Jätkäsaaren raitiotie

Eli lausuntoa nyt vain peliin sinne, missä tuota suunnitelmaa käsitellään!

Mutta kun ei sitä enää käsitellä missään. Tuo linkkaamani kuva on hyväksytty lautakunnassa helmikuussa 2010. Sehän tässä ongelmana onkin, että virkamiesten pitäisi nyt itse tuo huomata ja oma-aloitteisesti tehdä uudet liikenne- ja katusuunnitelmat.
 
Mutta kun ei sitä enää käsitellä missään. Tuo linkkaamani kuva on hyväksytty lautakunnassa helmikuussa 2010. Sehän tässä ongelmana onkin, että virkamiesten pitäisi nyt itse tuo huomata ja oma-aloitteisesti tehdä uudet liikenne- ja katusuunnitelmat.

Ei kai kukaan nyt rupea teettämään itsellään lisää töitä. Näillä mennään.
 
Autoliikenne tulee hyydyttämään ja katkaisemaan Jätkän vetovoiman. Lopulta sinne menee 1 tai 2 linjaa. Autoliikenteelle on tehtävä jotain.
 
Autoliikenne tulee hyydyttämään ja katkaisemaan Jätkän vetovoiman. Lopulta sinne menee 1 tai 2 linjaa. Autoliikenteelle on tehtävä jotain.

Ei autoliikenne itsessään syy ole ongelmiin, vaan se on, että Jätkäsaareen rakennetaan nukkumalähiötä, joten liikkumistarve on taattu. Jos rakennettaisiin kaupunkia, paljon pienemmällä osalla alueen asukkaista olisi tarvetta liikkua keskustaan töihin tai asioille.
 
Ei autoliikenne itsessään syy ole ongelmiin, vaan se on, että Jätkäsaareen rakennetaan nukkumalähiötä, joten liikkumistarve on taattu. Jos rakennettaisiin kaupunkia, paljon pienemmällä osalla alueen asukkaista olisi tarvetta liikkua keskustaan töihin tai asioille.

Minusta Jätkäsaaren pohjoisreunalla on ihan kohtuullinen määrä työpaikkoja. Ei toimistoja vaan nykyään kannata rakentaa kovin kauas metro- tai juna-asemista, kun työntekijät kuitenkin hajaantuvat ympäri Helsingin seutua.
 
Ei asukkaiden autoliikenne sinänsä ole Jätkän ongelma, sille on kyllä kapasiteettia. Ongelma on siinä kun alueella toimii autolauttoja joille juuri rakennettiin uudet kapasiteetin lisäävät laiturit, tulee Jätkän kannaksesta liian tukkoinen. Onneksi Ruoholahteen on silta, mutta länsilinkkiin mikä on melkein samaa liikennevaloa kuin kannaksen, suuri osa autoista menee, ei Espooseen.

Itse jätkään ei välttämättä tunnelia tarvita, mutta Ruoholahdesta myös katuverkosta täytyy olla autoilla pääsy keskustatunneliin.

Siltaa on hieman vaikea rakentaa Hernesaareen, että melkoinen sumppu toi Ruoho-Jätkä :D
 
Ei autolautan purkautumista saa sujuvaksi rakentamatta rantaan asti moottoritietä. Parempi vaan sietää ajoittaiset ruuhkat ja keskittyä asioihin, joita voi ylipäätään toteuttaa.
 
Kyllä Keskustatunneli helpottaisi Ruoholahden liikennettä paljonkin.
Miten?

Suunniteltuun tunneliin pääsisi Länsiväylän päästä ja Marian sairaalan vierustalta. Jätkäsaaresta tullaan Ruoholahden puolelle Crusellin siltaa tai Jätkäsaarenrannan ja Mechelininkadun risteyksen kautta. Ruoholahden keskeinen katu on Itämerenkatu. Aika kauaksi jäädään keskustatunnelista.

Antero
 
Miten?

Suunniteltuun tunneliin pääsisi Länsiväylän päästä ja Marian sairaalan vierustalta. Jätkäsaaresta tullaan Ruoholahden puolelle Crusellin siltaa tai Jätkäsaarenrannan ja Mechelininkadun risteyksen kautta. Ruoholahden keskeinen katu on Itämerenkatu. Aika kauaksi jäädään keskustatunnelista.

Keskustatunnelin Länsiväylän pään Ruoholahteen vievä sisäänkäynti olisi helposti saavutettavissa Crusellin siltaa pitkin, sitä kautta Jätkäsaaresta olisi paljon nykyistä helpompi reitti keskustan läpi. Keskustatunneli myös parantaisi paljon Mechelininkadun sujuvuutta kun merkittävä osa Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteyksen kääntyvästä liikenteestä siirtyisi keskustatunneliin.
 
Viimeksi muokattu:
Atlantinkadun raitiotien rakentaminen on käynnissä Länsisatamankadusta etelään päin. Kiskoja on maassa jo ainakin Saukonpaaden väliaikaisen kääntöpaikan kohdalla. Tuon radan käyttöönottoon taitaa kuitenkin mennä vielä muutema vuosi, sillä rajoittavina tekijöinä ovat ainakin Atlantinkadun silta sekä kääntösilmukat Länsiterminaalilla ja Bunkkerilla.
 
Atlantinkadun raitiotien rakentaminen on käynnissä Länsisatamankadusta etelään päin. Kiskoja on maassa jo ainakin Saukonpaaden väliaikaisen kääntöpaikan kohdalla. Tuon radan käyttöönottoon taitaa kuitenkin mennä vielä muutema vuosi, sillä rajoittavina tekijöinä ovat ainakin Atlantinkadun silta sekä kääntösilmukat Länsiterminaalilla ja Bunkkerilla.

HSL:n alustavassa toiminta- ja taloussuunnitelmassa 2020-2022 on radan liikennöinnin aloitus merkitty vuodelle 2021, siten että 9 jatketaan Länsiterminaalille, eli se kai kytketään linjaan 7 samalla tavalla kuin Linjat 3 ja 2 on Olympiaterminaalissa, kunnes silmukat alkavat valmistumaan 2022. Atlantinkadun silta on hankesuunnitelmassa merkitty valmistumaan 2020 eli käyttöönottoa rajoittava tekijä on kai Pasilan ratojen valmistuminen, kun 2/3 ei saada irti 7:sta ennen niiden valmistumista. Tai saataisiin jos yhdistettäisiinkin Linja 9 7:n sijaan kiinni linjoihin 2/3 kunnes Pasilan radat valmistuu, mutta sellainen yhden vuoden pikkujärjestely ei kai HSL:ää kiinnosta

Muutenkin kannattaisi viedä 9:n sijasta ensin linja 8 Länsiterminaaliin, jotta yhteys metrolla länteen parantuisi. Ongelma on kai ettei haluta kolmen linjan yhdistelmää 6-8-7:sta kuten nyt 3-2-7.
 
Suunnittelutilanteet tietysti usein muuttuvat lyhyelläkin varoitusajalla. Mutta ainakin vielä pari kuukautta sitten tarkoitus oli, että Bunkkerin silmukka on valmis 2020 ja joskus ehkä vuoden 2021 alusta, tai ainakin keväällä, linjat 8 ja 9 viedään sinne, kun Atlantinkadun kiskot yhdistetään Saukonpaaden nykyisiin. 7 säilyisi toistaiseksi nykyisenä.
 
Suunnittelutilanteet tietysti usein muuttuvat lyhyelläkin varoitusajalla. Mutta ainakin vielä pari kuukautta sitten tarkoitus oli, että Bunkkerin silmukka on valmis 2020 ja joskus ehkä vuoden 2021 alusta, tai ainakin keväällä, linjat 8 ja 9 viedään sinne, kun Atlantinkadun kiskot yhdistetään Saukonpaaden nykyisiin. 7 säilyisi toistaiseksi nykyisenä.

Toukokuussa HKL:n johtokunnassa olleessa hankesuunnitelmassa, joka on uusin löytyvä tieto, ratojen poislukien silmukat rakentamisvuosiksi oli merkitty 2019 ja 2020, kun taas silmukoille vuodet oli 2022 ja 2023. Vaihtoehdot on siis jättää uusi osuus ajamatta kunnes silmukat valmistuvat tai kytkeä kaksi eri suunnista tulevaa linjaa yhteen. TTS:n perusteella ollaan tekemässä juuri jälkimmäinen, kun ainoastaan 9 jatketaan ensin 2021 Länsiterminaalille ja 8 vasta 2022 kun "Bunkkerin edustan kääntöpaikka otetaan käyttöön."

Tiedä sitten mikä estää Bunkkerin silmukan teon muun rakentamisen yhteydessä
 
Takaisin
Ylös