Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
(..) sopiviksi linjoiksi voitaisiin valita h14, h18 ja h55, kuten aiemmissakin suunnitelmissa oli.
Mielestäni olisi erittäin hölmöä toteuttaa johdinautoja linjoille, joilla pääosalla matkaa jo on raitiotiekiskot. Raitiotie on kuitenkin vetovoimaltaan sekä logistiselta tehokkuudeltaan johdinautoihin verrattuna ylivoimainen.
H14 ja H18 linjoilla raitiotietä on n. 50% matkasta .Muuttaminen raitiotieksi vaatisi Fredalle n. 3 korttelia kiskoja sekä Topeliuksenkadun raitiotien + Munkkivuoren - Pajamäen radan. Ne saataisiin todennäköisesti korvattua yhdellä raitiolinjalla. H55-linjalla raitiotietä on nyt Kampista Koskelaan. korvaaminen raitiotiellä edellyttää lyhyen radan Koskelaan ja eteläpää voidaan korvata Jätkäsaari - Kamppi - radalla.
Johdinautosuunnitelmat kannattaa keskittää sellaisille linjoille, joilla raitiotie ei tulevaisuudessakaan ole realistinen vaihtoehto. Tällaisia olisivat parhaimmillaan metron ja paikallisjunien syöttölinjat esim. itä- ja koillis-Helsingissä tai naapurikunnissa.