Miksi ei voi aloittaa kuutosen ja kasin pidennyksellä? Molemmilla on kuitenkin jo kiskot melkein Jätkäsaareen.
Vielä perustelu tähän: liikennöintikulut.
Kutonen on pitkä linja, joka on jo nyt aika kuormittunut Bulevardilla. Jos sitä pidennetään Jätkäsaareen ja se hitaudestaan huolimatta kerää matkustajia, niin nykyinen vuorotiheys ei riitä elleivät vaunut pitene. Se johtaa siihen, että vuoromäärää pitää kasvattaa, mikä maksaa aikalailla. Yksi ruuhkavuoro pyöreästi 100 000 e/v ja kokopäivävuoro 300 000 e/v. Varovasti arvioiden pitkälle kutoselle tarvittaisiin ainakin kaksi vaunua lisää, jos vuoroväli haluttaisiin tihentää 7:stä 6:een minuuttiin. Jos ajatellaan, että tuohon riittäisi yksi ruuhka- ja yksi vakiovuoro, niin 400 000 e/v.
(Voidaan toki ajatella myös tukilinjaa 6B, Jätkä-Hakaniemi tms. Mutta HKL kyllä nopeasti kertoisi, että se lisää linjaston sekavuutta ja vaikeuttaa pää- ja tukilinjan tahdistamista jne jne miksi se ei ole hyvä asia
)
Sen sijaan ysin kohdalla tilanne on aika lailla erilainen. Tällä hetkellä (tai siis vuonna 2008) osuus Kaivokadulta Kirralle on niin uskomattoman hidas, että KSV:ssä on arvioitu (HKL-RL:n antamien tietojen pohjalta) että ysi voidaan Kirran sijaan ajaa samalla vuoromäärällä ja vuorovälillä Kampin läpi ja satamaan asti. Tässä mallissa siis ainoat lisäliikennöintikulut tulevat kympin pidentämisestä Kirralle (100 000 e eli sama summa jonka HKL arvioi säästävänsä kun kymppi ensi vuonna lyhenee ja yhdestä ruuhkavuorosta päästään eroon).
Siis malli 6 vs 9 lisää liikennöintikuluja nykyisestä 400 000 vs 100 000 e / vuosi.
Pitäisi tietää, minkä hintaiseksi tuo Malminrinne-Ruoholahdenkatu -rataosuus on arvioitu, mutta jos se maksaa vaikkapa 4 Me, niin koko investointi on maksettu 13 vuodessa. Ratahan on paljon pitkäikäisempi, eli säästömielessä kannattaa siis ajaa ysillä eikä kutosella.
Kaiken lisäksi Kampin rata tarjoaa paljon paremman palvelun, mikä lisää joukkoliikenteen käyttöä ja näkyy kasvaneina lipputuloina. Niin ollen tuo 13 vuottakin on yläkanttiin.
Sitä tulee helposti ajatelleeksi juuri noin, että kun se kutonen jo melkein on siellä Jätkässä, niin päästään helpolla pidentämällä sitä. Mutta siihen halpaan en soisi HKL:n ja Jlk:n sortuvan, sillä niin helpolla tuosta ei todellakaan päästä.