Kävin eilen ajamassa 16:36 lähdön Länsiterminaalista. Kellotin huvikseni koko osuuden rautatieasemalle.
Laiva oli joko tullut jo hyvän aikaa sitten tai saapunut juuri, koska matkustajia tuli muutamia sisään, mutta vaunu lähti puolityhjänä. Siltikin ja vielä kuljettajan hoputuksista (saada ihmiset sisälle ostamaan lippunsa eikä oven ulkopuolelle jonottamaan) huolimatta vaunu lähti vasta 16:37:45 (1 min 45 s myöhässä). Kaiken kukkuraksi humalainen pariskunta änkesi matalaväliosaiseen vaunuun etuosan portaista kauhean huudon kera (äiti huutaa "älä nosta siitä"). En pystynyt kyllä varmistamaan, oliko väliosa jo täynnä, mutta todennäköisemmin eivät vain osanneet.
Bunkkeri 0:45 (saapumisaika pysäkillä lähdöstä, pysäkkiaika 1:00)
- Matkustajia lastataan reilusti, joten pysäkkiaika venyy minuuttiin.
Huutokonttori 2:45 (ajoaika pysäkille 1:00, pysäkkiaika 0:10)
- Tämä etappi meni "sukkana", yllättävää kyllä
Länsilinkki 4:45 (ajoaika 2:00, pysäkkiaika 0:10)
- Mechelininkatu oli ihan tukossa, ja yllätys-yllätys, Jätkästä vasemmalle kääntyvät olivat ajaneet risteyksen tukkoon. Kaiken kukkuraksi kun Meklu vihdoin liikahti, ratikan eteen ajoi uusi rekka, joten odotettiin vielä vähän lisää. Hietalahdenkadun autot sentään älysivät olla kiihdyttämättä ratikan eteen.
- Jostain syystä heti Meklun risteyksen jälkeenkin piti pysähtyä ennen kääntymistä Ruoholahdenrantaan. Onko siinäkin valot; en huomannut.
Ruoholahden villat 6:40 (ajoaika 1:40, pysäkkiaika 0:15)
- Tämä etappi meni muuten erinomaisesti, mutta tietenkin jalankulkuvalot pysäyttivät juuri ennen pysäkkiä. Järkeä? Ei.
Malminrinne 8:40 (ajoaika 1:45, pysäkkiaika 1:45)
- Ruoholahdenkadun ratikkakaista oli tyhjä, mutta tietenkin Malminrinteen risteyksen ympyrä oli ajettu tukkoon. Vähän ajan kuluttua tukkoonajanut auto ymmärsi väistää, kun tilaa oli. Tukkoon ajaneen auton edellä olevan auto ei tietenkään ymmärtänyt ajaa edemmäs, jotta tukkoautokin olisi voinut ajaa pois kiskoilta.
- Kampista tuleville ratikoille Ruoholahdenkatu näytti ihan toivottomalta.
- Pysäkillä kuljettaja sääti peiliä tuon puolitoista minuuttia, kun jossain reitillä oli ajettu jokin tolppa vinoon ja se oli osunut ratikan peiliin.
Simonkatu 11:30 (ajoaika 1:10, pysäkkiaika 0:40)
- Tämä meni ihan hyvin. Simonkadun risteys luonnollisesti oli ajettu taas tukkoon toisen suunnan ratikoille, mutta keskustaan päin reitti oli vapaa.
- Pysäkillä säädettiin peilejä vielä vähän.
Rautatieasema 13:40 (ajoaika 1:30)
- Muuten meni hyvin, mutta heti Simonkadun pysäkin jälkeen heitettiin oikein hiekkaa, kun pysäytettiin Forumin jalankulkuvaloihin. Olisi senkin voinut välttää, jos valo-ohjaus antaisi vapaan kulkutien suoraan Annankadulta asti Kaivokadun puolelle. Pitäisi onnistua helposti.
Aikataulusta laskien ajoaika oli siis 15:25. Mihin aikaa hukkui:
- Bunkkerin matkustajat mahdollisesti olisivat voineet tulla jo terminaalilta, puoli minuuttia turhaa lastausta
- Lipunmyyntisähläykseen 2 minuuttia
- Länsilinkin risteystukkoon minuutti
- Ruoholahdenkadun jalankulkuvaloihin puoli minuuttia, ympyrään minuutti
- Peilien säätämiseen 2 minuuttia
Kaiken kaikkiaan matkan olisi siis pitänyt mennä 8,5 minuuttiin, mutta Helsingin erikoisolosuhteista johtuen menikin 7 enemmän.
---------- Viesti lisätty kello 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:49 ----------
Tuli muuten mieleeni eilen, että voisiko liian kapeisiin raitiovaunukaistoihin auttaa sellainen korjaus, että kaistoja levennettäisiin 20-30 senttimetrin nupukivisellä kaistaleella? Silloin se ei periaatteessa olisi kaistan leveydestä pois, mutta sillä ei ajettaisi, jollei ole pakko. Autoilija huomaisi renkaansa alla, että nyt ollaan raitiovaunun tiellä. Jos taas leveä raskas kalusto joutuu pakosta sen ottamaan käyttöön, se on sille helppoa.