Jätkäsaaren raitiotie

Viikon verran voisi 65A:ta ajaa panssarivaunuilla ja ysiä rautatietykeillä niin alkaisivat autoilijat oppimaan tavoille. :twisted:

vx3qc.jpg

Kansanedustaja Omar Autola (AP) ja Eteläisen helsingin kaupunginosayhdistyksen Nim Takapiha
seuraamassa Bombardierin uuden Warriortram-mallin lähtöä neitsytmatkalleen Länsisatamasta raivaamaan
tietä uusille raitiotielaajennuksille.
 
Eikä ratikoiden varoitusvaloissa sinällään mitään, mutta kun autoilijat eivät yksinkertaisesti niiden merkitystä ymmärrä tai piittaa lainkaan. Lähin paikka missä voi todeta, ettei palokuntavaloista saada suunniteltua hyötyä, on Simonkatu. Vaikka valot syttyvätkin liian myöhään, haittaavat silti eteen kiilaavat ja risteyksen tukkivat liikennesääntöjä rikkovat autoilijat.
Video liittyen vahvasti kuvailemaasi tapahtumaan.
 
Kansanedustaja Omar Autola (AP) ja Eteläisen helsingin kaupunginosayhdistyksen Nim Takapiha seuraamassa Bombardierin uuden Warriortram-mallin lähtöä neitsytmatkalleen Länsisatamasta raivaamaan tietä uusille raitiotielaajennuksille.

+1!

Video liittyen vahvasti kuvailemaasi tapahtumaan.

Mikähän vika noissa valoissa on, kun ne pysäyttävät autoliikenteen vaikkei mistään tullut bussia tai ratikkaa? Kyllä mä ymmärrän, ettei motivaatio tuollaisten valojen noudattamiseen ole kovin korkealla, jos valojen toimintaperiaate on tuttu.
 
Mikähän vika noissa valoissa on, kun ne pysäyttävät autoliikenteen vaikkei mistään tullut bussia tai ratikkaa? Kyllä mä ymmärrän, ettei motivaatio tuollaisten valojen noudattamiseen ole kovin korkealla, jos valojen toimintaperiaate on tuttu.

Näytti johtuvan videon lopussa tulevasta 55:sta.

Kun bussi tai ratikka tulee keskustasta, käynnistyvät varoitusvalot vasta kun ollaan lähdössä liikkeelle Simonkadun pysäkiltä. Silti käytännössä poikkeuksetta joku kiilaa valojen takaa ja pysähtyy eteen tukkeeksi joutuessaan väistämään jalankulkijoita tai juuttuessaan jonoon keskelle risteystä. Kyseisessä risteyksessä on kaikenlaisia tilanteita jatkuvasti.

Videossa näkyvän valojen jälkeisen suojatien ja raitiotien välinen paikka on ongelma. Jos kukaan ei tule valojen takaa päin punaisia, niin haittaa suojateiden väliin pysähtynyt eteen tunkeva auto joukkoliikenteen kulkua. Suojateiden väliin pitäisi vetää pysähtymiskieltoruudukko, mutta ei siitäkään ole mitään hyötyä, kun palokuntavalojakaan ei noudateta.

Palokuntavalot pitäisi korvata joko normaaleilla liikennevaloilla tai tasoristeyksillä puomeineen, jotta autoilijat ymmärtäisivät. Palokuntavalot ovat yhtälailla ehdoton pysähtymiskäsky kuin tavallinenkin punainen, mutta autoilojat käsittävät ne jotenkin ohjeellisiksi.
 
Jännityksellä odotan kuinka liikenne tulee jatkossa sujumaan tuossa Malminrinteen/Lapinlahdenkadun/Ruoholahdenkadun risteyksessä? Viimeksi eilen kävelin tuon risteyksen yli ja siinä sai todella pelätä mistä suunnasta joku auto ajaa päälle, varsinkin kun valo-ohjausta ei ole! Tuleeko tuolle risteysalueelle valo-ohjaus takaisin vai säilyykö tilanne nykyisellään? Ihme on jos tuossa risteyksessä ei ennen vuodenvaihdetta satu yhtään onnettomuutta jossa ratikka on toisena osapuolena!
 
Mikähän vika noissa valoissa on, kun ne pysäyttävät autoliikenteen vaikkei mistään tullut bussia tai ratikkaa? Kyllä mä ymmärrän, ettei motivaatio tuollaisten valojen noudattamiseen ole kovin korkealla, jos valojen toimintaperiaate on tuttu.

Tosiaan sieltähän kääntyi bussi oikealle. Bussien huonosta paikannuksesta syntynee suurin osa aiheettomista punaisista näissä risteyksissä. Ratikoille toiminta on kohtalaisen luotettavaa. On veikkailtu, että bussikuskien taidossa käyttää HELMI-laitteita on enemmän puutteita kuin ratikkakuskeilla. Matkustuskokemukset busseissa puhuvat jonkin verran tuon hypoteesin puolesta - viimeksi kun matkustin h16:lla, oli jokaisen pysäkin nimi HELMIn mukaan Risto Rytin tie. On myös mahdollista että HELMIä käytetään väärin tai poistetaan käytöstä, koska siitä saattaa saada nopeushyötyä.
 
Miten tuo on mahdollista? Eikö HELMIn käyttö nimenomaan anna nopeushyötyä?

Onhan tällä foorumilla kuultu sellainenkin tulkinta, että on väärin päästä ajamaan nopeammin. Riistäjä saa nimittäin silloin samalla rahalla lisää suoritetta työläisen selkänahasta.
 
Ainakin valojen vaiheenpidennykset ovat kuuleman mukaan bussilinjoilla toimineet bussia vastaan: Vihreä venyy ja vanuu, mutta juuri kun bussi on tulossa lähelle, niin aikakatkaisu lyö punaiset päälle. Sitten odotetaan täysi kierto seuraavaa. Tuosta kärsittiin paljon raitioliikenteessäkin, mutta ongelmaa on sittemmin saatu lievitettyä. Uuden telematiikan myötä saanemme sitten SYVARI-periaatteen valo-ohjauksen, jossa valokoje päästää risteäviä suuntia läpi sillä aikaa kun vaunu lähestyy.

Työssäviihtymisen kannalta nimenomaan sujuvat valoetuudet olisivat yksi iso parannus. Vaikka sama palkka juoksee aina, niin henkisesti turhauttaa suuresti, kun 30 metriä ennen valoja ei tiedä, pääseekö läpi vai ei.
 
Onhan tällä foorumilla kuultu sellainenkin tulkinta, että on väärin päästä ajamaan nopeammin. Riistäjä saa nimittäin silloin samalla rahalla lisää suoritetta työläisen selkänahasta.
Tuosta ehkä jäi late- hymiö pois perästä...

Mutta korjaan itse itseäni. HELMI:n tavoite on saada bussiliikenne täsmälliseksi, mikä on matkustajan kannalta kaikkein tärkeintä. HSL-alueella tuo tavoite on erittäin haasteellinen. Täsmällisyyden saavuttaminen edellyttää usein matkustusajan pidentymistä ja lisää sitovia välipisteaikoja. Täsmällisellä liikenteellä matkustajan kokonaismatka-aika kuitenkin lyhenee. Jos ja kun HELMI:n avulla voidaan nopeuttaa sivun ajoaikaa, niin se on tavallaan sivuhyöty, joka voidaan uhrata täsmällisyyden parantamiseen.

Esimerkiksi kaupunkien välinen pikavuoroliikenne voitaisiin ajaa päätepysäkiltä toiselle nopeammin kuin nyt ilman sitovia välipisteaikoja, mutta silloin kärsisi todella pahasti täsmällisyys. Matkustajat eivät pystyisi luottamaan vaihtoyhteyksien toimivuuteen jne. ja matkustajamäärät vähenisivät.
Nyt pikavuorot liikkuvat hyvin täsmällisesti, kun päätepysäkkien välistä ajoaikaa ei ole pyritty minimoimaan, vaan välipisteaikojen toimivuus on tärkeämpää.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän ysin aikataulu pitää kun kymmenet Länsisatamaan pyrkivät turistit aikovat Rautatieaseman kohdalla hankkia lippunsa kuljettajalta? Luulisi että nyt viimeistään nyt kannattaisi muutama lippuautomaatti pistää pysäkkien kylkeen.
 
Entä Länsiterminaalista keskustaan sitten? Olisi rahastajan paikka vaunuissa. Pummillahan suuri osa menee varmaan.
 
Länsiterminaalin pysäkillä on yksi kertalippuautomaatti. Turisteillehan sellaisen käyttö on arkipäivää.

Rautatieasemalla ei ole automaattia, tuskin tuleekaan. Uusitaanhan koko lippujärjestelmä muutaman vuoden päästä, jos Tieto saa hommansa kuntoon. No, oikeasti kertalippuautomaatilla ei ole mitään tekemistä lippujärjestelmän kanssa, mutta tuo on tällä hetkellä vakioselitys kaikkiin lippuasioita koskeviin aloitteisiin.

Ysin aikataulu kyllä pitää, siellä on hulppea vartti extraa kierroksessa joten eiköhän se ehdi seuraavaan lähtöön ajoissa. Onko kukaan laskenut ysin keskinopeutta? Saattaisi tulla ennätystulos.
 
Takaisin
Ylös