Jätkäsaaren raitiotie

Käsitykseni mukaan Jätkä on jo "pihvi" ja vaihtoehtoja ovat 2 ja 2S ja asiastahan on jo sekä kaupunkisuunnittelulautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan päätökset.

Näinhän se pitäisikin olla ja virallisesti onkin. Pahat kielet HKL:n sisältä vaan kertovat toista. Ja kun tätä ketjua selailee taaksepäin, niin jlk:n jäsen Haltia itsekin epäilee lautakuntansa päätöksen toteutumista. Valta pyrkii luisumaan vähän vääriin käsiin. Mutta odotamme ja teemme parhaamme sen eteen, että Kampin rata saadaan.

Asun itse Bulevardilla, ja sanoisin, että se ei ole kovin kuormittunut ratikka.

Tuo on mielenkiintoista. Nimenomaan iltaruuhka, joka on ratikkaliikenteen kannalta kuormittunein, olisi mielenkiintoinen. Jos sulla on tilaisuus seurata tilannetta muutamana arki-iltana niin olisi kiva kuulla miltä siellä näyttää iltaruuhkassa.

En silti usko, että moni Jätkäläinen kutosta käyttää, vaan ysiä ja metroa.

Niinpä. Siksi se kutonen onkin turhaa rahankäyttöä ja pitäisi pistää paukut nimenomaan ysiin. Voihan kutosenkin toki pidentää, jos "maksajalla" on niin paljon rahaa...
 
Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta.
Maksajan olisi myös hyväksi olla perillä siitä, miten kustannukset muodostuvat. Jos maksajan näkökulmaa noudatettaisiin loogisesti ja oikein, raitiovaunuja olisi ajettu jo vuosia kaksinajossa ja Variot hankittu edes normaalipituisina, ei erityisesti Helsinkiä varten lyhennettyinä. Eikä myöskään esitettäisi metroa rakennettavaksi sellaisilla matkustajamäärillä, jotka hoidetaan taloudellisimmin raitiotiellä.

Tosiasiassa raitioliikenne on halvempaa kuin bussit. Siksi raitioteitä rakennetaan runsaasti sekä laajennuksina että uusina järjestelminä. Tätä ei vain meillä uskota periaatesyistä.

Tilastot saadaan täällä näyttämään muuta mm. sekoittamalla busseissa keskusta- ja esikaupunkilinjojen kustannukset, unohtamalla osa kustannuksista ja pitämällä raitioliikenne toiminnallisesti 1950-luvun tasolla. Jos bussiliikenteeseenkin hankittaisiin edelleen 1950-luvun tapaan noin 10-metrisiä busseja, joiden pituudesta 1,5 metriä menee kuljettajalle ja moottorille, ja jäljelle jää 20 istuma ja 30 seisomapaikkaa, niin kuljettajakulut kasvaisivat liki tuplaksi ja bussiliikenteen kokonaiskulut kolmanneksen. Juuri tällä tavoin toimitaan nyt raitioliikenteessä.

Antero
 
Olen ollut yhteydessä suy:hin. Eivät ole minulle vastustaneet ainakaan Jätkän ratikoita, mutta totesivat viestissään, että maksajan näkökulma on eri kuin sellaisen joka katsoo asiaa ulkopuolelta. heidän mukaansa jätkän rata on ollut alunperinkin kuvioissa mukana.
Kiitos tiedosta. Minulle on muodustunut semmoinen kuva että Suy tuijottaa vain ja ainoastaan operointikustannuksia, ja lipputulot sekä rakennuskustannukset ovat jonkun muun päänsärky. Selittäisi aika paljon asioita.
 
En tosiaan itse tiedä näistä HKL:N pahoista kielistä ja mitä ne sanovat, harmi että ehdin deletoida jo HKL.ltä saamani e-mail-vastauksen. Siinä kuitenkin sävy oli muistaakseni aika asiallinen ja kyse oli enemmänkin siitä, että kuka maksaa ja mitä maksaa ja mikä on tarkoituksenmukaista. Tavallaan olisi nurinkurista, jos HKL vastustaisi raitioliikennettä itse, onhan sekin toki mahdollista. Salaliittoteorioita tai ei, luulenpa, että kyseessä on perinteinen kululeikkausasia, kuten muillakin hallinnonaloilla. Esittelijällä on aina "hyvät" perusteet.
 
En tosiaan itse tiedä näistä HKL:N pahoista kielistä ja mitä ne sanovat, harmi että ehdin deletoida jo HKL.ltä saamani e-mail-vastauksen.

Jos tuntisimme henkilökohtaisesti, niin voisin kertoa sinulle kasvotusten enemmän. Näitä asioita on vähän hankala puida julkisella internetfoorumilla. Mutta uskon kyllä, että ihan varmasti olet saanut asiallisen ja myötäilevän vastauksen – eihän muu ole mahdollistakaan. ;)

Tavallaan olisi nurinkurista, jos HKL vastustaisi raitioliikennettä itse, onhan sekin toki mahdollista. Salaliittoteorioita tai ei...

Ei siihen salaliittoteorioita tarvita, vaan muutama avainasemassa oleva tuttu HKL:ssä, jotka kertovat niin kuin asia on.
 
Hieman "lunta tupaan" Jätkäsaaren raitioteiden kehittämisestä, hitaasti näyttäisi etenevän. Huonosti toimivilla bussilinjoilla h15 ja h15A halutaan HKL-SUY:ssä jatkaa edelleen. Olen pistänyt usein merkille ko. toimiston liikennesuunnitelijan ratikkavastaisuuden tai ainakin nihkeän suhtautumisen niiden kehittämiselle.

Joukkoliikennelautakunnan esityslista 14.2
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se 14.2. Jätkän esityslista oli täynnä kaikenlaista roskaa, ihan absurdejakin juttuja. Kun se on vasta infoasiana, ja kun eka vaihe on ihan OK, eli kasi "heti" Saukonpaateen, niin en viitsinyt ainakaan itse olla siitä sen enempää huolissani.

En usko, että jlk nielee esitettyjä satamaratikan vastaisia perusteluja. Samoin Tyynenmerenkadun aikataulu menee varmaan vielä uusiksi. Jlk:han ei ole ainakaan virallista tietä tietoinen sataman kannasta koko asiaan. Satamallahan on paljonkin sanottavaa tuohon.

Toinen juttu, joka vielä on HKL:ssä laskettava, on se, miten kalliiksi tuo kutosen pidennys oikeasti tulee, kun liikennöintikulut karkaavat pilviin. Käytännössä näyttää siltä, että Kampin läpi tuleva rata tulee HKL:lle edullisemmaksi kuin kutosen pidennys, sillä investoinnin kuoletus on pienempi kuin vuosittainen liikennöintikulujen lisäys kutosella. Onhan toi tietysti jo laskettukin, mutta siitä ei ole kerrottu lautakunnalle mitään. :(
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eikö olisi tärkeintä saada sekä X (9?), 8 ja 6 alueelle. Minusta on ainakin hyvä, että Bulelta/Rööperistä syntyy yhteys suoraan Jätkään. Uskon, että Jätkästä puistoineen ja rapattuine taloineen tuleen oikein tyylikäs uusi kaupunginosa Stadille. Jätkän aloistusasemakaavakin on mielenkiintoinen
www.hel.fi/ksv
 
Mutta eikö olisi tärkeintä saada sekä X (9?), 8 ja 6 alueelle.

Toki. Ja tärkeysjärjestys on juurikin tuo mainitsemasi. Aikataulullisesti varmaan 8 toteutuu ensin, mutta X on keskeisin yhteys. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että 6 pidennetään Jätkään, mutta se on toissijainen keskustayhteys, joka voidaan mielestäni tehdä sitten, kun rahaa ja aikaa on.
 
Onko tietoa, mikä ratikka tulee ekana Jätkäsaareen?
Suunnitelmathan olivat vhto2 tai 2s. Mielestäni kasin voisi jatkaa Crusellia pitkin Jätkään, rakentaa Kalevankadulta kiskot kutoselle Itämerenkadulle ja siirtää kutosen päättäri Salmisaareen, kasin nykyiselle päättärille.
 
Ihan eka ratikka on kasi Crusellinsillan yli Saukonpaateen. Tämä parin pysäkinvälin pidennys on määrä saada käyttöön vuonna 2011.

Sinänsä koko Jätkäsaaren ratikkaprojekti on aikamoinen soppa. HKL haluaisi väen väkisin viedä saareen käytännössä vain linjojen 6 ja 8 jatkeet ja syöttää ihmisiä Ruohiksen metroasemalle. Sekä joukkoliikennelautakunta että kaupunkisuunnittelulautakunta ovat kuitenkin valinneen vaihtoehdon 2(S) jatkosuunnittelun pohjaksi, mikä ei vastaa HKL:n suunnitteluyksikön tavoitteita.

Linjan 6 jatke on sekä hidas että epätaloudellinen ja matkustajien kannalta huono vaihtoehto Jätkäsaaren liikenteen hoitamiseksi. HKL-Suy:ssa on tuskin vielä edes laskettu, että linjan vuoroväliä jouduttaisiin Jätkän uusien matkustajien vuoksi tihentämään huomattavasti (koko pitkällä linjalla), joten kalliiksi tulisi.

Linjan 9 jatko Kampin kautta Jätkään olisi liikennöintikustannuksiltaan huomattavasti edullisempi ja matkustajalle nopeampi. Mutta kun se on HKL:n mielestä päällekkäinen metron kanssa, niin se on siksi huono. Vaikka siitä on kaksi lautakuntaa jo päättänyt.
 
Perjantai 12.9.2008 tulee jäämää historiankirjoihin Helsingin historian merkkipaaluna. Nimittäin silloin se Jätkän rakentaminen oikeastaan alkaa:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...akennustyöt+alkavat+perjantaina/1135239316774

Helsingin Sanomat sanoi:
Jätkäsaaren Ruoholahteen yhdistävän sillan rakennustyöt alkavat perjantaina
Julkaistu: 10:24



Jätkäsaaren ja Ruoholahden välisen sillan rakentaminen aloittaa uuden Jätkäsaaren asuinalueen rakennustyöt. Noin kymmenen miljoonaa euroa maksavaa Crusellin siltaa aletaan pystyttää tämän viikon perjantaina.

Vinoköysisilta helpottaa valmistuessaan Jätkäsaaren rakentamisen yhteydessä syntyviä ruuhkia. Tämän vuoksi silta pystytetään ennen varsinaisten rakennustöiden aloittamista. Myöhemmin sillan yli ohjataan kulkemaan raitiovaunulinja 8:n reitti.

Alueen satamatoiminnat siirtyvät marraskuussa Vuosaareen. Jätkäsaaren varsinainen asuinrakentaminen alkaa ensi vuonna.

Aloituskortteleiden myötä saaren asuinrakennuskannasta valmistuu heti noin 40 prosenttia.

Asiasta kertoi kaupunkilehti Vartti keskiviikkona.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tänään on julkistettu Jätkäsaaren tunnus ja ilme. Päivä on historiallinen Helsingille, sillä alueen rakentaminen käynnistyy. Vaikka tietty hörhöporukka yritti vastustaa Vuosaaren satamaa, on kovin onnellinen asia, että noin 80-90% rekoista menee pois alueelta ja Helsinki pystyy panostamaan paremmin kehitykseensä.

Asiasta on juttua kaupungin sivuilla. Linkki:http://www.hel.fi/wps/portal/Talous...Taske/fi/uutiset/jatkasaaren+aloitustilaisuus

Tässä vielä asiasta pidetty presentaatio: http://www.hel2.fi/taske/ajankohtaista/2008/120908_jatkasaari julkistamistilaisuus.ppt.pdf

Alueen raitiovaunuliikenne on ratkaistu 2-S-vaihtoehdon pohjalta ja pidän ajatusta aika nerokkaana. Siinä kasi menee Salmisaareen kerrassaan upeaan business districtiin, ja ysi kiertää Itämerentorille asti. Ysistä pääsee kivasti siis kanssa tuubiin.Raitiovaunukartta on presentaation sivulla 24!
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkähän tuo ysin kääntösilmukka saadaan mahtumaan Ruoholahden metroaseman tienoille?
 
Takaisin
Ylös