Tuli tässä hieman brainstorm-meiningillä mieleen tällainen yksinkertainen ajatusmalli:
Autot ovat vaarallisempia kuin ratikat koska niitä on enemmän.
-> autojen onnettomuuslukuja verratessa tulee huomioida, miten montaa autoa raitiovaunu/bussi vastaa.
Jos Raitiovaunussa on 40 matkustajaa, se vastaa 32 henkilöautoa, kun henkilöauton matkustajamäärä on 1,25.
-> Jos neljääkymmentä matkustajaa kuljettavan raitiovaunun riski aiheuttaa vakavia vammoja aikaansaava klari on vähemmän kuin 32 kertaa niin todennäköinen kuin auton, raitiovaunu on turvallisempi. Eli jos 40:ä matkustajaa kuljettava raitiovaunu aiheuttaa kolarin 31 kertaa todennäköisemmin kuin henkilöauto, raitiovaunu on liikenteessä turvallisempi kuin se, että raitiovaunua ei ole.
Raitiovaunun turvallisuus verrattuna bussin turvallisuuteen voidaan laskea raidekertoimen avulla. Jos samalla linjalla ja vuorovälillä raitiovaunussa on 40 matkustajaa ja bussissa 31 matkustajaa, bussin turvallisuutta tutkittaessa on otettava huomioon näiden kahdeksan henkilön autot, eli n. 7 autoa. Tuon suuruisella raidekertoimella bussin turvallisuus onkin siis bussin ja 7,2 henkilöauton yhteenlaskettu turvallisuus, jota sitten voidaan verrata raitiovaunun turvallisuuteen. Reaalimaailmassa on toki huomioitava myös vuorovälit, koska saman ihmismäärän kuljettamiseen tarvitaan busseilla tiheämpi vuoroväli kuin raitiovaunuilla.
Luvut kuten 40 ja 31 perustuvat puhtaasti omiin arvioihini, mistä seuraa että myös tuo kerroin 32 on hyvin epätarkka. Auton matkustajamäärän laskin 1,2:n sijaan 1,25:nä, koska tykkään tehdä laskelmistani mieluummin omaa ajatustani vastustavaan kuin hyödyttävään suuntaan virheellisiä. Tarkoitukseni tässä on tällä tuoda esiin konsepti ja kysyä, samalla mitä mieltä muut ovat asiasta. Todelliset luvut saadaan selville kun tiedetään raitiovaunun ja henkilöauton todellinen keskimääräinen matkustajamäärä kunakin tutkittavana kellonaikana.
Joka tapauksessa voitaneen todeta, että yksittäinen raitiovaunu saa aiheuttaa noin 20-45 kertaa niin paljon pahoja onnettomuuksia kuin yksittäinen henkilöauto ilman, että se olisi vielä henkilöautoa vaarallisempi liikenneväline(?)
Autot ovat vaarallisempia kuin ratikat koska niitä on enemmän.
-> autojen onnettomuuslukuja verratessa tulee huomioida, miten montaa autoa raitiovaunu/bussi vastaa.
Jos Raitiovaunussa on 40 matkustajaa, se vastaa 32 henkilöautoa, kun henkilöauton matkustajamäärä on 1,25.
-> Jos neljääkymmentä matkustajaa kuljettavan raitiovaunun riski aiheuttaa vakavia vammoja aikaansaava klari on vähemmän kuin 32 kertaa niin todennäköinen kuin auton, raitiovaunu on turvallisempi. Eli jos 40:ä matkustajaa kuljettava raitiovaunu aiheuttaa kolarin 31 kertaa todennäköisemmin kuin henkilöauto, raitiovaunu on liikenteessä turvallisempi kuin se, että raitiovaunua ei ole.
Raitiovaunun turvallisuus verrattuna bussin turvallisuuteen voidaan laskea raidekertoimen avulla. Jos samalla linjalla ja vuorovälillä raitiovaunussa on 40 matkustajaa ja bussissa 31 matkustajaa, bussin turvallisuutta tutkittaessa on otettava huomioon näiden kahdeksan henkilön autot, eli n. 7 autoa. Tuon suuruisella raidekertoimella bussin turvallisuus onkin siis bussin ja 7,2 henkilöauton yhteenlaskettu turvallisuus, jota sitten voidaan verrata raitiovaunun turvallisuuteen. Reaalimaailmassa on toki huomioitava myös vuorovälit, koska saman ihmismäärän kuljettamiseen tarvitaan busseilla tiheämpi vuoroväli kuin raitiovaunuilla.
Luvut kuten 40 ja 31 perustuvat puhtaasti omiin arvioihini, mistä seuraa että myös tuo kerroin 32 on hyvin epätarkka. Auton matkustajamäärän laskin 1,2:n sijaan 1,25:nä, koska tykkään tehdä laskelmistani mieluummin omaa ajatustani vastustavaan kuin hyödyttävään suuntaan virheellisiä. Tarkoitukseni tässä on tällä tuoda esiin konsepti ja kysyä, samalla mitä mieltä muut ovat asiasta. Todelliset luvut saadaan selville kun tiedetään raitiovaunun ja henkilöauton todellinen keskimääräinen matkustajamäärä kunakin tutkittavana kellonaikana.
Joka tapauksessa voitaneen todeta, että yksittäinen raitiovaunu saa aiheuttaa noin 20-45 kertaa niin paljon pahoja onnettomuuksia kuin yksittäinen henkilöauto ilman, että se olisi vielä henkilöautoa vaarallisempi liikenneväline(?)