Compact
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 2,292
Ja eikös ajolangat olleet tuolloin tuplat -
Jep. Langat olivat ainakin linjalla tuplat.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja eikös ajolangat olleet tuolloin tuplat -
Mutta kuitenkin asia ei ehkä ole aivan näin selvä. Tarkoitan, että ajolanka ei ehkä ollut välttämättä "kaksiraiteinen" joka paikassa.Ja eikös ajolangat olleet tuolloin tuplat - näyttivät siis samalta kuin trollikoilla - mutta sitä varten, että vältettiin ajolankojen vaihteet. Ajolangat siis olivat "kaksiraiteiset", kummallekin ajosuunnalle omansa.
Aihe on jo pitkään ollut jotain muuta kuin "Johdinautot Helsingissä", mutta jatketaan mielenkiintoista kirjoitussarjaa:Harvoissa vanhoissa kuvissa taitaa ajolankaa näkyä yleensä ollenkaan.
Mutta esim. kuvateoksessa "Helsinki ennen meitä" (Otava 1947) on kuvat Lapinlahdenkadulta ja Iso Roopertinkadulta. Niistä kuvista näkyy mielestäni selvästi, että on vain yksi ajojohdin (jossain siis ajolankojen vaihteita).
Minulla ei ole lähdetietoja eikä muitakaan tietoja lähteä asiasta enempää keskustelemaan. Mutta ehkä näin on ollut?
HS:n tuoreessa nettiuutisessa todetaan suunnittelujohtaja Lehmuskosken suulla, että johdinautot eivät todennäköisesti keskusta-alueelle ainakaan olisi tulossa. Sama kirjoitus ei muutenkaan lupaa kovinkaan itsestäänselvää paluuta johdinautoille Helsingin suhteen.Joo, minusta sopiviksi linjoiksi voitaisiin valita h14, h18 ja h55, kuten aiemmissakin suunnitelmissa oli. Esimerkiksi Freda voisi olla molempiin suuntiin liikennöitävä joukkoliikennekatu, jossa ajaisivat ratikat ja johdinautot. Albertinkatu sitten olisi puolestaan muun autoliikenteen kokoojakatu.
Vastaan täältä Lausannesta kesken lomareissun (täällä muuten riittää johdinautoja). Vanhoissa järjestelmissä vaihteita hallittiin virta päällä / ilman ajovirtaa (=rullaten) -periaatteella. Helsingissä vaihde oli tosiaan Pursimiehenkadulla, mutta ilmeisesti aikanaan varikon sijaitessa Töölössä vaihde piti olla lisäksi Topeliuksenkadulla. Toisaalta Viiskulmassa kääntymisen loppuessa Pursimiehenkadun vaihteesta voitiin luopua.Trolley-johdon vaihteista:
Kuinka linjan viiskulman lähellä ollutta 14/14A- ja Töölön varikolle johjtavia vaihteita ohjattiin? Millä ajolangan vaihteen ohjauskäsky tehtiin? Tampereellahan vaihteita oli johdinautoverkon laajuudesta johtuen paljon. Saattoiko ajolinjalla vaikuttaa siten että vaunu veti tangon vaihteessa oikeaan haaraan?
Tällaista on kerrottu ainakin Kauppakorkeakoulun mutkasta. Helsingissä johdinautojen ilmajohdot oli kiinnitetty alkeellisella jäykällä ripustuksella, mikä ei ollut hyvä ratkaisu. Jopa Tampereella oli jo pula-aikana päädytty huomattavasti parempaan heiluriripustukseen, joka joustaa paljon paremmin. Erikoista kyllä nimenomaan täällä Lausannessa keskustan tuntumassa joillakin osilla näkee vieläkin jäykkää ripustusta, vaikka juuri Keski- ja Länsi-Euroopassa sitä ei oikein hakemallakaan enää löydä.Virrottimen pysymisestä ajolangassa:
Muistelen että kun aikoinaan (luvan pyydettyäni) juttelin SWS-bussin kuljettajan kanssa, hän sanoi että jos ajolangassa on "paha" kohta -- mutka tms. -- piti aina koittaa kiihdyttää näissä paikoissa, sillä virta imi virrottimen lankaan kiinni. Kertoi asian häneltä jo unohtuneen, kun SWS tuli vasta jonkin aikaa vanhojen vaunujen liikenteen lopettamisen jälkeen.