Jätkäsaaren raitiotie

Silloin kun kirjaimet on linjanumeroiden perään tulleet, on niillä ollut kyllä selkeä ajatus. --
7B, B=rengaslinja vastapäivään
3B, B=Berghäll

Niin kuin että selkeä ajatus = "B tarkoittaa joko rengaslinjaa vastapäivään tai Kalliota ruotsiksi"? Mikä tuossa ajatuksessa on selkeää? Pointtini juurikin on, että ratikkalinjojen kirjaimissa ei ole mitään logiikkaa, vaan kirjain tarkoittaa eri linjalla aina eri asiaa. Se on mielestäni hyvin määritelmällisesti epälogiikkaa. Samahan koskee A-kirjaintakin. 1A on pidennetty, 7A ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:01 ----------

Ja väittäisin muuten, että 99 % 6T:n kohderyhmästä ei tiedä, että T=terminaali. Mutta 6:n normaaleista käyttäjistä taas aika moni tiennee, että 4T:llä on eri reitti kuin 4:llä. Ja siksi ihmettelee, eikö 6T:llä pääsekään samaan paikkaan kuin 6:lla.
 
Olen GT8N:n kanssa samaa mieltä, turhat kirjaimet pois linjatunnuksista, uusia numeroita riittää todellakin. Hyvä uudistus on linjojen 3B:n ja 3T:n korvaaminen linjoilla 2 ja 3. Eihän tavallisella, satunnaisella käyttäjällä yleensä ole hajuakaan kaikista näistä A, B, T, ja X kirjaimien merkityksestä. Ulkomailla niitä on myös harvemmin, tämä on kyllä tyypillinen Helsinki-ilmiö. Mikäli on kysymys vain aivan pienestä poikkeamasta numerolinjan reitistä lisäkirjain on tietenkin OK, muuten eri linjanumerotunnus on selkeämpi kuin kaikenlaisia kirjaimia.
 
Kyllähän 6T on oikein johdonmukainen terminaaliratikaksi, etenkin kun reitti on muuten normaalia kutosta.
Samalla tavallahan on nimetty 4T ja 3T, kaikki menevät terminaaleihin.
9X olisi voinut olla samalla kaavalla nimetty 9T.
 
Länsiterminaalissa on pysäkkitolpassa aikataulutelineessä pysty-A5 tietoa linjasta 9X suomeksi ja ruotsiksi. Jee, jee!
 
Kyllähän 6T on oikein johdonmukainen terminaaliratikaksi, etenkin kun reitti on muuten normaalia kutosta.

Sehän nyt on selvä, että 6 on oikea numero. Siitä, että reitti on muuten normaalia kutosta, kun seuraa nimenomaan se, että se numero pitää olla 6, ei se mikä kirjain sillä pitää olla.

Samalla tavallahan on nimetty 4T ja 3T, kaikki menevät terminaaleihin.

No sen mukaan ei kyllä ole 3T:tä nimetty, koska 3T:hän oli iät ja ajat 3:n kahdeksikkolinjan toinen suunta (se suunta, joka rautatieasemalta meni Töölööseen päin, jos nyt oikein muistan). Tämä "terminaaliin menevä" 3T:hän on vasta pari vuotta vanha. Aikaisemmin siis terminaaliin meni 3B ja sieltä tuli 3T. Ei mitään terminaalilogiikkaa, ja olisi se nykyiselläkin 3T:llä aika kaukaa haettua. Se on 3T siksi, että 3:n kirjaimet ovat aina olleet B ja T. Ei siksi, että sillä pääsee myös Olympiaterminaaliin.

Ja 4T:llä ja 6T:llä on se ero, että 4T ei aja kaikkia 4:n pysäkkejä, 6T ajaa.
 
Sangen mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo 9/9X viikonloppuaikataulu. Linjojen 9 ja 9X vaunut eivät suinkaan lähde terminaalilta tasaisin välein, kuten joku taisi jo täällä todetakin, vaan esimerkiksi vuorotellen 4 ja 8 minuutin välein, tai vuorotellen 2 ja 7 minuutin välein. Luulisi, että moisella rytmityksellä tasaisen kuormituksen saavuttaminen on melko hankalaa. (Tosin tasaiselle kuormitukselle lienee suunnittelussa annettu vähemmän painoarvoa kuin riittävälle kapasiteetille.) Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös että linjan 9X liikennöintiaikana vuorojen numerojärjestys sekoittuu hetkellisesti terminaalilla, kun joka toinen vuoro kääntyy Senaatintorilla takaisin Länsisatamaan joutuen sen jälkeen "väärään väliin". Tämä ongelma on ratkaistu ajattamalla väärässä välissä olevat vuorot halliin lisäliikenteen päätyttyä. Sunnuntaina kaikki lisävuorot jatkavat linjalla lisäliikenteen päätyttyä. Lauantaina alkuillasta hallista linjalle lähtevistä lisävuoroista yksi (184) ei kertaakaan käy Senaatintorilla, kun taas sunnuntaina linjan kaikki kymmenen vuoroa ajavat ainakin yhden kierroksen 9X-tunnuksella.
 
Linjojen 9 ja 9X vaunut eivät suinkaan lähde terminaalilta tasaisin välein,
Lauantain osalta tuo vaikuttaa ihan loogiselta. Eli terminaalilta lähtee ensin 9X, joka ainakin periaatteessa kerää porukan, jonka perään lähtee tyhjempi perus-9, joka sitten tarjoaa yhteyden muulle kuin laivakansalle. Näin siis periaatteessa, en tiedä miten todellisuus on.
Sunnuntain osalta taas omat raja-arvonsa lienee asettanut se, että ysin lähtöaikoja ei muutettu, vaan 9X on jouduttu vähän pakolla runnomaan sopiviin väleihin. Ja vielä jonkin sortin tasausaikakin on pitänyt terminaaliin saada.
 
Suoraan sanottuna surkeaa toimintaa. Vai onko tuon systeemin käyttöliittymä siellä HSL:n puolella niin surkea, ettei sitä voi tehdä ihan tuosta vaan?

Mistä muuten johtuu ? Esim linjoilla 51, 39, 45 sisänäytöt näyttää mitä sattuu. Ja tuo Jokerin-bussien kello on joka toisessa säätämättä. Lukuisista viisasteluista huolimatta kukaan ei kerro, koska kaikissa Jokeri-busseisssa on oikeaa aikaa näyttävät kellot. Ei sitten pitäisi mainostaa korkeatasoisesta bussilinjasta, jos ei edes kelloja saada kuntoon.
 
Mistä muuten johtuu ? Esim linjoilla 51, 39, 45 sisänäytöt näyttää mitä sattuu. Ja tuo Jokerin-bussien kello on joka toisessa säätämättä. Lukuisista viisasteluista huolimatta kukaan ei kerro, koska kaikissa Jokeri-busseisssa on oikeaa aikaa näyttävät kellot. Ei sitten pitäisi mainostaa korkeatasoisesta bussilinjasta, jos ei edes kelloja saada kuntoon.

Valvonnan puutteesta kai tässä on kyse. Vaikka kellosta saa pisteitä kilpailutuksessa, kellolta ei käytännössä vaadita toimivuutta. Tai vaaditaan, samalla tavalla kuin Suomessa on pyöräilijöiden pakollista käyttää kypärää.
 
Ja edelleen olen sitä mieltä, että ne Hakaniemeen ajettavat 9-tunnuksella merkityt lisävuorot olisivat selkein ja toimintavarmin ratkaisu.

Itsenäisyyspäivänä tätä päästään kokeilemaan, kun 9X-lisävuorot käyvät kääntymässä Arenatalon silmukassa.
 
Tyylikkäästi tänään työpaikan retkibussi joutui Ruoholahdenkadulla kaupunkiin palatessa ajamaan siinä raitiotiekorokkeella. Autokaista oli niin kaponen pysäköityjen autojen, lumivallien ja varmaan osittain sen kadun alussa olevan kerrostaloremontin vuoksi.
 
Tyylikkäästi tänään työpaikan retkibussi joutui Ruoholahdenkadulla kaupunkiin palatessa ajamaan siinä raitiotiekorokkeella. Autokaista oli niin kaponen pysäköityjen autojen, lumivallien ja varmaan osittain sen kadun alussa olevan kerrostaloremontin vuoksi.

Tämä nouseekin nyt ajankohtaiseksi, kun HSL:n raitioliikenteen linjastosuunnitelma nojaa siihen, että Välimerenkadulle tehtäisiin raitiotie. Se on sinne piirretty käytännössä samalla speksillä kuin Tyynenmerenkadullekin, eli leveä rv-kaista-alue, ja kiskot niin reunassa, että ratikka on jatkuvasti autojen peileissä kiinni. Kiskojen välissä on sitten tilaa keskikorokkeille, jotka oikeastaan ovat aivan turhia – kadulla tulee kulkemaan yksi ratikkalinja harvalla vuorovälillä. Kiskoalue itsessään toimii aivan hyvin keskikorokkeena tällaisella kadulla. Nyt olisi vielä mahdollisuus korjata suunnitelmia.

29488_2_Valimerenkatu_katus (kopio).jpg
 
Se on sinne piirretty käytännössä samalla speksillä kuin Tyynenmerenkadullekin, eli leveä rv-kaista-alue, ja kiskot niin reunassa, että ratikka on jatkuvasti autojen peileissä kiinni. Kiskojen välissä on sitten tilaa keskikorokkeille, jotka oikeastaan ovat aivan turhia – kadulla tulee kulkemaan yksi ratikkalinja harvalla vuorovälillä. Kiskoalue itsessään toimii aivan hyvin keskikorokkeena tällaisella kadulla. Nyt olisi vielä mahdollisuus korjata suunnitelmia.
Tuollaista ei todellakaan pitäisi tehdä enää toista. Voin arvata, että keskikorokeratkaisu on keksitty Suomen hieman eriskummallisten raitiotie- ja suojatiesääntöjen vuoksi. Laki ei ota huomioon raitiotien vuoroväliä, mutta katusuunnittelija voi sen ottaa huomioon aivan samalla tavalla kuin otetaan liikennemäärä huomioon muissakin katusuunnittelun ratkaisuissa. Kuten vaikka liikennevalojen sirjoittamisessa tai pois jättämisessä.

Jos halutaan korokkeet – jotka lienevät tarpeettomat – niitä voi tehdä kaksi raiteen molemmin puolin. Autokaistaan voi tehdä mutkan. Jalkakäytävällähän on tilaa pysäköintikaistan verran siirtää autokaistaa ja tehdä ratikan raiteen viereen 2-metrinen koroke. Autokaistan mutka on vain hyväksi, jotta autoilijat osaavat hillitä nopeuttaa risteystä lähestyttäessä. Nyt tehdään pitkä suora, joka houkuttelee kaahaamaan, ja sitten valitetaan, kun ei noudatetaa 30 km/h nopeusrajoitusta.

Eli lausuntoa nyt vain peliin sinne, missä tuota suunnitelmaa käsitellään!

Antero
 
Takaisin
Ylös