Toisaalta KSV:n käyttämä mallikin perustuu jo aiemmin arvosteltuihin EMME-laskelmiin, joten niihinkään ei voi täysin luottaa (tosin niin päin, että todennäköisesti joukkoliikenteen parantaminen kasvattaa joukkoliikenteen käyttöä arvioitua enemmän).
Myös HKL käyttää EMME-ohjelmaa, mutta eri tavalla. KSV:ssä tehdään matkamääräennuste neliporrasmenetelmällä, jolloin suunnitellun liikenneverkon ominaisuudet vaikuttavat joukkoliikenteen matkojen määriin. HKL:ssä toimitaan saamani tiedon mukaan ilman neliporrasmallia siten, että joukkoliikenteen matkamäärät ovat aina samat, EMMEllä ainoastaan lasketaan, miten matkat jakautuvat suunnitellussa joukkoliikenneverkossa.
HKL:n tapa merkitsee sitä, ettei edes yritetä arvioida joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Silloin ei tietenkään ole mitään merkitystä sillä, minkälaista joukkoliikenteen palvelutasoa pyritään tarjoamaan. Toisin sanoen se, että yritetään hoitaa joukkoliikenne mahdollisimman halvalla ja siten huonolla palvelutasolla ei "ennusteen" mukaan merkitse yhtään mitään.
Tämä selittää sen, miksi HKL saa "hyviä tuloksia" järjestämällä Jätkäsaaren joukkoliikenteen bussiliityntänä Ruoholahden metroasemalle. Kun oletetaan, että metrossa on niin suuri ylikapasiteetti, että Jätkäsaaren joukkoliikenteen matkatuotto mahtuu metroon, saadaan mahdollisesti joukkoliikenteen liikennöintikustannusten minimi nimenomaan kilometreissä lyhyillä liityntäbusseilla. Samalla jätetään huomiotta bussien vaatima katutila ja sen kustannukset (bussikaistat) ja oletetaan, etteivät bussit seiso ruuhkatuneissa risteyksissä.
Joukkoliikenteen palvelutaso on tietenkin halvimmassa vaihtoehdossa (bussivaihtoehto 0) huono. Senhän näkee HKL:n omasta taulukostakin. Taulukon mukaan matka-aikasumma on vaihtoehdossa 2 pienin (1,5 Me pienempi kuin bussivaihtoehdossa 0), eli palvelutaso on paras. Vaihtoehto 2 perustuu suoraan ratikkalinjaan Kamppiin.
Mutta tällä seikalla ei ole merkitystä HKL:n laskelman matkamäärään toisin kuin KSV:n laskelmassa. Jokaisen järki kuitenkin sanoo, että mikäli matka-aika on lyhyempi ja matka vaihdottomana mukavampi, niin matkustajia saadaan enemmän. Tämän luulisi kiinnostavan HKL:ää, mutta nyt se kiinnostaa vain KSV:tä - joka pyrkii suunnittelemaan kaupunkia, jossa olisi enemmän joukkoliikenteen ja vähemmän autojen käyttäjiä.
Antero
PS: Niille, jotka eivät lautakunnan esityslistan taulukkoa näe, tässä siinä esiintyvät tiedot:
Luvut milj. euroa, suhteessa bussivaihtoehtoon 0.
Koodi:
Ve Liikennöinti Rv-päivät Investointi Ajan arvo
1 -0,57 0,24 10,2 -0,9
2 -0,35 1,03 19,7 -1,5
3 0,87 1,39 22,1 -1
PS2: En keksi, miten taulukon saa pysymään ruodussaan, sori.
MODEDIT/vko: Vaikkapa näin, eli ottamalla ylimääräiset välilyönnit pois.