Jätkäsaaren raitiotie

Lipunmyynnille välillä L-satama - RTA varmaankin tarvitsee tehdä jotain hyvinkin nopeasti jos tämä nykyinen kuljettajamyynti alkaa hidastamaan linjaa liikaa. Lippuautomaatteja ja kännykkälippua voisi varmaan markkinoida näkyvämmin, paras ratkaisu olisi tehdä ysistä pilottilinja, jolla kokeiltaisiin vaunuissa olevia kertalippuautomaatteja. Kuljettajamyynti ysin vaunuissa siis lopetettaisiin ja kertalippu olisi ostettava aina automaatista.

Automaatti vaunussa toimii vain jos kertalipun ostajia on vähän. Ruuhkaratikassa, jossa suurella osalla ei ole valmiiksi lippua syntyy vain kauhea sekaannus ja puolet halukkaista ei kuitenkaan saa ostettua lippua ennen rautatieasemaa.

Se, että ratikat täyttyvät jo terminaalilla on toki myös palvelutaso-ongelma välipysäkeille. Oikeastaan täyttö tuossa päässä pitäisi rajoittaa 70-80 % tasolle jotta matkaltakin pääsee kyytiin, muuten asukkaat eivät pysty luottamaan joukkoliikenteen palveluun. Tarvittaisiinkohan Terminaali - Kaisaniemi ruuhkavuoroja laivojen tuloaikoihin?
 
Tänään, kun katselin sitä lipunostoa Länsiterminaalin automaatista, niin ei kyllä sulavaa ollut. Jokainen ostaja ensin tankkaa ohjeet jne...
Raitiovaunussa ei sellainen jonottaminenkaan onnistu. Ehtisi varmaan Pasilaan ja vähän matkaa takaisin ennenkuin kaikki olisivat saaneet lipun ostetuksi ;).

Ensiapuna voisi olla hyvä siirtää edes yksi tai kaksi "pinkkiä" pelkkiä kertalippuja myyvää automaattia nykyisen viereen, voisivat olla helpompia hahmottaa ummikolle. Mutta niitä tietty ei ole missään joutilaana...
 
Ysin eteläpää ja 4T nippuun, ja hyväksytään että laivaratikka seilaa ihan omaan tahtiinsa. Laivamatkustajat ala mitään automaatteja käyttämään/osteleen lippuja jo laivasta.
 
Laivaruuhkia varten taitaa ainoa toimiva ratkaisu olla ihan lippujen käsinmyynti. Jos sellainen voi olla Suomenlinnan lauttaa varten...
 
Tänään ainakin 9ratikka oli aivan täynnä. Ihmisiä tuli lisää ja änkesivät vain vaikka oli täyttä.
 
Ysin eteläpää ja 4T nippuun, ja hyväksytään että laivaratikka seilaa ihan omaan tahtiinsa. Laivamatkustajat ala mitään automaatteja käyttämään/osteleen lippuja jo laivasta.

Oma ideaalini satamaratikasta on ollut "rusetti" jonka reitti on Skatta-RT-Freda-Olympiaterminaali-RT-Jätkäsaari ja sama takaisin. Siinä niputetaan kaikki kolme satamaa sekä Eiran lenkki jolla on paljon liikennehäiriötä eivätkä matkustajat katso aikatauluja. Laiva-aikatauluja ei edes tarvitse välttämättä lomittaa, kun aina käydään asemalla jättämässä matkustajat ennen seuraavaa satamaa.
 
Satama-ratikan ongelma on vaan siinä, etteivät linjan eri hännät kuormitu tasaisesti. Olympiaterminaalissa käy päivässä kerran 2 800 matkustajan laiva, Katanokan terminaalissa kolmesti 2 500 matkustajan laiva, mutta Länsisatamassa kymmenen kertaa päivässä 2 000-2 800 matkustajan laivat. Lisäksi Eteläsatamaan on liikennettä lähinnä vain aamuisin ja iltaisin, kun taas Länsisatamaan liikennettä on pitkin päivää.

Lopputuloksena on siis, että jos ja kun linja mitoitetaan Länsisataman tarpeiden mukaan, ajetaan vaunut puolityhjinä muihin terminaaleihin. Jos ysin Länsiterminaaliruuhkaa halutaan jotenkin helpottaa, olisi paras idea varmaankin linja 9T (tms.) Länsiterminaali-Hakaniemi. Tai Länsiterminaali-RT, jos Fennia-korttelin lenkistä tehdään ympäri ajettava myös Rautatientorille päin.
 
:D

15 min päättärillä ei taida sitten tulla ihan vaan levoksi kuljettajalle.

Ei varmasti tule. Toinen asia on myös se, minkä hemmetin takia tuollaiseen paikkaan on laitettu vain yksi lipunostoautomaatti? Samalla voisi mainostaa ihmisille isolla kyltillä kännykkälippua. Ei kaikki matkustajat tarvitse vaihdollista yhteyttä.

Ai niin: terminaalille mennessä ainakin ensimmäisenä päivänä matkustajista poistui suurin osa jo Bunkkerin pysäkillä. Se on itse asiassa aika lähellä päättäriä ja päättärille meneminen vaatii suhteellisen pitkän lenkin ajamisen.

---------- Viesti lisätty kello 10:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:18 ----------

Tallink Starin kapasiteetti on luemma 2300 matkustajaa ja Superstarin 2080. Autopaikkoja on 450 ja 665, joista tietysti joku osa menee rekoille. Täyttöasteesta en tiedä, mutta veikkaan, että lomasensongin aikana paateissa on tyypillisesti yli 1000 ihmistä. Pääosa tästä laumasta purkautuu terminaalin ovesta ulos 15 - 20 minuutissa, jona aikana ehtinee lähteä korkeintaan kolme ratikkaa. Ei liene kumma, jos on jonoa.

Parhaimman sesongin aikana suosituimmat vuorot ovat loppuunmyytyjä. Esimerkiksi 10.30 lähtö Helsingistä Tallinnaan kesäaikana on erittäin suosittu ihan joka päivä, samoin sunnuntain iltavuorot Tallinnasta sekä maanantain aamuvuoro klo 7.30 Tallinnasta. Elikä jos sunnuntaina ajellaan harvennetuilla viikonloppuvuoroilla, tuolla on ensi sunnuntaina kaaos valmiina.
 
Edelleenkin kannatan, että edes selvitettäisiin, miten yksityinen firma voisi tarjota järkevästi terminaaliliikennettä. Jokin pikkufirma voisi hyvinkin saada kustannustehokkaaksi sen, että busseja (ja kuljettajia) seisotetaan päivisin aika pitkään ja sitten ajetaan täydellä pokalla kierros ja tullaan uudestaan odottelemaan. Toki sitä varten pitäisi selvittää, kuinka monella laivamatkustajalla on HSL:n kausilippu, koska näitä ei saataisi luonnollisesti ostamaan uutta lippua terminaalibussiin.
 
Edelleenkin kannatan, että edes selvitettäisiin, miten yksityinen firma voisi tarjota järkevästi terminaaliliikennettä.

Ei mitenkään, ainakaan Länsiterminaaliin. Eilen ysissä kuulin yhden käyttäjäkokemuksen bussista 15A: matka-aika Elieliltä terminaaliin 45 min. Jos reitti oli noin tukkoinen, ei siinä privafirma auta

Ensiapuna voisi olla hyvä siirtää edes yksi tai kaksi "pinkkiä" pelkkiä kertalippuja myyvää automaattia nykyisen viereen, voisivat olla helpompia hahmottaa ummikolle. Mutta niitä tietty ei ole missään joutilaana...

Kyllä niitä voisi metroasemilta pois ottaa. Ei metroasemilla juuri ole tarvetta kuin yhdelle automaatille, ehkä kahdelle jos halutaan kyetä myymään lippuja silloinkin, kun yksi automaatti on epäkunnossa.

Länsiterminaalin ratikkapysäkki on niin hyvin sijoitettu, että takuulla jokaiselle terminaalista ulos kävelevälle viimeistä ulkomaalaista täysummikkoa myöden tulee mieleen, että ratikkaakin voisi käyttää. Suosio on siis taattu.

Kun ongelmaksi muodostuu se, että ratikka on liian suosittu, niin tämähän on helposti korjattu: otetaan se päätepysäkki kokonaan pois ja ajetaan vaunut pysähtymättä Bunkkerille. ;)
 
Ei mitenkään, ainakaan Länsiterminaaliin. Eilen ysissä kuulin yhden käyttäjäkokemuksen bussista 15A: matka-aika Elieliltä terminaaliin 45 min. Jos reitti oli noin tukkoinen, ei siinä privafirma auta

No privafirma voi vaikka ajaa vähän eri reittiä. Mikä itu muutenkaan oli ajaa 15A:ta Elielille? Kulkeehan 65A/66A ihan inhimillisessä (joskaan ei nopeassa) ajassa Kampin läpi. Jos terminaalibussi lähtisi rautatientorilta Simonkadun kautta, se voisi ajaa paljon nopeammin. Toki hyvä tavoite olisi päästä Manskun ylittävistä busseista eroon, mutta pitää ne terminaali-ihmiset jotenkin sieltä hoitaa pois. Ja mieluiten ei varaamalla arvokasta ratikkakalustoa siihen ja sotkemalla ysin aikataulua täydellisesti.
 
Minusta varteenotettava ja halpa tapa purkaa ysin länsiterminaalin ruuhkaa voisi olla kasin päätepysäkin siirtäminen pika-aikataululla länsiterminaalille. Kyllähän tuo varmaan vähän ruuhkaa purkaisi, vaikka meneekin eri suuntaan.
 
Minusta varteenotettava ja halpa tapa purkaa ysin länsiterminaalin ruuhkaa voisi olla kasin päätepysäkin siirtäminen pika-aikataululla länsiterminaalille. Kyllähän tuo varmaan vähän ruuhkaa purkaisi, vaikka meneekin eri suuntaan.

Meinaatko jatkona Saukonpaadesta?

Tilapäisenä ratana tuon varmaan voisi tehdä, mutta en tiedä onko hintansa arvoinen. Lopullinen, kaavaan piirretty rata edellyttää vielä meritäyttöä, sitä kirkkotekosaarta ym.

Kysyntää kasille kyllä olisi, sehän jakelee kaikki pk-seudulla asuvat keskustan ohi kotilinjalle. Ysi jäisi sitten käytännössä matkailijoille ja niille, jotka eivät halua tai osaa vaihtaa keskustan ulkopuolella.
 
Kyllä jatkoa Saukonpaadesta tarkoitan, eihän tuossa välissä taida tällä hetkellä olla paljon kuin vanhaa satamakenttää, joten väliaikainen rata ei taitaisi paljoa maksaa kun matkaa ei ole montaa sataa metriäkään. Voihan tuon radan sitten siirtää uudelle reitille kun alue kehittyy.

Toinen edullinen vaihtoehto olisi ajaa osa kutosista Länsiterminaalille asti. Jotain pitää joka tapauksessa tehdä ja nopeasti.
 
Nykyisillä puitteilla paras korjauskeino olisi kaiketi tosiaan perustaa pätkä-ysi tukilinjaksi. Jos Mikonkatu vain vetää, niin luonteva toinen päätepysäkki olisi Kauppatori. Aikataulut voisi järjestää niin, että laivojen tuloaikaan terminaalin pysäkillä olisi koko ajan yksi vaunu keräämässä matkustajia. Eikä pitäisi arastella rahastajienkaan palkkaamista. Jos multippeliajo kävisi päinsä niin sopiva ratkaisu olisi ajaa osa ysin vuoroista turistisesongin aikaan kahden vaunun junana ja toiseen rahastaja kyytiin. Jossittelulinjalla jos jatketaan, niin etukäteen myytävät liput auttaisivat paljon, kun niitä voisi myydä laivoilla ja terminaalissa. Tuo lippuasia pitää miettiä huolella ennen kuin kuljettajarahastus loppuu.

Asiaa onneksi auttaa, että turistisesonki on kuitenkin vain sesonki ja suureksi osin päällekkäin meillä muuten hiljaisen kesäajan kanssa. Elokuun puoliväli on tietenkin vaikein aika, kun liikenne on jo Helsingissä normalisoitumassa, mutta ulkomaalaisten lomakausi on vielä täydessä vauhdissa. Tilanne voi helpottua huomattavasti heti syyskuun ensimmäisenä maanantaina.
 
Takaisin
Ylös