Kävin sunnuntaina vähän seuraamassa tuota 9X:n toimintaa. Ei se ihan kuin Strömsössä mennyt, mutta eipä ole Strömsössä ratikoita eikä muutosvastarintaista Helmi-tätiäkään. Mahtaakohan Strömsössä olla defibrilaattoreita? Ei siellä ehkä tarvita, sen sijaan Helmi-täti kyllä kovasti tarvitsisi.
Terminaalista tuli Ruoholahdenkadulle vaunu, jonka linjakilvissä ei ollut numeroa ollenkaan, tekstinä Senaatintori. En tiedä, mitä sisänäytöt näyttivät. Snellulla tuli vastaan vaunu, jossa ei ollut linjanumeroa mutta määränpääteksti oli Länsiterminaali. Kuljettaja pysähtyi Vironkadun pysäkille ja näpläili laitetta aikansa, minkä jälkeen kilvet olivat sekä ulkona että sisällä ihan oikein, siis 9X Länsiterminaali ja pysäkkinäytötkin toimivat.
Aikataulut tuntuivat hyvin viitteellisiltä. Ei kai niitä ole yleisölle julkaistukaan, mutta SRS:n sivuilta ne toki ovat ladattavissa. Vuorot kuitenkin kulkivat miten sattuu, yleensä joko juuri ennen ysiä tai heti sen jälkeen. Minä jotenkin naiivisti kuvittelin, että tarkoitus olisi synkata 9 ja 9X siten, että vaunut kuormittuisivat tasaisesti, mutta ilmeisesti se ei ole oleellista, vaan on parempi ajattaa edellä täpötäyttä vaunua ja perässä lähes tyhjää. No, tällä tavoin kuitenkin myös 9X näytti saavan matkustajia.
En minä nyt niin kovin yllättynyt tästä ole. Silti näen Apfelschorlen-märkiä unia tilanteesta, jossa Länsiterminaalissa on laiturilla varustettu sivuraide, jolla seisoo "9 Hakaniemi" -kilvitetty vaunu, jonka lähtöaika on täsmällisesti kahden perusysin välissä ja joka kääntyy Arenan silmukassa ympäri. Kuvitelmissani pysäkillä seisoo liikenteenohjaaja paimentamassa matkustajia siihen vaunuun, joka on seuraavaksi lähdössä. Ja edelleen minun pilvilinnoissani Arenan silmukasta on käyty hinaamassa väärinpysäköidyt autotkin pois niin, että nämä lisävuorot pääsevät lähtemään "9 Länsiterminaali" -kilvin takaisin määränpäähänsä täsmällisesti vuoroysien välissä. No, uniksi jäävät. Ensi vuonna sitten uudet kujeet ja taitaa mennä touhu vielä sekavammaksi.