Teknisesti kaikenlaiset ratkaisut ovat mahdollisia, mutta taloudellisesti ei.
Tämä pitää toki paikkansa.
En tosin itsekään ajatellut asentaa sähköbussiin mitään 16-litraista V-kasia omine voimalinjoineen.:smile: Varakoneeksi sensijaan ideoin pientä dieseliä ruokkimaan parin välikäden kautta ajomoottoreita ja "apukäytön" laitteita. Liikkuminen olisi mahdollista, mutta hyvinkin rajoitetulla nopeudella sähköntuotto- ja latauskapasiteetista johtuen. Tästä kertyisi toki hieman lisää painoa ja yksi huollossa tsekattava kohde lisää, hieman lisää hintaakin.
Tuolla systeemillä ei jäisi bussit tientukkeeksi eikä linjalle jonottamaan jos latauspiste tai -pisteet olisi poissa pelissä toimintahäiriön / liikenne-esteen vuoksi. Häiriöitähän liikenteessä ja järjestelmissä tapahtuu varmasti tulevaisuudessakin.
Kumipyörillähän tuosta olisi jotain hyötyäkin, kun voisi nilkuttaa pienellä nopeudella vaikkapa yhden latauspisteen ohi ja kiertää esim. siinä latauspisteen tienoilla kolaroinut henkilöauto.
Tästä voisi olla hyötyä myös varikkosiirroissa ja esim.huoltohallien suunnittelussa.
No myönnetään, että en tunne tarpeeksi sähkö-tai hybridibusseja enkä niiden kehitystyötä voidakseni arvioida ideani järkevyyttä objektiivisesti.