Tuntuu taas jotenkin käsittämättömältä, että määränpääteksteistäkin pystytään tekemään ongelma. Länsiterminaalista lähdettäessä 9:n linjakilvissä voi aivan hyvin lukea vuorotellen RAUTAITEASEMA PASILA ja JERNVÄGSSTATION BÖLE sekä 9X:llä RAUTATIEASEMA SENAATINTORI ja JERNVÄGSSTATION SENATSTORGET. Tietenkin sivistysvaltiossa Rautatieasema lukisi muodossa Päärautatieasema - Centralstation mikä se virallisestikin on, mutta koska Suomi, ei moinen tietenkään tule kyseeseen. Simonkadun mäessä sitten Rautatieaseman tekstit jäisivät näytöistä pois ja vaunuissa lukisi joko Senaatintori tai Pasila.
Edelläkuvattu määränpäiden ilmoittaminen onnistuu sujuvasti ainakin erityisolosuhteiden ulkopuolelta tulevalta Veolia Transport Oy:ltä, jonka linja-autoissa voimme päivittäin havaita vuorotellen vaihtvia määränpäitä esimerkisi muodossa Helsinki Kamppi, Helsingfors Kampen. Tämä on tietenkin poikkeuksellista sillä HSL:n mielestä määränpää Helsinki on ainoa tärkeä tieto ja moinen tarkennus linjan todellisesta määränpäästä 213,75:n neliökilometrin alueella on liiallista asiakaspalvelua.
Sekä varioiden että Nr:ien (huonot) linjakilvet pystyvät näyttämään aivan hyvin vaihtuvia määränpäitä jos halutaan.
Ylipäätään 9X alkaa jo tässä vaiheessa tuntua puuhastelulta (tosin sama koskee Helsingin raitioliikennettä ylipäätään). Linjaa tullaan liikennöimään vain muutamana tuntina viikonloppuisin. Se, että linja 9 on ylikuormitettu (= kapasiteetti on jo loppunut) kaikkina päivinä laivojen tuloaikoina ja seisomakuormia ajetaan myös muulloin kuin laivojen tuloaikoina, on osoitus vakavasta ongelmasta. Oman mausteensa luo myös tynkä-NrI -vanujen käyttö, joiden kapasiteetti on vielä muitakin vaunutyyppejä riittämättömämpi.
Tuttuun helsinkiläistyyliin akuutille kapasiteettiongelmalle ei haluta todellisuudessa tehdä mitään. Sen osoittaa se, että jo nyt tiedetään 9X:n olevan tilapäinen ja sen liikennöinnin loppuessa asia ratkaistaan "muulla tavalla". Se, mitä tämä "muu tapa" on, en aseta järin suuria odotuksia.
Samaan aikaan on mukavaa HSL:n tiedotuksessa kehua, kuinka matkustajamäärät "yllättivät" ja muuta naurettavaa. Ei paljon lohduta sitä välipysäkillä odottajaa, joka ei mahdu edes siihen kolmanteen tuulilasikuormassa kulkevaan vaunuun.
Mitä tulee puolestaan Ruoholahdenkadun valoihin, korostuu niiden liikennettä halvaannuttava vaikutus varsinkin ruuhka-aikoina. Raitioliikenteen toimintavarmuuden heikentämisen ohella aiheuttavat ne erittäin vakavaa haittaa varsinkin Lauttasaaren linjoille, mutta myös muille Kampin kautta kulkeville bussilinjoille (kuten 14 ja 18). Varsinkin iltaruuhkassa sen aiheuttamat jonot halvaannuttavat Kampin alueen katujen lisäksi liikenteen aina Kaivokadun kautta Rautatientorin toiselle puolelle asti. Ennen Ruoholahdenkadun valojen käyttöönottoa matka Kaivokadulta Lauttasaaren sillalle kesti hiljaisen liikenteen aikaan noin 10 minuuttia sekä ruuhka-aikaan 10-15min. Nykyisin sama matka kestää ruuhka-aikana 15-35 minuuttia. Näin suuri täsmällisyyden heikkeneminen aiheuttaa jo ennestään häiriöherkille linjoille huomattavia ongelmia aikataulussapysymiseen ja linjojen liikennöinti on ruuhka-aikoina merkittävän epätäsmällistä. Hiljaisina aikoina kun yksityisautoilua on vähemmän, vaikuttavat valot onneksi vähemmän linjojen täsmällisyyteen.
Ensiaskel Ruoholahdenkadun valojen haitan vähentämiselle olisi turhien jalankuvalovaiheiden poistaminen eli muuttamalla jalankulkuvalot napista tilattaviksi. Tällöin ei tarvitsisi jokaisella valokierrolla antaa kaikkiin suuntiin jalankuluvaiheita, jotka pääsääntöisesti ovat täysin turhia. Lisäksi risteyksen valoja olisi syytä pitää vilkuilla mahdollisimman suuri osa vuorokaudesta. Viimeinen vaihe olisikin täysin turhien valojen poistaminen ja palaaminen valoja edeltäneeseen tilanteeseen, jolloin liikenne sujui huomattavan hyvin nykyiseen nähden.
Mutta kuten tiedämme, liikennevalot ja etenkin jalankulkuvalot ovat pyhä lehmä, jolle ei voida yksinkertaisesti tehdä millään saralla mitään. Ja kuten aiemmin on keskusteltu, on syytä ottaa keskusteluun mukaan turvallisuuskortti ja todeta, että laskennallisesti liikennevaloilla vähennetään laskennallisia onnettomuuksia. Samalla logiikalla jokaisen liikennemerkin kohdalle voisi laittaa liikennevalot, jotta onnettomuuksia olisi vähemmän.
Tästä pääsemmekin taas alkuasetelmaan, eli kun ensin tyritään ja tehdään tietoisesti huonoja ratkaisuja niin sitten nostetaan kädet pystyyn. Asia nyt on näin eikä mitään voi tehdä, koska nykytilanne on "riittävä".
Olen puhunut.