Kävin koeajamassa.
Hyvää: Ne liikenneympyrät toimi kumpaankin suuntaan ilman mitää mainittavia ongelmia, nopeus paikoin erinomainen samoin kuin kaistatkin, yleensä samoissa paikoissa.
Huonoa: Ihan kaikki liikennevalot. Bussikaista jota ei mahdu vastaantuleva bussi ajamaan Ruoholahdenkatua, se koko Hielahdenkadun ja Ruoholahdenkadun risteys on aivan täysi vitsi, takana istuvat mummotkin sadatteli että nyt ei ole tainnut ihan suunnittelua onnistua. Pysäköidyistä autoista Ruoholahdenkadulla välillä Hietalahdenkatu - Ruoholahdenranta tulee talvella ongelma, se mitoitust on liian tiukka.
Ajoajat (minuutin tarkkuudella), Kaivokatu - Länsiterminaali
Kaivokatu 0
Simonkatu 1 min, mentiin suoraan kaikista valoista läpi hidastaen vain Manskun ristikoihin, olo oli kuin ulkomailla.
Kampintori 2, samoin ilman mitään ongelmia, Urho kekkosen kadun joukkoliikennekadun pysäköintikin oli tarpeeksi pitkällä jalkakäytävällä.
Ruoholahden villat 3, vauhdin hurma jatkuu, Malminrinteen liikenneympyrässä joku pikkuauton kuski killasi eteen mutta ei sanottavasti haitannut.
Länsilinkki 9, eli sitten seistiinkin valoissa oikein huolella, rata sinänsä suht OK.
Huutokonttori 13, tää on nyt jo ihan vitsi. Ensin seistään Hietalahdenrannan valoissa, jonka jälkeen seistään Välimerenkadun valoissa. Haloo!
Bunkkeri 15, köröteltiin työmaalla, ja oltaisiinkohan edellä aikataulustakin.
Länsiterminaali 16.
Toiseen suuntaan eli Länsiterminaali - Kaivokatu
Länsiterminaali 0
Bunkkeri 1
Huutokonttori 2, eli kivasti kulkee kun ei ole rekkojakaan viereisellä kaistalla.
Länsilinkki 5, eli taas seistiin Hietalahdenrannan valoissa.
Ruoholahden villat 8, valot vaihtuivat hieman nopeammin, mutta vastaavasti seisteen erikseen vielä jalankulkijavaloissa ennen pysäkkiä. Nyt hei ihan oikeesti jotain järkeä!
Kampintori 9, tähänkin suuntaan kivasti.
Simonkatu 10, samoin tämä ongelmitta
Kaivokatu 11, Manskun yli pieni valoviive.
Hämmentävää tässä otoksessa se että se kaikkein vaikein osuus itseasiassa kulki ihan mallikelpoisesti.
Mitä pitää tehdä:
- Nollaviive-etuus Ruoholahdenkadun valoihin. Siis ihan vaan niin että valo vaihtuu kun ratikka tulee, eikä mitään selityksiä. Nopeuttaa mm. busseja jotka eivät nyt pääsee ajamaan kunnolla valoissa seisovan ratikan ohi.
- Lapinlahdenkadun parkkipaikat pitää talveksi poistaa, tai kaventaa jalkakäytävää. Noin niitä ei voi jättää.
- Haluaisin myös Hietalahdenrannan yli nollaviiveen, se ratikka nyt kulkee 10 min välein ja tuo tuottaisi vähemmän viiveitä sivusuunnan vihreiden takia.
- Osasto tai virasto jonka mielestä on fiksu idea tehdä mediaani ratikkakiskojen keskelle siirretään suunnittelemaan kaupunginosia joissa ei ole ratikoita.
Sanoisin että 8 min RT - Länsiterminaali on ihan realismia, eli hyvä yritys ja korjattavissa.