikka aamupäivän linjalla käyttää kaupunkilaisten iloksi:)
 
Suurimmat hankaluudet aiheutuivat sataman liikenteenohjaajasta, joka tomerasti näytti ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä meille, tiedä sitten, miten tämä rouva ajatteli meidän sitä noudattavan. Peruuttamalla koko matka päättäriltä Kamppiinko? ;) No, ko. merkkihän ei raitiovaunuja muutenkaan koske ja hymyllä selvittiin tästäkin hyvin.
Ei koske raitiovaunua liikennemerkkinä, mutta liikenteenohjaajan antamat merkit koskevat kyllä myös raitiovaununkuljettajia vaikka ne annetaan pienoiskoossa olevalla ko. liikennemerkillä.
 
Ensimmäinen vuoro lähti tänä aamuna Länsiterminaalista aikataulunmukaisesti klo 6:01. Vaunu oli 112. Ei kommelluksia eikä yllätyksiä. Malminrinteen pakukin oli parkkeerattu tällä kertaa fillarikaistalle. ;)
 
Takaisin
Ylös