Jätkäsaaren raitiotie

Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Vai onko meillä sitten eri käsitys siitä, mikä on asiallista foorumikeskustelua? Minä pidän asiattomuutena sitä, että kirjoittaja ryhtyy henkilökohtaiseen herjaamiseen, kun ei pärjää asiallisessa keskustelussa eikä kestä, hyväksy ja myönnä häviämistään. Yllä olevat ovat esimerkkejä juuri siitä. Petteri päätyy umpikujaan, kun häviää väittelyssä ja paljastuu, ettei hän hallitse asioita, joista väittelee. Välillä hän on yksinkertaisesti hiljentynyt joksikin aikaa, mutta välillä ei siihen kykene.

Minä en tiedä juuri mitään psykologiasta, mutta ymmärtääkseni Petteri yllä kirjoittaa itse asiassa omista tuntemuksistaan kokiessaan pettymystä itseensä ja umpikujaan joutumisesta. Hän ei myönnä itselleen häviötä, vaan yrittää siirtää sen vastustajaansa. Tämä on itsepetos, joka on ulospääsy tästä hetkestä, mutta joka siirtää ongelman tulevaisuuteen. Väittelyssä häviämisestä ja sen tuomasta mielipahasta kun pääsee ainoastaan myöntämällä itsellensä häviämisen syyn ja selvittämällä, miten sen syyn voi vastaisuudessa korjata.

Kun korvaan sanan "Petteri" sanalla "Antero" ylläkirjoitettu psykologinen analyysi alkaa vaikuttaa hyvin osuvalta. Eikö olekin outoa?

Jos on kovin vaikeaa kestää kovaa poliittista kritiikkiä murtumatta, minulla on ongelmaan ratkaisuehdotus. Miksi et perusta omaa kaupunkiliikennefoorumia? Kun hoidat moderonnin itse, voit valita keskusteluseurasi ihan vapaasti oikeaoppisen kaupunkiliikenneideologian mukaiseksi. Myös keskustelun pelisäännöt voit määritellä vaikka muotoon "Vain Antero tai oikean totuuden edustaja saa kirjoittaa kovaa." ja rajoittaa kirjoittelun tyylilajit itseäsi suosiviksi.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Aivan varmasti omallakin nimellä kirjoitetaan hölynpölyä, mutta tuskin tarkoituksella kukaan haluaa luoda itsestään käsitystä typeränä.

Sekin käsitys vaihtelee ihmisillä, millainen kirjoittelu luo itsestään käsitystä typeränä. Minunkin moderointilinjaani jotkut pitävät täällä typeränä ja silti jatkan sen pitämistä.

Jos hän on yksi useista samannimisistä henkilöistä, asiattomuudet ja maine eivät kohdistu häneen itseensä eikä kehenkään samannimiseen, eli ei kehenkään.

Vaikka samannimisiä olisi monta, ei se mielestäni oleellisesti muuta tilannetta. Mutta vaikka petterillä olisi uniikki nimi, miten se muuttaisi tilannetta? Minulle ainakin jää petterin kirjoituksista vaikutus, ettei häntä pahemmin hetkauta, mitä esim. sinä hänestä ajattelet. Mielestäni hän ei ole brassaillut taustallasi, vaan viitannut vaan sivuillasi oleviin teksteihisi, joihin pohjaat kirjoituksiasi täällä.

Voitko linkata asiattomat viestini, joissa olen kirjoittanut tähän tapaan kuin Petteri näissä esimerkeissä

Esimerkkejäsi asiattomampaa on petterin perusteeton syyllistäminen tekaistun nimen käytöstä, kuten viestissä, josta tämä keskustelu sai alkunsa. Siinäkin käyt yhtä lailla henkilökohtaisuuksiin kuin mitä petteri kävi sinua vastaan, kun syytät häntä kompetenssin puutteesta.
Lainaus alla:
Heittelet tällaisia absurdeja teorioita osoittamatta mitään kompetenssia. Minkälaiset opinnot tai kokemus sinulla on liikenneverkkojen toiminnasta kun huutelet sieltä tekaistun nimesi suojasta?
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Mistä ylipäätään kukaan tietää minkä nimisiä tänne kirjoittavat ovat oikeasti? Kuukanko on ilmeisesti tavannut Alun, koska Alku on tunnistettu, mutta näyttikö Alku Kuukankolle tällöin henkilöllisyystodistustaan?

Muutama käyttäjä on tunnistettu sillä perusteella, miten heidän nimensä on näkynyt virallisissa yhteyksissä (esim. Alkulla aikanaan Helsingin luottamushenkilönä), kun kirjoitusten perusteella on voitu riittävällä varmuudella päätellä, että kirjoittaja on sama henkilö.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Noin vain silloin, jos ratikalle tarvitaan liikennevaloihin oma vaihe. Helsingissä pääsääntöisesti ratikat menevät samoilla vaiheilla muun liikenteen kanssa, jolloin ajoluvan antaminen muun liikenteen siivellä ei hidasta muuta liikennettä mitenkään. Niissä paikoissa, missä ratikoille tarvitaan oma vaihe, on Helsingissäkin usein "käänteinen etuus" niin, ettei ajolupaa anneta, jos vaunua ei ole tulossa.

No, luonnollisesti. Mutta se on sivuseikka. Pointtini oli, että ratikan liikennevaloetuus ei heikennä risteyksen välityskykyä autoliikenteelle, eli se on siinä mielessä hyvä kompromissi.
 
Kun puhutaan että Länsilinkki olisi raitiotien osalta pitänyt tehdä eritaso-ratkaisulla, saadaksen sen toimimaan, niin paljonko on vaikuttanut se että Ruoholahden kanavan ja Hietalahden välillä menee se "venetunneli"? Sehän tarvitsee oman korkeutensa. Riittääkö silloin pinta-alaa tuolle "Länsilinkki aukiolle" ettei tulee liian jyrkkiä korkeus eroja?

/Skurubisin
 
Mä en oikein usko, että kukaan on tosissaan tuollaista kovin kauan pohtinut. Se on kuitenkin niin kaukana helsinkiläisestä reaaliajatusmaailmasta, että ratikka voisi tuolla tavalla sukeltaa risteyksen ali.

Silmämääräisesti kun paikkaa katsoo, niin nykyinen tunneli on liian matala. Tunnelin syventäminen korkeuden saamiseksi tekisi nousuista pidempiä ja jyrkempiä. Mutta tuskin se olisi mitenkään mahdoton ollut tehdä, jos suunnittelukulttuuri olisi ollut toisenlainen.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Vaikka samannimisiä olisi monta, ei se mielestäni oleellisesti muuta tilannetta. Mutta vaikka petterillä olisi uniikki nimi, miten se muuttaisi tilannetta?
Elmo Allen kirjoitti minusta erinomaisen hyvin, mistä omalla nimellä kirjoittamisessa on kysymys:
On oikeastaan sama, onko Antero Alku tämän herran passiin kirjoitettu, koska Antero Alku on tämän henkilön oma "brändi" ja se, johon tämä naama kaikkialla yhdistetään. Antero Alku voisi ihan hyvin olla vaikka taiteilijanimi, mutta se on se nimi, jota tämä henkilö pitää joka tapauksessa arvossaan näistä asioista puhuttaessa.
Eli ei kysymys ole siitä, mikä sattuu oleman jonkin henkilön oikea nimi, kutsumanimi tai vaikka taiteilijanimi, vaan siitä kuka ja minkälainen henkilö tämä on. Käytännössä on vain niin, että me tunnistamme henkilön hänen nimensä avulla ja tiedämme siten, mikä tämä henkilö on. Keskustelun kannalta on olennaista esimerkiksi se, että tietää, miten hyvin henkilö on perillä keskusteltavasta asiasta. Koska se vaikuttaa siihen, miten keskustelua käydään. Kuten esimerkiksi, voiko olettaa henkilön tietävän perusasiat ja -käsitteet niin, ettei niitä tarvitse ensin selittää.

Uskon, että sinullekin on työssäsi tuttua, että palavereiden aluksi käydään esittelykierros, jotta osallistujat tietävät, minkälaisten henkilöiden kanssa keskustellaan. Ei siinä ratkaisevaa ole, onko jonkun nimi Liisa, Lasse, Pirkko vai Petteri. Vaan mitkä ovat henkilöiden taustat, jotta heidän kanssaan voi keskustella oikealla tavalla.

Minulle on yhdentekevää, onko nimimerkin Petteri taustalla henkilö, jonka nimi on Mikko Mallikas tai Alfons Jokinen, mutta merkitystä on sillä, onko nimimerkki Petteri autokauppias, taksinkuljettaja, bussiyrittäjä tai ehkä kirjastonhoitaja. Petteri varjelee paljastamasta itsestään yhtään mitään, mikä on keskustelun kannalta ongelma. Ei voi tietää, minkälaisia asioita hän ymmärtää eikä sitä, miltä kannalta hän asioita katsoo. Nämä kun ovat normaalin keskustelun perusteet.

Miksi Petterille on anonyymiys tärkeätä? Osuiko 339-DF omassa arviossaan oikeaan, kun Petteri sivuutti sen tyystin? Sanotaan, että vaikeneminen on myöntymisen merkki. Joka tapauksessa, puskien suojasta on helppo huudella mitä hyvänsä ja haukkua toisia, kun ei ole vastuuta mistään.

Minulle ainakin jää petterin kirjoituksista vaikutus, ettei häntä pahemmin hetkauta, mitä esim. sinä hänestä ajattelet. Mielestäni hän ei ole brassaillut taustallasi, vaan viitannut vaan sivuillasi oleviin teksteihisi, joihin pohjaat kirjoituksiasi täällä.
Minusta hänen henkilöön käyvä kirjoittelunsa osoittaa niemenomaan, että häntä hetkauttaa mitä suurimmassa määrin se, mitä kirjoitan. Silloinkin, kun en kirjoita hänelle. Kun on jotain, mitä hän ei näytä kestävän, käynnistyy heti minun haukkumiseni, ei puuttuminen asiaan, josta kirjoitin. Hänellä on jostain syystä henkilökohtainen ongelma kanssani, ja hän purkaa sitä täällä julkisesti. Ei se minua hetkauta, koska en kirjoita tänne ihmissuhteista. Ongelma on hänen omansa.

Viitannut? Ei hän ole viitannut mihinkään, vaan yrittänyt provosoida minua yleisellä haukkumisella. Epäilen, että selkeä viittaaminen olisi hänelle liian kova haaste, kun ei kykene perustelemaan miksi haukkuu. Huomaan, ettei Petteri selvästikään ole asioista perillä, vaan yleisellä ”musta tuntuu”, ”mä luulen” ja ”minusta ei ole kivaa” -tasolla. Hän keksii omia teorioitaan, esittää niitä kuin ne olisivat asiaa, ja perustelee siten mielipiteitään ja mielikuviaan.

Esimerkkejäsi asiattomampaa on petterin perusteeton syyllistäminen tekaistun nimen käytöstä, kuten viestissä, josta tämä keskustelu sai alkunsa. Siinäkin käyt yhtä lailla henkilökohtaisuuksiin kuin mitä petteri kävi sinua vastaan, kun syytät häntä kompetenssin puutteesta.
Tähän en voi todeta kuin että meillä on todellakin hyvin erilainen käsitys siitä, mikä on asiallista ja mikä asiatonta kirjoittelua. En ole kirjoittanut enkä aio kirjoittaa Petterille tyypillistä alatyyliä ja hölynpölyä, jonka ovat tunnistaneet muutkin foorumilaiset kuin minä. Eikä minulla ole tarvetta purkaa täällä henkilöongelmiani kuten Petteri tekee esimerkiksi tässä:
Jos on kovin vaikeaa kestää kovaa poliittista kritiikkiä murtumatta, minulla on ongelmaan ratkaisuehdotus. Miksi et perusta omaa kaupunkiliikennefoorumia? Kun hoidat moderonnin itse, voit valita keskusteluseurasi ihan vapaasti oikeaoppisen kaupunkiliikenneideologian mukaiseksi. Myös keskustelun pelisäännöt voit määritellä vaikka muotoon "Vain Antero tai oikean totuuden edustaja saa kirjoittaa kovaa." ja rajoittaa kirjoittelun tyylilajit itseäsi suosiviksi.
Mutta foorumihan on sinun, ei ole minun asiani päättää, minkä tason keskustelua haluat foorumilla olevan.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Minusta on myös ihan tervetullutta, että petteri tuo keskusteluun uusia näkökulmia ja sitä kautta pitää keskustelua virkeänä.

Tämä keskustelu on jo niin pahasti aiheen sivusta ja alta riman, että voin ihan hyvin osallistua.

1. Muistaakseni se oli petteri, joka aloitti asiattomuudet kirjottamalla A.A:n sivuista, että ne ovat fantasian ja faktan sekoitusta. Nyttemmin viestiä on ilmeisesti editoitu.

2. Itse en pidä kovinkaan uutena näkökulmana, että jankataan viestistä toiseen samoja näkemyksiä, joiden mukaan Helsinkiä on suunniteltu ja rakennettu 50 vuotta.

Suomalaisessa keskustelukulttuurissa se vika, että jos näkemys edustaa sitä miten on aina ollut, se ei vaadi perusteluita. "Keskusta näivettyy slummiutuu, jos siellä ei pääse liikkumaan autolla". Tämä on viisasta ja pragmaattista ajattelua, sanomattakin selvää. Kun kirjoittaa, että metron myötä Östersundomiin saadaan lisää lähiötä, raitiovaunujen myötä olisi paremmat edellytykset suunnitella itsenäistä ja omat palvelunsa ylläpitävää kaupunkirakennetta, niin se on raitiovaunufanatismia, vaikka tueksi löisi kaikki maailman perusteet.

Olen huolissani pk-seudun virkamiehistä.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

mutta merkitystä on sillä, onko nimimerkki Petteri autokauppias, taksinkuljettaja, bussiyrittäjä tai ehkä kirjastonhoitaja.
Tämän foorumin keskustelussa sillä ei ole merkitystä, koska tämä on harrastajafoorumi, jolla keskusteluun saa osallistua kuka vain. Jos käyttäjä ei osoita muuta tietämystasoa, pitää lähteä siitä, että hän on joukkoliikenteestä kiinnostunut maallikko - kuten suurin osa meistä täällä on.

Miksi Petterille on anonyymiys tärkeätä?
Se on ihan petterin oma asia ja on jokaisen foorumilaisen oikeus, ettei paljasta itsestään muuta kuin nimensä muille jäsenille.

Kun on jotain, mitä hän ei näytä kestävän, käynnistyy heti minun haukkumiseni, ei puuttuminen asiaan, josta kirjoitin.
Minä en ole havainnut suoraa henkilöön käyvää haukkumista, vaan kovaa kirjoittelua tavastasi esittää asioita. Kuten sinäkin kirjoitat hänen tavastaan.

Mutta foorumihan on sinun
Ei ole minun, vaan vko:n.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Minusta tämä Anteron vuodatus on jo aivan totaalisen absurdia. Kyseessä on tosi häikäilemätön kirjoittaja ja poliitikko, joka kyllä tarpeen mukaan osaa haukkua kaikkea mitä liikkuu. Anteron tyyli on tälläkin foorumilla armottoman kova.

Mutta sitä ei mies näytä kestävän, että joku kirjoittaa samalla mitalla takaisin. Sori vaan Antero, sinä et nyt vaan ole uskottava marttyyrina.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Kyseessä on tosi häikäilemätön kirjoittaja ja poliitikko, joka kyllä tarpeen mukaan osaa haukkua kaikkea mitä liikkuu.
Kukahan täällä on haukkunut?

Minusta on myös ihan tervetullutta, että petteri tuo keskusteluun uusia näkökulmia ja sitä kautta pitää keskustelua virkeänä.
Mitä uusia näkökulmia tämän foorumin keskusteluun on tuotu viimeisten viiden vuoden aikana? Mitkä näistä näkökulmista ovat nimimerkki petterin tuomia? Onko keskustelu mielestäsi virkeää silloin, kun samoja argumentteja jaksetaan toistaa vuodesta toiseen?

On tällä foorumilla käyty asiallistakin keskustelua: on mitattu Jätkäsaaren raitiotien ajoaikoja ja verrattu niitä vanhoihin ennusteisiin.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Minusta tämä Anteron vuodatus on jo aivan totaalisen absurdia. Kyseessä on tosi häikäilemätön kirjoittaja ja poliitikko, joka kyllä osaa haukkua kaikkea mitä liikkuu. Anteron tyyli on armottoman kova.

Mutta sitä ei mies näytä kestävän, että joku kirjoittaa samalla mitalla takaisin. Sori vaan Antero, sinä et nyt vaan ole uskottava marttyyrina.
Etkö todellakaan kykene kirjoittamaan joukkoliikenteestä, vaan purat täällä henkilöongelmiasi? Minuun ei provosointisi tehoa ja muut ovat tuskin kiinnostuneita lukemaan yhä uudelleen siitä, että sinulla on ongelma minun suhteeni.

Kuukankon kanssa olen keskustellut foorumiin liittyvistä periaatteista. Keskusteluun on antanut aiheen käytöksesi. Vaikka meillä on eriäviä näkemyksiä, ei meidän ole tarvinnut ryhtyä toisiamme solvaamaan. Mutta sinun näköjään täytyy, jatkuvasti.

Sinun kanssasi en välitä keskustella, koska et kykene asialliseen keskusteluun, enkä tiedä, kenen kanssa keskustelen. Muilla täällä ei ole tarvetta pitää päätään pensaassa, vaan he kykenevät keskustelemaan kasvotusten. Heitä on mukavampi katsella, noin kuvainnollisesti sanoen.

Antero
 
Hyvä, ettei kirjoitteluni ole sinua hetkauttanut. Tämä foorumi voi hyvin taas palata arkeen. Epäilen kyllä, että meillä voi olla kovia vääntöjä jatkossakin.
 
Tässä ketjussa on mainittu ilmeisen ei-tuottamuksellisesti sellaisten henkilöiden koko nimiä, jotka eivät käytä nimimerkkeinään koko nimiään. Näin nimet näkyvät myös ei-rekisteröityneille. Kuukanko moderoinee.

Edit: ainakin viesteissä tämä ja tämä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Suomalaisessa keskustelukulttuurissa se vika, että jos näkemys edustaa sitä miten on aina ollut, se ei vaadi perusteluita. "Keskusta näivettyy slummiutuu, jos siellä ei pääse liikkumaan autolla". Tämä on viisasta ja pragmaattista ajattelua, sanomattakin selvää. Kun kirjoittaa, että metron myötä Östersundomiin saadaan lisää lähiötä, raitiovaunujen myötä olisi paremmat edellytykset suunnitella itsenäistä ja omat palvelunsa ylläpitävää kaupunkirakennetta, niin se on raitiovaunufanatismia, vaikka tueksi löisi kaikki maailman perusteet.

Olen huolissani pk-seudun virkamiehistä.
Tartun tähän koska tämä kiinnostaa ja minulla on tähän jotain rakentavaa sanottavaa. Kun kysymys on minusta siitä, että virkamieskunnan vakiovastaus eioomahdollista voi tarkoittaa kahta asiaa, jotka eivät ole toisensa poissulkevia:
a) ei ihan oikeasti vaan ole mahdollista, tai
b) ei jaksa/kerkiä/huvita/osaa tehdä asialle mitään.

Jottei menisi jeesusteluksi, toi vaihtoehto b on ihan yleinen asiantuntija-ammateissa, ja joskus jopa tavallaan perusteltuakin kun aikaa on rajallisesti. Tässä vaan on se ongelma että suuri osa ihmisistä suhtautuu ns. viralliseen näkemyksiin niin kuin aina olisi kyse vaihtoehdosta a, minkä takia virastofolkloristiikka on pitkä lista eioomahdollista. Ei millään muotoa koske pelkästään joukkoliikennettä.

Olisi parempi sanoa vaan suoraan ettei jaksa/kerkiä/huvita/osaa jos kyse on siitä.
 
Takaisin
Ylös