Jätkäsaaren raitiotie

Helsingissä on ikävän kankea systeemi, mutta nykyaikainen ratikka on 2-suuntainen ja puolenvaihtovaihteita on ripoteltu ongelmakohtien ympärille ja vähän muuallekkin. Jos Killerpopin mielestä Helsingin ratikat ovat huonoja, sen ratkaisu ei ole vaihtaminen vielä huonompiin busseihin vaan parempiin ratikoihin.

Lipunmyyntiongelmiin ratkaisu ei kuitenkaan ole hitaan vaunun ohittaminen vaan lipunmyynnin siirtäminen pois kuljettajalta. Rahastaja on hyvä ratkaisu, jonka voisi toteuttaa heti.
 
HSL:n tiedotteen http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2012/Sivut/Page_20121017091343.aspx mukaan raitiolinjaston matkustajamäärät ovat nousseet 16 % verrattuna vuoden takaiseen.

Mikähän mahtaa olla ysin vuorokausittainen nousijamäärä syyskuussa 2011 ja 2012?

Tiedote muuten puhuu ratikasta lähipäästöttömänä. Eikö tämän lähi-etuliitteen voisi jättää nyt pois, kun ratikoiden sähkö on pesty vesisähköksi?
 
Kun helsinkiläista samaan aikaan pysäkille nysväämistä seuraa saa helposti vaikutelman, ettei minkään osuuden aikataulujen synkronointi ole tärkeää...

Tärkeimpänä on pitkään pidetty mahdollisimman lyhyitä seisomisia päätepysäkillä. Aikatauluja on kovin vaikeaa synkronoida, jos vaunut eivät voi odottaa päätepysäkillä synkronoinnin kannalta oikeaa lähtöaikaa. Ymmärtääkseni käytäntöjä ollaan muuttamassa.

Synkroinointiin ei silti päästä nopeasti, jos halutaan säilyttää liikennöinnin tehokkuus. Linjasto ja rataverkon eri osuuksien ajoajat pitää tarpeen mukaan säätää synkronoinnin kannalta käteviksi. Muussa tapauksissa seisonta-ajoista voi tulla kohtuuttoman pitkiä suhteessa vuoroväliin. Osittain näin onkin nyt ja päätepysäkeillä on vilkasta. Eikä synkroininti tietenkään toimi, jos ajoajat vaihtelevat liikaa. Kuljettajien lipunmyynnin poistaminen olisi keskeinen muutos.
 
Lipunmyyntiongelmiin ratkaisu ei kuitenkaan ole hitaan vaunun ohittaminen vaan lipunmyynnin siirtäminen pois kuljettajalta. Rahastaja on hyvä ratkaisu, jonka voisi toteuttaa heti.
Alkuviikolla seurasin Tukholmassa Gärdetin tunnelbana-asemalla kun pari laivallista turisteja ryntäsi Tunnelbanaan.
Ensinnäkin laivan infosta sai ostettua SL sarjalippuja yleiseurooppalaisella valuutalla ja korteilla.
Gärdetin lippuportilla oli ylimääräinen SL-lipunmyyjä nopeuttamassa laiturille siirtymistä, leimaamalla valmiiksi ostettuja sarjalippuja.
Tuota ruuhkaa kesti puolisen tuntia.
Nopeaa ja mallikasta toimintaa oli mukava seurata. Myös lippuluukulta sai ostaa paikallisilla kruunuilla tiketin.
 
SRS-uutiset http://www.raitio.org/news/uutis12/uutis121.htm tietää kertoa että 3.11 aloitetaan lisäliikenne Rautatieaseman ja Länsiterminaalin välillä, linjan tunnuksena on 9X ja reitti kulkee Länsiterminaalista linjan 9 reittiä Kaivokadulle, josta Mikonkadun, Aleksin, Snelmannin ja Liisankadun kautta Kaisaniemenkadulle ja edelleen ysin reittiä Länsiterminaliin. Linjaa liikennödään La-Su n. klo 17-20. 9X liikennöi näillä näkymin 6.1.2013 saakka ja sen jälkeen lisäliikenne hoidetaan ehkä jollakin toisella tavalla.

Ei liene yleinen käytäntö raitioliikenteessä, että X-linjaa liikennöidään ainakin parin kuukauden ajan. Eivätkö X-linjat ainakin viime vuosikymmeninä ole olleet tilapäisiä, korkeintaan noin kuukauden päivät liikennöitäviä poikkeuslinjoja, jotka ovat korvanneet runkolinjaa tai jotain sen osuutta? Nythän kyseessä on täydentävä, osittain päällekkäinen ruuhka-ajan linja, joita on perinteisesti merkitty esim. V-kirjaimella. Oletan että 9X merkitään myös pysäkkien linjaliuskoihin ja aikatauluihin. Milloin raitioliikenteessä on viimeksi ollut X-merkintöjä pysäkeillä?
 
Ei liene yleinen käytäntö raitioliikenteessä, että X-linjaa liikennöidään ainakin parin kuukauden ajan. Eivätkö X-linjat ainakin viime vuosikymmeninä ole olleet tilapäisiä, korkeintaan noin kuukauden päivät liikennöitäviä poikkeuslinjoja, jotka ovat korvanneet runkolinjaa tai jotain sen osuutta? Nythän kyseessä on täydentävä, osittain päällekkäinen ruuhka-ajan linja, joita on perinteisesti merkitty esim. V-kirjaimella. Oletan että 9X merkitään myös pysäkkien linjaliuskoihin ja aikatauluihin. Milloin raitioliikenteessä on viimeksi ollut X-merkintöjä pysäkeillä?

Ei yleistä, muttei mahdotontakaan. Mieleen tulee 1X Kauppatorilta Hakaniemeen 2001–02, se oli lisäliikennettä ja oli myös pysäkkikilvissä. Ei sitä tosin juuri kukaan käyttänyt.

Olen samaa mieltä siitä, että tuo X on huono – uskaltavatko matkustajat astua tuollaisen kyytiin? Toivottavasti siinä ainakin lukee määränpäätekstinä LTR:stä lähdettäessä Rautatieasema ja vaunut ovat sellaisia, joissa tämä määränpääteksti myös näkyy.

Simonkadun mäessä määränpääksi voisi muuttua Kruununhaka ja sitten Snellmaninkadulle päästyä Länsiterminaali. Saas nähdä miten suunnittelijat suunnittelee.
 
Milloin raitioliikenteessä on viimeksi ollut X-merkintöjä pysäkeillä?
"Radanrakennusviikolla" 30.6-6.7.2008 Mannerheimintie / Kaivokatu / Simonkatu oli X-liuskoja ainakin linjan 7X ja varmaankin myös linjan 4X varrella.
En kylläkään ole pitänyt mitään kirjaa noista.
 
Olen samaa mieltä siitä, että tuo X on huono – uskaltavatko matkustajat astua tuollaisen kyytiin? Toivottavasti siinä ainakin lukee määränpäätekstinä LTR:stä lähdettäessä Rautatieasema ja vaunut ovat sellaisia, joissa tämä määränpääteksti myös näkyy.

Simonkadun mäessä määränpääksi voisi muuttua Kruununhaka ja sitten Snellmaninkadulle päästyä Länsiterminaali. Saas nähdä miten suunnittelijat suunnittelee.

HS:n juttu uudesta 9X-linjasta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...in_ja_senaatintorin_valille_uusi_raitiolinja/ Kun jo Otsikossa kerrotaan linjan kulkevan Länsiterminaalin ja Senaatintorin väliä, niin varmaan moni miettii että pääseekö tällä ollenkaan Rautatieasemalle!:mad: Otsikossa olisi aivan hyvin voitu mainita että linja kulkee Terminaalin ja Rautatieaseman väliä koska nimenomaan tätä yhteyttähän pitäisi korostaa. Toivottavasti määränpääkilvityksiin tosiaan laitettaisiin Rautatieasema, eikä suoraan Senaatintori!
 
Toivottavasti määränpääkilvityksiin tosiaan laitettaisiin Rautatieasema, eikä suoraan Senaatintori!

Eilen kun katsoin livasta niin sinne oli ohjelmoitu 9X:lle määränpäät Senaatintori ja Länsiterminaali, ei muita. Mutta vielähän sitä ehtisi. Aikaisempien poikkeusreittien jäljiltä livasta löytyy kyllä rautatieasema-määränpää, joten noheva kuski voi manuaalisesti kilvittää esitetynlaiset määränpäät jos niitä automaatti ei tule tarjoamaan.
 
HS:n juttu uudesta 9X-linjasta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...in_ja_senaatintorin_valille_uusi_raitiolinja/ Kun jo Otsikossa kerrotaan linjan kulkevan Länsiterminaalin ja Senaatintorin väliä, niin varmaan moni miettii että pääseekö tällä ollenkaan Rautatieasemalle!:mad: Otsikossa olisi aivan hyvin voitu mainita että linja kulkee Terminaalin ja Rautatieaseman väliä koska nimenomaan tätä yhteyttähän pitäisi korostaa. Toivottavasti määränpääkilvityksiin tosiaan laitettaisiin Rautatieasema, eikä suoraan Senaatintori!

Eiköhän matkustajilta voine odottaa aivotoimintaa
 
Eiköhän matkustajilta voine odottaa aivotoimintaa

– Ritu hei, mikä se ratikka oli millä meidän piti mennä?
– Yhdeksikkö. Mennään nyt kattoon mistä se lähtee ja mistä siihen saa lippuja.
– Tossa on joku 9X, mikähän se on?
– Emmä tiedä, lukeeks siinä minne se menee?
– Joo, Senaatintorille.
– No eihän me nyt sinne olla menossa. Meneeköhän se asemallekin?
– Kato, tuolta tulee perästä ysi.
– Joo, odotetaan sitä. Eihän tässä nyt niin kiire ole. Ei tollasista äksistä tiedä minne ne menee.

x 200.

Ei näin.
 
Riittänee että Länsiterminaalin pysäkillä lukee selvästi että 9X menee Rautatieasemalle.
 
Ei se riitä. Ja missä se lukisi ja miten näkyvä se olisi?
Nyt tarkoitamme vieraspaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia. Varsinkin jälkimmäiset ovat luultavasti tottuneet parempaan matkustajainformaatioon kuin mitä täällä on tarjolla.
 
Ei se riitä. Ja missä se lukisi ja miten näkyvä se olisi?
Nyt tarkoitamme vieraspaikkakuntalaisia ja ulkomaalaisia. Varsinkin jälkimmäiset ovat luultavasti tottuneet parempaan matkustajainformaatioon kuin mitä täällä on tarjolla.

Miksei riitä? Tässä keskustelussa ongelmaksi on nähdäkseni nostettu opastus välillä Rautatieasema-Länsiterminaali ja toisinpäin. Enkä itsekään näe mitään syytä puuttua muuhun, muutenhan samalla logiikalla pitäisi kaikkien muidenkin linjojen opastus miettiä uusiksi. Keskustasta päin asia lienee kunnossa koska kyltitys on joka tapauksessa Länsiterminaaliin, joten ongelma on ainoastaan Länsiterminaalissa keskustan suuntaan. Se miten pysäkin opaste visuaalisesti toteutetaan ei muodostune kovinkaan suureksi ongelmaksi.
 
Takaisin
Ylös