En tosin usko, että valtuustoon asti menisi esitys, jossa toimitaan kahden lautakunnan (ksv:n ja jlk:n) tahdon vastaisesti, kun tällaiset selkeät periaatelinjaukset on tehty.
Tässä vain tuleekin vastaan kysymys helsinkiläisestä omituisuudesta, eli kaksi lautakuntaa ja virastoa suunnittelevat samaa asiaa. Päätösesityksiä tuodaan kilvan lautakuntiin, mutta mitä siitä seuraa, jos yksi lautakunta on yhtä ja toinen kokonaan toista mieltä?
Minun selkeä kantani on, että liikenne on suunniteltava yhdessä paikassa. Koska HKL ei suunnittele henkilöautoliikennettä eikä kai ole aikonutkaan, koko liikennettä ei voida suunnitella HKL:n suunitteluyksikössä.
Sen sijaan KSV:n on pakko suunnitella tiet ja kadut eli henkilöautoliikenne, koska muuten ei voida asemakaavoja tehdä. Jos yhdessä henkilöautoilun kanssa ei suunnitella myös joukkoliikennettä, arvaatte mitä siitä tulee. Kyllä, siitä syntyy autokaupunkia, johon ei ole suunniteltu joukkoliikennettä.
KSV ei neuvottele autokauppiaiden kanssa ja kysele, mitä ne haluavat. HKL ei ole autokauppias, mutta sen rooli ei voi olla sellainen, että se sanelee, minkälaisia asemakaavoja tehdään. Edes asemakaavoista näennäisesti erillään maan alla tapahtuva metron tekeminen ei ole irrallaan maanpäällisestä kaupunkirakenteesta. Se nähdään Jätkän tapauksessa, mutta vielä selkeämmin Lauttasaaren kohdalla - josta laitan erillisen viestin.
HKL on Helsingin joukkoliikenneviranomainen, jolla on tietoa ja taitoa joukkoliikenteestä ja siten kykyä ottaa kantaa kaavoitukseen. Mutta suhteessa kaavoitukseen HKL on liikenteen tuottaja ja asemakaava on "liikenteen tilaaja". Yhteistyötä on syytä tehdä, mutta lopulliset päätökset on tehtävä yhdessä paikassa, ja se ei voi kaavoitusasioissa olla HKL.
Minusta tämä asia on viime vuosien aikaan päässyt lipsahtamaan jotenkin omituisella tavalla vinoon. Nyt tällaisen omavaltaisen päätöksenteon sekoittamisen ongelmat ovat tulleet esille, kun kaupunkiin kaavoitetaan mittavia uusia alueita, joille halutaan myös oikeasti toimivaa joukkoliikennettä. Tilanne on syytä korjata nyt - vai onko tulevaisuuden visio sellainen, että yhdistetystä YTV+HKL:stä tulee Helsingin kaavoittaja, jonka ohjeiden mukaan KSV piirtää kartat?
Antero