- Liittynyt
- 3 Huhtikuu 2008
- Viestit
- 121
Saksankielentaitoisille: http://www.fpdwl.at/forum/thread.php?postid=235444&sid=62b493f05e93b1fb196164b2f965fe92
Tiivistelmä suomeksi: Soulissa on otettu käyttöön täysikokoisia akkubusseja. Yhdellä latauksella voi ajella 83 km ja lataus kestää 30 min. Ajelevat Namsan-vuorelle, ilmeisesti siis peruste sähköbussille on sama kuin Friscossa. Kori ei ole terästä vaan jonkinlaista hiilikomposiittia.
Tiedä sitten, miten valmis tuote tuo on, ja mitä rangelle tapahtuu pakkasella, mutta hyvin mielenkiintoista tuo joka tapauksessa on. Jos korealaiset vaikkapa viidessä vuodessa pystyvät kehittämään tuota edelleen ja saamaan mahdolliset lastentaudit pois, niin sähköinen bussiliikenne voi kokea uuden tulemisen. Suomessakin.
http://green.autoblog.com/2010/12/29/seouls-electric-bus-fleet-namasan/
Akkuteknologiaan sijoitetaan sen verran raivokkaasti tällä hetkellä, että on vain ajan kysymys, koska sähköbussienkin toimintasäde ylittää tavallisen dieselbussin (vrt. ensi vuonna ilmestyvä Tesla Model S, jonka toimintasäde on parhaimmillaan 480 km). Mutta kilpailijoitakin löytyy - esimerkiksi polttokennoteknologia kehittyy sekin varsin nopeasti, ja keskeisenä kehitystyön kohteena ovat olleet juuri bussit. Henkilöautojen kohdalla vety/maakaasuinfran luominen on kallista ja työlästä, mutta bussien kohdalla asiat ovat sikäli paremmin, että niiden tankkaaminen voidaan tehdä keskitetysti, mikä tekisi mahdolliseksi polttokennoteknologian käytön. Tästä on kyllä hyötyä sähköbussienkin kohdalla, sillä tehokkaammat latauslaitteet, joita ei voida kytkeä mihin tahansa töpseliin, toimivat paljon nopeammin kuin kotilataimet.
Suomessa ollaan tässäkin suhteessa jälkijunassa. Minusta Helsinki voisi hyvin läpsäistä määräyksen, jonka mukaan kaikkien Helsingin taksien ja bussien pitäisi olla päästöttömiä vuonna 2015. Päästöttömiksi lukisin myös ne bussit, jotka käyttävät biokaasua.