Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Liikenneturvallisuus - termi, jonka väärinkäyttö on johtanut, johtaa ja tulee johtamaan a) kustannustehottomiin b) toimimattomiin joukkoliikenneratkaisuihin. Käsite jota vastaan ei voi vasta-argumentoida leimaantumatta "tappajaksi".
Ja miksi tarvitsisikaan mahtua, kun kyseessä on kuitenkin ajoneuvo, jolla on tarkoitus ajaa eikä taiteilla keskikorokkeiden välissä.kun yksimetriselle korokkeelle ei mahdu polkupyörää.
Välimerenkadulla muuten, Jätkäsaaressa sekin, on yksi kaksimetrinen keskikoroke kiskojen välissä ja kiskot samalla tavalla aivan liian lähellä autokaistoja. Esitin aikanaan, että olisi näiden sijaan tehty kaksi yksimetristä keskikoroketta, kiskojen molemmin puolin. Sehän olisi turvallisempaa. Mutta ei käynyt, kun yksimetriselle korokkeelle ei mahdu polkupyörää. Kysymys: mahtuuko polkupyörä paremmin Tyynenmerenkadun noin yksimetriselle korokkeelle?
Ja miksi tarvitsisikaan mahtua, kun kyseessä on kuitenkin ajoneuvo, jolla on tarkoitus ajaa eikä taiteilla keskikorokkeiden välissä.
Kun mä rutisen Junonkadusta, niin mulla sanottiin että keskikoroke on normin mukaan metrin jos se on samaan suuntaan menevien kaistojen välissä ja kaksi metriä jos eri suuntaan menevien. Eli tolta pohjalta ei eroa, tosin Jätkän korokkeet eivät ole kahta metriä.Onko tilaa toisaalta ollut? Oikeassa ratkaisussahan keskikorokkeiden pitäisi olla raitiotien kahta puolta eli tilaa tarvittaisiin 2-2,5 metriä lisää. Priorisointikysymys lienee siis voidaanko raitiotien takia leventää katua itse raitiotien leveys + 2 keskikoroketta. Ilman raitiotietä katu lienee sen verran kapea, ettei tarvita keskikorokkeitakaan. Tuollainen leveys haukkaa ihan tuntuvasti tonttimaata, joten muutosta parempaan saa perustella aika huolellisesti.
Liikenneturvallisuus - termi, jonka väärinkäyttö on johtanut, johtaa ja tulee johtamaan a) kustannustehottomiin b) toimimattomiin joukkoliikenneratkaisuihin. Käsite jota vastaan ei voi vasta-argumentoida leimaantumatta "tappajaksi".
Ihmiset on keskimäärin ja tutkitusti täysin sekopäisiä turvallisuusasioissa, tarkemmin yliarvoivat rajusti etäisiä epätodennäköisiä riskejä (esim. pahis sieppaa lapsesi) ja aliarvioivat arkisia ja siten todennäköisiä (esim. lapsesi teloo itsensä kaatuessaan hiekoittamattomalla pihalla). Eli reaaliretorisesti ja -polittisesti järkevä lähestymistapa on nimenomaan vähätellä riskejä ja harjoittaa muuta mielenrauhan tuottamista.Totta. Turvallisuuskortti on sopivissa tilanteissa murhaavan tehokas. Tällä foorumilla tuo valttikortti on hervottomassa käytössä automaattimetroketjussa ja kyllähän se minunkin ratikkapoliittiseen arsenaaliini kuuluu. Kuolemanvaaralla pelottelemalla saa aikaan tappavan tehokkaita iskuja.
Jos harrastaa tiukempaa poliittista keskustelua, turvallisuusmiinaan astumista kannattaa todella välttää. Monessa tilanteessa harkitsematon turvallisuusasioiden vähättely on sama kuin pudottaisi suojauksen raskaan sarjan kehässä. Voi vaan toivoa, ettei tyrmäysiskua tule.
Millaisia aitoja tai epäaitoja turvallisuusperusteita on olemassa? Miten erilaisia turvallisuusväitteitä kannattaa käsitellä?
Monessa tilanteessa harkitsematon turvallisuusasioiden vähättely on sama kuin pudottaisi suojauksen raskaan sarjan kehässä.
Katuliikenteessä on se perusdilemma että pelko on terveellistä, eli jos tehdään rakenteellisesti turvallisempi ympäristö niin tarkkaivaisuus laskee. Toisaalta sitten taas tavoite olisi tehdä kaupunkia jossa on mukava liikkua, mihin kyllä sisältyy perushuolettomuus. Tätä sitten tasapainotellaan tai ei.
Miten sä koet tämän Tyynenmerenkadun? Ovatko ne keskikorokkeet siellä oleellisia liikenne/jalankulkuonnettomuuksien vähentämisessä?
Heh. Tyypillisempää taitaa stadissa olla, että spora on se jonka nopeus on 20 ja auto se, jonka nopeus on 60.
Eipä ratikan ja auton massojen erolla ole merkitystä sille, miten ihmiselle käy, kun jompi kumpi ihmiseen osuu. Kumpikin on niin raskas suhteessa ihmiseen, ettei ihmisen kohtaamisella ole mitään merkitystä sille, minkälaisen vauhdin törmäys ihmiseen antaa. Olennaisempaa on esim. se, että jos riskikohdassa on nopeusrajoitus, raitiovaunu noudattaa nopeusrajoitusta mutta auto yleensä ei.Ratikan osuma pienelläkin nopeudella on tosin vaarallinen. Liike-energia on 0,5 * mv^2. Nopeus menee toki toiseen potenssiin, mutta massaa ratikalla on kuitenkin dekadin verran enemmän kuin henkilöautoilla.
Ratikan osuma pienelläkin nopeudella on tosin vaarallinen. Liike-energia on 0,5 * mv^2. Nopeus menee toki toiseen potenssiin, mutta massaa ratikalla on kuitenkin dekadin verran enemmän kuin henkilöautoilla.